Marita Heittolan haastattelu 17.10.2002 / Jussi Mäkinen & Toni Hilpinen (KIURU-projekti) Marita Heittola toimii kiinteistösihteerinä tilapalvelussa ja on salien päävaraajaa. Nykyinen varausprosessi ja varausten vahvistukset Saleja varatakseen amanuenssit, opettajat ja yliopiston ulkopuoliset tahot ottavat yhteyttä puhelimella, faksilla tai sähköpostilla, tai joskus tulevat jopa paikan päälle nähdäkseen mitä saleja on vapaana ja saatavilla. Tietyillä laitoksilla on etuoikeus tiettyihin omiin saleihin, joita he voivat varata suoraan, erityisesti tiettyyn aikaan vuodesta (keväällä, kesäkuun loppuun mennessä) kun suunnitellaan salijakoa seuraavalle syksylle ja keväälle (liikunnalla ja OKLllä tapana varata lukukausi kerrallaan). Varausten etuoikeuksilla on myös 'päättymisajankohta', joka ei tosin ole virallinen ja yleensä onkin toimittu suullisen sopimuksen pohjalta. Tästä syystä varausten tekeminen joskus hieman venyy ja toisille laitoksille joudutaan tarjoamaan 'ei oo'ta. Heittolan mielestä voisikin olla hyvä jos esim. KIURUssa laitosten etuoikeudet saleihin poistuisivat tiettynä ajankohtana automaattisesti. Muulloinkin kun keväällä suora varaaminen on mahdollista, mutta myös muilla laitoksilla on mahdollisuus varata samoja saleja Heittolan kautta. Joskus jo varatuista saleista joudutaan neuvottelemaan, jos salille olisi muuta käyttöä. Tulokseen pyritään pääsemään yhteisymmärryksessä, mutta periaatteessa varattu sali ON varattu sali. On myös saleja joita varataan AINA tietyn laitoksen henkilön kautta. Heittola lupasi toimittaa listan, jossa mainitaan tällaiset salit. Kesän varaukset eivät poikkea yksittäisitä varauksista, paitsi liikunnan ja OKL:n osalta, joilla etuoikeus säilyy. Pidemmälle ulottuvat varaukset ovat mahdollisia, kunhan vain katsotaan etteivät ne mene päällekkäin esim. pääsykoetapahtumien kanssa. Nämä varaukset tulee ehdottomasti tehdä Heittolan kautta. Heittolan ollessa lomalla varauspyyntöjen ohjautuminen varahenkilölle vaatii, että tietää Heittolan olevan lomalla. Tosin SALI-järjestelmään tehdyt pyynnöt on varahenkilö voinut hoitaa suoraan. Sähköpostin kopioiden lähettäminen varahenkilöille voisi olla hyvä tapa myös Heittolan mielestä. SALI- ja TIMMI -käyttökokemuksia TIMMI ei tuo varsinaista muutosta salinvarausprosessiin. TIMMIn käyttö on Heittolan mielestä hidasta ja hieman työlästä, kun taas SALI on yksinkertainen ja helppo oppia. SALIsta on tullut myös valituksia, jotka ovat yleensä koskeneet varausten poiston hankaluutta ja raporttien puutteellisuutta. KORPPI- ja TIMMI-ohjelmistojen yhteiskäyttö Web-pohjainen varausten hoitaminen ei Heittolaa pahemmin innostanut, mutta tarpeeksi nopea ohjelma varausten hoitoon kiinnostaisi kyllä. Sähköpostia Heittola piti kätevänä tapana hoitaa varauksia, vaikka siihenkin kuluu aikaa. Koska salimäärä on lisääntynyt johtaen myös varauspyyntöjen lisääntymiseen, vaikuttaa sähköpostin runsas määrä hidastavasti varausprosessiin.