Jyväskylän yliopisto PÖYTÄKIRJA 12/2003 Tietotekniikan laitos 8.12.2003 Käki-projekti PROJEKTIPALAVERI Aika: 10.12. klo 14.23-16.50 Paikka: Ag C223.1 Läsnä: Sami Huttunen siht. Tatu Lamminmäki Juha Lappi pj. Eija Pelkkikangas Vesa Lappalainen saapui 14.29 Jukka-Pekka Santanen 1. Palaverin avaus ja ajankäyttövihkojen tarkistus Puheenjohtaja avasi kokouksen. Ajankäyttövihkot esiteltiin. Puheenjohtaja kertoi, että influenssa-aalto oli iskenyt projekti ryhmään ja se näkyy tuntilistoissa. Pelkkikangas sairastui ensiksi ja Huttunen melkein heti tämän jälkeen. PÄÄTÖS: Ajankäyttövihkot hyväksyttiin. 2. Edellisen palaverin pöytäkirja Puheenjohtaja esitteli edellisen kokouksen pöytäkirjan. Pöytäkirjan kohtaa 3 tarkennettiin seuraavasti: Viittaukset viikkoon "49" korjattiin viikoksi "50". Samoin viittaukset viikkoon "50" korjattiin viikoiksi "51". Loppupalaverin päivämäärä "18.11" korjattiin muotoon "18.12". PÄÄTÖS: Pöytäkirja hyväksyttiin edellä mainituin muutoksin. 3. Katsaus sovellukseen Lamminmäki esitteli sovellusta. Esittelyssä huomattiin, että nimissä tulisi käyttää oikeita nimiä, eikä "kissoja", koska se sotkee asioita turhaan. Lappi kysyi, että liitetäänkö navigointilistaan tutkintovaatimus ja opintokokonaisuus. Keskustelun jälkeen päätettiin lisätä navigointilistan opintorakenteet kohdan alavalikoiksi tutkintovaatimus ja opintokokonaisuus. Tutkintovaatimus ja opintokokonaisuus sisältävät vielä alavalikot tilasta. Lappalainen ehdotti, että tiloissa käytettäisiin samaa neliportaista asteikkoa, jota käytetään kurssien tiloissa (suunnitteilla, aktiivinen, vanhentunut, arkistoitu). Keskustelun jälkeen päätettiin siirtää ne sovellukseen. Keskusteltiin pitkään siitä, kuinka pitkälle rekursion tulee rakenteiden tulostuksessa mennä. Päädyttiin siihen, että tehdään nyt versio, joka tulostaa tutkintovaatimukset opintokokonaisuustasolle ja opintokokonaisuudet kurssitasolle. Tulevaisuudessa tulostusrekursion syvyyttä voidaan muokata palautteen mukaan. Lappalainen korosti, että liikkuminen rakenteiden välillä tulee olla sujuvaa, eli opintokokonaisuuksista tulee päästä siihen liittyviin tutkintovaatimuksiin ja päinvastoin. Rakenteita pitää pystyä myös muokkaamaan helposti. Santanen ehdotti, että opintokokonaisuuden/tutkintovaatimuksen nimi ei olisi ko. sivun otsikkona, vaan sille keksittäisiin otsikko, joka kertoisi enemmän sivun toiminnasta. Tämän jälkeen tutustuttiin Korpin sivujen otsikoihin ja huomattiin, että ne eivät ole otsikon suhteen yhtenäisiä. Sovittiin, että tehdään nyt sovellus, kuten on aloitettu ja muutetaan nimeämistä, jos se osoittautuu tarpeelliseksi. Santanen kysyi, että tarvitaanko menuun yhdeksi kohdaksi Haku. Lappalainen totesi, että yleinen haku olisi helppo toteuttaa koostaen se olemassa olevista hauista. Lamminmäki esitteli sovelluksen Java-koodia. Lappalainen ehdotti PrintSelf-metodin muutamista, PrintAs-metodiksi, jolle vietäisiin parametrina olio. Olio sisältäisi tiedon siitä, mitä tulostetaan ja missä formaatissa. 4. Testaus Pelkkikangas kertoi, että yhteen ryhmän koneista on laitettu testikanta, jolla sovellusta tullaan testaamaan. Lappi täsmensi vielä, että testaus on tarkoitus saada alkuun keskiviikkona. Kun sovellus on testattavassa kunnossa ilmoitetaan siitä sähköpostilla. Santanen muistutti, että mahdollisista toimimattomuuksista tulee ilmoittaa. 5. Sovellusraportti (runko) Puheenjohtaja esitteli raportin sisällysluettelon. Pelkkikangas korosti, että sovellusraportti on kirjoitettu siten, että se toimisi käsikirjana jatkokehittäjälle. Santanen huomautti, että ER-kaavio puuttuu. Er-kaavion voi piirtää Dia-ohjelmalla Hillebrandin avustuksella. Sovellusraportin runko todettiin hyväksi. 6. Projektin päättämiseen liittyvät asiat [Sovellusprojektien ohje: 5.4, 6.4] Santanen täsmensi lukujen 5.4 ja 6.4 vaatimuksia. Seuraavat asiat tulee huomioida projektin lopetuksessa: - Koodin tarkastuksesta tulee sopia Hillebrandin kanssa. - Kootaan projektikansio. - CD-romppuja poltetaan 9 kpl (tilaajille (2kpl), tekijöille (4kpl), ylläpitäjille (1kpl), arkistoon (1kpl) ja kansioon (1kpl)). - Projektista tulee tehdä lyhyt WWW-esittely. - Kaikki osiot tulee olla hyväksyttyjä. Seuraavassa palaverissa tullaan käsittelemään vielä projektilausuntoja, -todistuksia ja -laskua. 7. Osallistujien seuraavat tehtävät Erityisiä tehtäviä ei ole. 8. Muut esille tulleet asiat Uusia esille tulleita asioita ei ollut. 9. Seuraavan palaverin ajankohta Seuraava palaveri pidetään tiistaina 16.12 klo 11.15 -