Jyväskylän yliopisto MUISTIO Tietotekniikan laitos 23.09.2003 Käki-projekti DIGITAALISET PORTFOLIOT - SEMINAARI Aika: 23.09.2003 klo.11.00-16.00 Paikka: Lea Pulkkinen -sali Osallistujat: Sami Huttunen Eija Pelkkikangas Seminaarin pääpaino oli digitaalisen portfolion ja sen sovelluskohteiden esittelyssä. Seminaari pyrki mm. vastaamaan kysymyksiin mikä on digitaalisen portfolion tarkoitus, mitä edellytetään sen tekniseltä sovellukselta sekä mitä lisäarvoa digitaalisuus tuo mukanaan. Rivien välistä vedettyjä ideoita HOPSin suunnitteluun: ----------------------------------------------------------------- - Ammattikuva - Muokkautuvuus - jatkuvuus - Henkilökohtaisuus - Personoitu - Oppijakeskeinen - Itsearviointi - Avustaa oppijaa jäsentämään ja organisoimaan oppimistaan - Siirrettävyys - tähän kiinnitettiin paljon huomiota ja listattiin kehitysideoiden kärkeen. - Käytettävissä ja saatavissa tarvittaessa -toteutunee www-sovelluksessa? (vaihtoehto www:lle client server, puskemassa itseään jälleen läpi?) - Helppokäyttöisyys myös toimintojen kustannuksella, tulee ottaa huomioon, että kaikki käyttäjät eivät ole sinut tietokoneen kanssa. Mobiliteetin ja informaalin oppimisen asettamat haasteet digitaalisille portfolioille Mikko Ahonen ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Oppimiskäsityksistä elinikäinen oppiminen ja informaalinen oppiminen ovat pohjana portfoliolle. Portfolion tarkoituksena on järjestää ja organisoida omaa oppimista. Mahdollistaa joustavan siirtymisen eri oppimiskontekstien välillä. Portfoliossa tulee ilmetä yksilön ja organisaation näkökulma. Sovelluksen osalta mainittiin käytettävyys ja tietoturva. Deca Portfolio Heikki Autti ja Jyrki Kanerva ------------------------------------------------------ DecaPortfolio on ohjelmalla jolla voi toteuttaa oman e-portfolion. Ohjelman suunnittelussa on kiinnitetty huomiota helppokäyttöisyyteen, kuten esittelijät mainitsivat: ”tunnin opetteluajan tulisi riittää”. Portfoliosta tulisi olla hyötyä opiskelun päätyttyäkin. Ohjelma näytti toimivalta systeemiltä. Ohjelma mahdollisti sisällyttää sovellukseen kaikki oppimismateriaali kuten luennot, muistiinpanot, harjoitustehtävät, yms. Mahdollisuus omien juttujen julkaisemiseen verkossa ja samalla verkon materiaalien liittäminen omiin muistiinpanoihin, eli vastavuoroisuus käyttäjän ja verkon välillä. IDEA: HOPSin "alakohta": HOPS, jossa on kursseja, kursseista linkki Decan Portfolio sovellukseen, joka sit sisältäis kurssiin liittyvät opiskelu matskut -esimerkiksi. Verkkosalkku-verkkopohjainen urakehitysohjelma Auli Lepistö --------------------------------------------------------------------------- Verkkosalkku-esitelmästä ponnahtaneita IDEOITA: Lukuvuoden alussa täytettäväksi kyselylomake, joka kartoittaisi motivaatiota, suunnitelmia, opiskelua rajoittavia tekijöitä kuten työ, perhe, bile-elämä ;) Kyselyn tarkoituksena olisi realisoida opiskelua niin kuin ensimmäisessä palaverissa oli puhe. Samalla se toimis opiskelija-identiteetin vahvistajana, kun joutuisi miettimään, että miksi minä oikein olen täällä ja mitä tekemässä. Digitaalisten portfolioiden arviointia Pirjo Linnakylä --------------------------------------------------------------- Tässä esitelmässä tulivat taas ilmi edellä mainittu vapaa-ajan ja opiskelun yhdistäminen. Lisäksi esitelmässä painotettiin itsearviointia eli reflektointia. Portfolio voisi myös toimia CV:na tai sen osana. Edelleen korostettiin, että suunnittelun kautta jokainen saisi itsenäisyyttä sekä lähtökohdan oman elämän suunnittelemiseen. Sosiaalisuus ei saa hävitä tämän kautta vaan tämän pitäisi jopa lisätä sosiaalista kanssakäymistä. IDEA: Porfolion arviointi -esitelmästä tuli mieleen, että olisiko HOPSiin syytä liittää osio, johon tulisi kurssin arvostelu? Vai liittyykö se jo portfolion puolelle? JOPS Mika Salavuo ------------------------ JOPS on valmiiksi toteutettu sovellus Optimassa. JOPSin täyttö tapahtuu kirjoittamalla avoimiin kenttiin tekstiä (esim. mitä tieteellisiä julkaisuja olet tehnyt). Ei sovellu HOPSiin, koska siinä on liikaa vapauksia, joten voidaan unohtaa. Kasvun kansio eli portfolio päiväkotilaisille Pia Kola-Torvinen ---------------------------------------------------------------------------- IDEA: Lapsille suunnatun portfolion vaatimuksien soveltaminen HOPSiin: - kullekin opiskelijalle omanlainen HOPS - tukee opiskelijan opiskelusuunnitelmaa - opiskelijan toiveet mahdollisiksi - opiskelijan opiskeluhistoria näkyviin - opintojen edistymisen seuraaminen - opintojen suunnittelu - opintojen edistymisestä aiheutuva mielihyvä, identiteetin kehitys Esiopetuksen monitieteisen maisteri- ja tohtoriohjelman portfolio Minna Gustfsson ---------------------------------------------------------------------------------------------------- - Digitaalinen portfolio rakentuu HOPSin pohjalle - monitieteisyys - pohdinta ja perustelut ovat tärkeää - Mainittiin ”DogPro” ympäristö Tvt-näyttöportfolio Antti Auer ----------------------------------- Portfolio koostuu neljästä kohdasta: koulutus, itsearviointi, näytteet ja arviointiraportit. Hops liittyy koulutukseen, siten myös portfolioon! eHOPO: Mikä eHOPS on? ”eHOPO (elektroninen portfolio) on opiskelijan henkilökohtainen työkalu opintojen suunnittelun, toteuttamisen, seurannan ja arvioinnin tueksi. eHopo tulee sisältämään eHopsin (elektroninen opiskelusuunnitelma) lisäksi muita opiskelijan kasvuun ja kehitykseen liittyviä työvälineitä.” Lähde: http://ovi.joensuu.fi/ Käytettävyyden kannalta huomioitavia asioita - rajataan kenttä käyttäjille eli opiskelijoille - vaativa testiryhmä (vannoutuneet humanistit? :)) - jatkokehityksen vaatimukset - latausajat - navigointi selkeäksi - selain teknologia rajoittaa.. Täydellinen käytettävyys sovelluksessa – ”mission impossible”, pyrkimyksenä keskimääräinen käytettävyys.