Kokous 2 Aika: keskiviikko 15.2. klo 10:01-11:08 Paikka: Ag C223.1 Läsnä: Ryhmä: - Arto Hankaniemi, puheenjohtaja - Joni Kivinen, sihteeri - Timo Holopainen, sihteeri - Riku Kuismanen (10:04 alkaen) Tilaaja: - Heikki Nevala - Tuula Nousiainen - Antti Kirjavainen Ohjaajat: - Ville Isomöttönen - Jukka Miettinen Pöytäkirja 1. Kokouksen avaus Kokouksen avasi kokouksen puheenjohtaja Arto Hankaniemi klo 10:01 2. Todetaan kokouksen päätösvaltaisuus Kaikkien osapuolten edustajia läsnä ja esityslista toimitettu vuorokautta ennen kokousta, päätösvaltaisuus todettu. 3. Esityslistan hyväksyminen Esityslista hyväksyttiin sellaisenaan. 4. Edellisen pöytäkirjan hyväksyminen Riku Kuismanen saapui paikalle. Tarkistettiin päätökset. Tarkistettiin tehtävät: Ryhmä: - Yleiskuva aiheesta, suoritettu - Sopimuksen muokkaaminen, suoritettu - Projektisuunnitelman kirjoittaminen, kesken Tilaaja: - Tarkentavat vaatimuksia, suoritettu Ohjaajat: - Ville Isomöttönen luo projektin käyttöön oman sähköpostitunnuksen, jonka jäseninä ovat tilaajat, ryhmän jäsenet sekä ohjaajat, suoritettu - Ville Isomöttönen luo opetus sähköpostilistan, johon kuuluvat ryhmän jäsenet, Ville Isomöttönen, Jukka Miettinen ja Heikki Nevala, suoritettu - Ville Isomöttönen perehdyttää ryhmän jäsenet projektisuunnitelman tekoon, suoritettu - Ville Isomöttönen selvittää Delphi-lisenssit, suoritettu Päätökset: - Pöytäkirja hyväksyttiin muutoksineen. Ville Isomöttönen esitti korjaukseksi kohdan 12 asiat esitettäväksi päätöksinä. 5. Ajankäyttöraportin tarkasteleminen Projektipäällikkö Riku Kuismanen esitteli ryhmän ajankäyttöä. Ville Isomöttönen pyysi jatkossa toimitettavaksi yhteenvedon kokousten välillä käytetystä ajasta, sekä ryhmän jäsenten käyttämän kokonaistuntimäärän projektin alusta alkaen. 6. Johtoryhmän muodostaminen Päätökset: - Johtoryhmään nimettiin Riku Kuismanen, Ville Isomöttönen ja Tuula Nousiainen. Varajäseniksi nimettiin Arto Hankaniemi Riku Kuismaselle ja Heikki Nevalainen Tuula Nousiaiselle. 7. Sopimuksen tarkasteleminen Keskusteltiin allekirjoituksesta. Sopimusluonnos jätettiin katselmoitavaksi. Ville Isomöttönen kertoi laitoksen puolesta Delphi-lisensseistä. Tilaaja on Borlandin Lisenssin mukaan velvoitettu hankkimaan yhden uuden lisenssin ennen projektin päättymistä, kuten sopimusluonnoksessa esitetään. Ville Isomöttönen kertoi kehityssovelluksen saatavilla olevista versioista. Heikki Nevala ja Annti Kirjavainen pohtivat yhteensopivuutta. Sovittiin jatkotiedoituksesta sähköpostilla. 8. Ryhmän sovelluksesta muodostaman alustavan kuvan tarkasteleminen Antti Kirjavainen kertoi projektilaisten esittämän näkemyksen oleva yhtenevä tilaajan kanssa. 9. Vaatimusmäärittelyyn liittyvien kysymysten tarkasteleminen Seuraavassa on listattu ryhmän esittämät kysymykset ja niihin kokouksessa saadut vastaukset. - Onko tarkoituksena että on vain yksi meta- ja tiedostopalvelin Agora Game Labin tai jonkin kolmannen osapuolen hoitamana? Kouluilla tulee olemaan omat meta- ja tiedostopalvelimet. Testausvaiheessa vain Agora Game Labilla. - Rajoitetaanko salasanalla yhteydenottoa metapalvelimelle, vai pelkästään pelisessioihin? Molemmille tulee voida asettaa salasana. - Mitä tarkoitetaan Pelilaudan tietojen siirtämisellä toiselle asiakkaalle? Mahdollisesti tietoa niistä tiedostoista joita toinen asiakas joutuu lataamaan tiedostopalvelimelta jotta voi pelata? Esitetyn mahdollisuuden mukaisesti. Joni Kivinen kysyi tiedostojen siirtämisestä suoraan asiakkaalta toiselle. Antti Kirjavainen vastasi sen olevan mahdollisuus. - Miten käyttäjät tunnistetaan (tulisiko luoda tilit pelaajille/opettajille ym?) Luodaan tilit. - Saako kuka tahansa lähettää omia peleja, pelilautoja, kysymyssarjoja ja grafiikoita tiedostopalvelimelle? Varmistetaanko ne jotenkin ennen käyttöön ottoa? Tuleeko pelaajilla olla olemassa tili, joka laitetaan tekijäksi, vai riittääkö erikseen kirjoitettu nimi/nimimerkki? Kuka tahansa saa lähettää tiedostoja varmistamatta tiedostopalvelimelle. Pelaajilla on tili, jota käytetään tekjiän tunnistukseen. - Miten tiedostojen koot rajoitetaan? (Yksittäisen multimediatiedoston koko vs. laudan/kysymyssarjan tiedostojen kokonaiskoko/pelin tiedostojen kokonaiskoko? Jotain muuta?) Asetetaan tiedostokohtainen yläräja. Videotiedostoille suurempi kuin muille. Kuville suurempi kuin yksi megatavu. - Täytyykö multimedia erottaa pelilaudoista ja kysymyssarjoista? Jokaisella laudalla ja kysymyssarjalla on omat mediatiedostonsa. - Miten yhden pelin aihealue ja vaikeustasohaarukka tulee rajata ohjelmiston puolesta? Vaikeustasot kiinnitetty vuosiluokkien mukaan. Aihealueita on valmiina, mutta myös lisättävissä. - Kuka voi arvoida sisältöjä, minkälaisina kokonaisuuksina ja millä tavoin (arvosana, kirjallinen arviointi, muuta?) Kukatahansa voi antaa arvosanan kerran yhdelle laudalle. Kirjallinen arvio vain opettajien annettavissa. Arvosanojen keskiarvo on julkinen, kirjallinen arvio yksityinen. Pelejä tulee voida järjestää arvosanan mukaan. Pelin arviointiin mahdollisuus pelin päättymisen yhteyteen. - Jos tekijälle annetaan täysi oikeus muokata ja poistaa sisältöjä, saattaa seurauksena olla muiden kokonaisuuksien turmeltuminen. Riittääkö rajoittaa oikeus muuttamiseen ja poistamiseen ylläpitäjälle, jättäen tekijälle mahdollisuus lähettää pyyntö ylläpidolle muokkauksia/poisteluita varten tai vastaava järjestely? Onko mahdollista että tiedostoja ei jaettaisi eri pelilautojen/kysymyssarjojen kesken? Ylläpitäjä ja opettajat voivat poistaa. Mitään ei voi muokata. - Täytyykö tapahtumalokeja ja/tai tallennustiedostoja kryptata? Ei tarvitse. - Minne tapahtumalokit ja pelitilanteet tallennetaan? Millä rajoituksilla (aika, koko, muu?) Voiko peliä jatkaa vaikka kaikki samat pelaajat eivät ole läsnä? Mitä kaikkia tietoja pelatuista peleistä tulee pelaajille näyttää? Pelitilanteet ja tapahtumalokit talletetaan metapalvelimelle rajoituksetta. Tallennuksesta voi jatkaa vaikka kaikki pelaajat eivät olisi paikalla, mutta pelaajien on oltava samat. Pelin voi tallentaa vain kesken olevan pelin lopettamisen yhteydessä. Tallennus poistetaan pelin jatkamisen yhteydessä. Lokit ovat opettajien tarkasteltavissa. Oppilaiden on mahdollista katsoa omia statistiikkojaan (matala prioriteetti). Pelitilanteen tallentaminen on matalaa prioriteettia. - Miten paljon opettajan tulee voida muokata oppilaiden pelilautoja/pelejä? Missä vaiheessa? Saa poistaa kokonaisuuksia. - Pelisession luoja päättää pelaajien maksimimäärän, pelin ja salasanan. Hän aloittaa myös pelin, kun pelaajat ovat valmiina. Hän päättää myös arvostellaanko peli sen päätyttyä. - Pelin ajaksi lukitaan siihen liittyvät tiedostot. 10. Sovitaan osallistujien seuraavista tehtävistä Tilaaja: - Heikki Nevala tiedottaa kun pelin nykyversio on lukittu. - Tilaaja päättää mitä Delphin versiota projektissa käytetään. Ryhmä: - Ryhmä viimeistelee projektisuunnitelman ja toimittaa sen katselmointiin. Lisäksi ryhmä aloittaa vaatimusmäärittelyn työstämisen. Ohjaajat: - Ville Isomöttönen pitää ohjauksen vaatimusmäärittelyyn. - Jukka Miettinen pitää ryhmälle perehdytyksen ohjelmiston nykyisen version lähdekoodiin 11. Muut esille tulleet asiat Ville Isomöttönen painotti ryhmälle vastuualueiden määrittämistä. 12. Sovitaan säännöllinen kokousaika Päätettiin seuraavan kokouksen ajaksi ke 22.2. klo 10 alkaen. 13. Kokouksen päättäminen Puheenjohtaja päätti kokouksen kello 11:08.