Kettu-sovellusprojektin 5. palaveri Aika: tiistai 4.12.2007 klo 12:04-14:16 Paikka: Agora C223.1 Läsnä: Tilaajat: Hannu Puupponen Antti Ekonoja Kimmo Aittokallio, saapui kohdassa 5 Ohjaajat: Ville Isomöttönen, vastaava ohjaaja, saapui kohdassa 6 Tarmo Friman, tekninen ohjaaja, saapui kohdassa 3 Ryhmä: Antti Marttila Terhi Taanonen, ryhmän projektipäällikkö ja kokouksen puheenjohtaja Kosti Kuokkanen, sihteeri Henri Koskenranta Pöytäkirja 1. Kokouksen avaus Kokouksen puheenjohtaja avasi kokouksen klo 12:04. 2. Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus Todettiin, että kokous ei ole päätösvaltainen, koska vastaava ohjaaja ei ole paikalla. Sovittiin, että vastaava ohjaaja tutustuu pöytäkirjaan ja ilmoittaa sen hyväksynnästä jälkikäteen. 3. Esityslistan hyväksyminen Hyväksyttiin. 4. Edellisen kokouksen pöytäkirjan tarkastaminen Käytiin lyhyesti läpi edellisen kokouksen pöytäkirjaa. Osallistujien tehtävistä: -ITK-päivien opintopisteasian tiedustelu Tommi Kärkkäiseltä on vielä tekemättä. -Hannu tekee ESOK-esittelytekstin heti kun saa nähtäväksi projektisuunnitelman. -Rivinumerointi ei ole vielä toteutettu. -Tilaaja kävi ryhmän luona sovittuna aikana. -Tarmo ei ole kerennyt selvittää Firefoxin html-parserin ongelmaa. Hyväksyttiin edellisen kokouksen pöytäkirja. 5. Ajankäytön raportointi Terhi ja Antti M. kävi läpi toteutunutta ajankäyttöä. Antti E. kysyi paljonko ryhmällä on yhteensä tunteja jäljellä projektille. Vastaus oli lyhyehkön keskustelun jälkeen, jotta n. 400. 6. Edellisen iteraation saavutukset Henri kertoi toteutuneista vaatimuksista ja korjatuista bugeista. Tämän jälkeen hän esitteli käyttöliittymää, jolloin havaittiin mm. yhden testin toimimattomuus. Hannu kaipasi testauskohtiin jonkinlaista selityksiä testattavista asioista. Yleisesti todettiin, että johonkin on kirjattava ylös mitä testit testaavat ja mitkä ovat niissä käytetyt raja-arvot, omat tulkinnat jne. Antti M. esitteli Guideline 10:n. Tarkkasilmäisimmät läsnäolijat havaitsivat virheilmoituksissa muutaman kirjoitusvirheen. Osa kirjoitusvirheistä korjattiin samantien. Antti M. esitteli Guideline 12:n. Kohtaan 12.3 tulee lisätä tieto siitä, että yli 1500 merkkiä on liikaa

-elementin sisällöksi. Antti E. kyseli miksi virheilmoitukseen tuleva elementin nimi on isolla. Ryhmä vastasi kysymykseen ja totesi, että sen saa kyllä pieneksikin, jos niin halutaan. Antti M. esitteli Guideline 9:n. Kirjoitusasua tarkistettava. 9.3 tulee yhtenäistää 6.4:n kanssa. Antti M. esitteli Guideline 11:n. Guideline 11 hyväksyttiin. Kosti esitteli Guideline 3:n. Muuten Guideline on jo tarkistettu kopissa, mutta kohta 3.4. kaipasi vielä tarkennusta ja päätöksen, tuleeko sitä ylipäätään tehdä tarkennetuilla vaatimuksilla. Päätettiin tehdä tarkennetuilla vaatimuksilla. Kosti esitteli Guideline 4:n. Kirjoitusvirheitä havaittu. Terhi esitteli Guideline 6:n. Tiedostopäätelista tulee päivittää. Antti E. ehdotti kohtaan 6.2. muutoksen, tarkistettaessa sivua offline-tilassa: -kun src on tyhjä, annetaan failed. -kun tiedoston ei näytä validilta, annetaan warning. Yleisesti todettiin, että kaikkien testien, myös jo hyväksyttyjen, kieliasu tulee käydä läpi kootusti. Päätös: -Guideline 3 ei hyväksytty. -Guideline 4 hyväksyttiin kieliasukorjauksin. -Guideline 6 hyväksyttiin muutoksin ja kieliasukorjauksin. -Guideline 9 hyväksyttiin muutoksin ja kieliasukorjauksin. -Guideline 10 hyväksyttiin kieliasukorjauksin. -Guideline 11 hyväksyttiin. -Guideline 12 ei hyväksytty. -Käydään kaikkien Guidelinejen kieliasu kootusti läpi. 7. Seuraavan iteraation vaatimusmäärittelyt Terhi ja Antti M. kertoi suunnitelmista. Toteutetaan Guidelinet 13 ja 14, aikasempiin testeihin tulleet muutokset ja "uncheckable"-testit. Henri kertoi visionsa käyttöohjeen toteuttamisesta ja kertoi olevansa valmis kirjoittamaan myös itse ohjeen. Antti E. toi esiin rivinumeroinnin tärkeyden. Henri kertoi tutkineensa asiaa ja totesi, että se on tehtävissä. Henrin seuraavia tehtäviä tärkeysjärjestyksessä on: 1. rivinumerointi, 2. kategorian poisto, 3. käyttöohjeen toteutus (ei vielä kirjoitus), 4. linkkien toteuttaminen virhe- ja ohjeistusilmoituksiin. Yleisesti keskusteltiin lokalisaatiosta ja MobileOK:sta. Todettiin, että lokalisaatio on tarpeellisempi kuin MobileOk. Henri kertoi lokalisaation aiheuttamasta työstä. Esiin tuli myös valistuneita arvauksia, että mobileOk:ta ei ehditä tehdä tämän projektin aikana. Hannu ehdotti, että voisimme järjestää opetustilaisuuden, jossa esittelisimme työkalua ja saisimme samantien palautetta. Tilaisuuteen mennessä olisi hyvä olla käyttöohje tehtynä. Käyttöohjeesta tehdään lyhyt ja ytimekäs versio suomeksi ja kokonainen versio englanniksi. Antti E. esitti ajatuksen, että pyritään tämän iteraation aikana tekemään hommat niin, että ensi palaverissa saadaan koko WCAG 1.0 hyväksyttyä. Keskusteltiin katselmoinnista. Tarmo koittaa saada koodin tarkastettua seuraavana viikonloppuna. Hän ottaa yhteyttä ryhmään ja sopii katselmointiajan myöhemmin. 8. Sovitaan osallistujien seuraavista tehtävistä Ryhmä: -Korjata testeihin muutokset. -Vaatimusmäärittelyn mukaiset tehtävät korjauksin. MobileOk:n tilalle käyttöohje. -Toteutetaan Guidelinet 13 ja 14. -Henrin tehtävien prioriteettijärjestys: 1. rivinumerointi, 2. kategorian poisto, 3. käyttöohjeen tekninen puoli, 4. linkkien toteuttaminen virhe- ja ohjeistusilmoituksiin. -Toimittaa projektisuunnitelma Hannulle. -Tiedustella Tommi Kärkkäiseltä ITK-päivien esitelmästä saatavaa opintopistemäärää. Tarmo: -Tarkastaa koodi ja sopia katselmointipäivämäärä ryhmän kanssa. -Tiedustella Firefoxin html-parseriin liittyvää ongelmaa. Hannu: -Kirjoittaa ESOK-teksti, kun projektisuunnitelma on saatavilla. 9. Muut esille tulevat asiat Hannu esitti pdf-tiedostoihin liittyvän tilanteen ja tiedusteli, pystyykö niiden esteettömyyttä tarkistamaan jotenkin. Tarmo vastasi, että se on monimutkainen tehtävä. Antti E. huomautti, että on tieto ei liiku ryhmän sisällä riittävästi. Ryhmä totesi sen olevan totta. Keskusteltiin yleisesti ryhmätyön tärkeydestä, mutta todettiin, että se voi joskus olla myös haasteellista. Antti E. totesi, että kun Guidelinejen kielioppi on tarkastettu, kutsutaan tilaajan edustaja ne hyväksymään, niin ei tarvitse palaverissa käyttää aikaa siihen. Tarmo on viikon 51 Lapissa. Katselmoinnin korjaukset mielellään tarkastettava viikon 50 loppuun mennessä. 10. Sovitaan seuraavan palaverin aika ja paikka Seuraava palaveri tiistaina 18.12. klo 12.00, paikka Ag C223.1. 11. Kokouksen päättäminen Puheenjohtaja päätti kokouksen klo 14:16. ____________________________ ____________________________ puheenjohtaja Terhi Taanonen sihteeri Kosti Kuokkanen