Jyväskylän yliopisto RAPORTTI Tietotekniikan laitos 8.12.2003 Käki-projekti TOINEN OPPONOINTI Aika: ma 1.12.2003 klo. 14.15 Paikka: AgC231.1 Osallistujat: Sami Huttunen Tatu Lamminmäki Juha Lappi Eija Pelkkikangas Kari Kärkkäinen Jukka-Pekka Santanen Koskikara-ryhmä Lukevax-ryhmä Mopedi-ryhmä 1. Esityksen sisältö Esitys poikkesi 1. opponoinnista ja loppuesityksestä sisällöltään projektin etenemisestä johtuen. Esitys rakennettiin siten, ettei käyttöliittymää esitelty lainkaan, koska sovellus ei ole JSP-sivujen osalta valmiina. Käyttöliittymän sijaan esittelemään projektin teknisempiä ratkaisuja. Juha Lappi aloitti kuvaamalla lyhyesti, mitä esityksemme tulee käsittelemään. Juha esitteli myös projektiorganisaation, projektin taustat ja lähtökohdat ja kertoi myös projektin etenemisestä. Sami Huttunen jatkoi kertomalla Hops-prosessin kulusta näkymäkaavion avulla. Tatu Lamminmäki kertoi sovelluksen tekniikasta ja selitti siihen liittyviä termejä. Eija Pelkkikangas esitteli sovellusta luokkakaavion ja Juha tietokannan osalta. Esityksen lopuksi Juha antoi yleisölle mahdollisuuden esittää kommentteja ja kysymyksiä. 2. Esityksestä kimmonneet kysymykset K: Onko käyttöliittymästä mitään esitettävää? V: Koodaus on keskittynyt luokkien toteutukseen ja näin erityisesti JSP-sivut on työn alla. Kuvia sovelluksesta voidaan tarvittaessa esittää, mutta muuten sovellus esitellään käyttöliittymän puolelta vasta loppuesittelyssä. K: Mitä olette oppineet projektin aikana? V: Kokouskäytänteitä, projektimuotoista työskentelytapaa, JSP-koodausta ja dokumentointia. K: Kuinka rekursion syvyys on otettu haussa huomioon? V: Rekursiiviseen rakenteeseen on kiinnitetty tiettyjä tasoja, joihin haku voidaan pysäyttää. Käytännössä rekusiotasoja tullee olemaan maksimissaan seitsemän. K: Onko rekursiolle vaihtoehtoja? V: On. Rekursion sijaan opintokokonaisuudet, tutkintovaatimukset ja niihin liittyvät ryhmittelyt voitaisiin esittää kukin omassa taulussa, mutta tällöin taulujen lukumäärä kasvaisi suureksi. 3. Palaute Palautteen anto oli jaettu pääsääntöisesti siten että Kari Kärkkäinen arvioi sisällön ja Jukka-Pekka Santanen esiintymisen. 3.1 Palaute sisällöstä Esitykseen kaivattiin sovelluksen käyttöliittymän esittelyä. Ryhmän tulisi valmistautua loppuesittelyssä kysymyksiin opiskelijan käyttöliittymästä. Esityksessä olisi hyvä kuvata, miten HOPSeja nykyisin laaditaan. Luokka- ja tietokaaviot olivat liian tarkkoja. 3.2 Palaute esiintymisestä Kaikkien ääni oli tarpeeksi kuuluvaa. Santanen muistutti kuitenkin, että loppuesittely on isommassa salissa, joten Tatun ja Eijan tulee käyttää ääntään voimakkaammin. Juhan ja Samin esiintymisessä ei ollut huomautettavaa. Tatulla ja Eijalla oli joissain määrin "tepastelua" esityksissään. Esityksen pituus, 16min, oli hyvä. Ryhmällä on loppuesittelyssä käytettävissä 20 minuutin esitysajan lisäksi lisäaikaa Korppi-esittelyn vuoksi. 4. Yhteenveto Palautteen perusteella opponointiesitysten keskeinen oppimistavoite on loppuesityksen valmistelu. Näin myös molempien opponointien esityksien sisältö ja rakenne tulisi suunnitella loppuesitystä vastaavaksi. Ryhmän ajatuksena oli kuitenkin antaa toisessa opponoinnissa muiden projektiryhmien jäsenille - tietotekniikan opiskelijoille - hieman tarkempaa kuvaa teknisistä ratkaisuista ja projektityöskentelyyn liittyvistä asioista. Esityksemme poikkesi siis opponointitilaisuudelle asetetuista tavoitteista. Ajatuksenamme oli, että opponointitilaisuuksista saisi esimerkkejä mm. erilaisista käytännön ongelmista ja kuinka niitä on ratkaistu. Esiintymistaidon lisäksi voisi siis korostaa projketityöskentelyä ja tietoteknisten ongelmien ratkaisua opponointien oppimistavoitteina. Jos kaikki ryhmät esittelisivät toisessa opponoinnissa taustoja, toisessa toteutuksia ja projektin etenemistä ja loppuesittelyssä kokonaisuutta, uskoisimme projektilaisten oppivan enemmän oleellisia asioita kurssin aikana.