Kiuru 3. projektipalaveri Aika: Pe 4.10.2002 Klo 8.15-10.10 Paikka: AgC223.1 Läsnä: Toni Hilpinen (saapui klo 9.00) Marko Koivuniemi (siht) Kirsi Koponen Pauli Kujala Pekka Lampinen Vesa Lappalainen Jussi Mäkinen Miika Nurminen (PJ) Jukka-Pekka Santanen Markku Vire Jaettu materiaali (jakaja): Projektisuunnitelma (Jussi Mäkinen) Alustava vaatimusmäärittely (Marko Koivuniemi) Alustava tietokantasuunnitelma (Miika Nurminen) 1.Kokouksen avaus ja läsnäolijoiden kirjaaminen Miika Nurminen avasi kokouksen. Marko Koivuniemi kirjasi läsnäolijat. 2. Edellisen palaverin pöytäkirjan hyväksyminen Luettiin ja hyväksyttiin pöytäkirjan sisältö. Jukka-Pekka Santanen esitti toiveen, että sovitut tehtävät merkitään selkeämmin pöytäkirjaan. 3. TIMMI-rajapinnan määrittäminen Keskusteltiin rajapinnan vaatimuksista ja ilmenneistä ongelmakohdista. Epäselvyyksiä on mm. seuraavissa kohdissa: - Voiko rajapinnalla tehdä sekä varauspyyntöjä että varausten vahdistuksia? - Miten varaustieto yksilöidään? (kurssin, varaajan, maksajan ja opetustapahtuman pitäjän suhteen) - Miten hoidetaan henkilötietojen välittäminen järjestelmien välillä? Erityisesti uusien henkilöiden lisääminen. - Onko Timmissä tieto salikohtaisista varausten vahvistusoikeuksista? - SALI-järjestelmässä olevien henkilötietojen ja Korpissa olevien henkilöiden tietojen yhtenäistäminen. - Miten määritellään yksilölliset kurssikoodit järjestelmien välillä? Erityisesti, kun Timmiin lisätään kursseja, joita ei ole Korpissa. - Tuleeko rajapintaan mukaan säännöllisin aikavälein päivitettävä lokitiedosto? Yo. kysymykset tulevat tarkempaan muotoon palaverin jälkeen lähetettävään sähköpostiin. PÄÄTÖKSET: - Projektiryhmä lähetettää Yomi Oyj:lle tiedon tarpeellisista rajapinnan ominaisuuksista. 4. Projektisuunnitelman esittely Projektisuunnitelmasta käytiin läpi lähinnä tehtävänjako ja aikataulutus, joita selventäviin kaavioihin tehdään kokouksessa sovitut muutokset ja lisäykset. PÄÄTÖKSET: - Jussi Mäkinen vastaa korjauksista projektisuunnitelmaan 5. Alustavan vaatimusmäärittelyn esittely Todettiin vaatimusmäärittelyn tarkemman läpikäynnin olevan tässä vaiheessa vielä tarpeetonta. Varausmäärittelyssä on näyttävä tarkemmin vaatimukset, poikkeustapaukset ja rajoitteet. PÄÄTÖKSET: - Marko Koivuniemi jatkaa vaatimusmäärittelyn tekoa. 6. Alustavan tietokantasuunnitelman esittely Miika Nurminen esitteli alustavan tietokantasuunnitelman. Keskusteliin eri vaihtoehdoista toteuttaa ryhmien muodostaminen. Vaihtoehtoina oli tietokantasuunnitelman laajentaminen SpaceGroup-taululla, joka mahdollistaisi ns. rekursiivisen ryhmänmuodostuksen. Toisena vaihtoehtona esitettiin ns. virtuaaliryhmien muodostaminen, jolloin tilojen käsittely tietokantojen kannalta olisi yksinkertaisempaa. Virtuaaliryhmä on tietokannassa sali, jota ei voi varata, mutta joka määrittää puumaisen rakenteen jonka avulla salit voidaan ryhmitellä. Virtuaaliryhmän alapuolella hierarkiassa olevat salit kuuluvat virtuaaliryhmän nimeämään kokonaisuuteen. Markku Vire demonstroi taululla eri vaihtoehtoja. Tilojen hallinnan lisäksi uusia suunniteltuja tietokohteita ovat ResourceRequest (tiedot resurssitarpeista tiettyä kurssia varten), CourseReservation (tiedot kurssille varatuista tapahtumista ryhmätyyppikohtaisesti) ja EventReservation (kalenteriosioon lisättävä mahdollisuus tilan 'viralliseen' varaamiseen ryhmän tapahtumaa varten. PÄÄTÖKSET: - Projektiryhmä luetteloi eri vaihtoehtojen hyvät ja huonot puolet ja niiden vaikutukset toteutukseen, suorituskykyyn sekä ylläpidettävyyteen. - Tarvittaessa pidetään vielä erillinen tietokantapalaveri ohjaajien kanssa liittyen tietokannan toteutukseen. - Miika Nurminen jatkaa tietokantasuunnitelman tekoa. 8. Sovitut tehtävät - Jussi Mäkinen vastaa korjauksista projektisuunnitelmaan - Marko Koivuniemi jatkaa vaatimusmäärittelyn tekoa. - Projektiryhmä luetteloi eri vaihtoehtojen hyvät ja huonot puolet ja niiden vaikutukset toteutukseen, suorituskykyyn sekä ylläpidettävyyteen. - Tarvittaessa pidetään vielä erillinen tietokantapalaveri ohjaajien kanssa liittyen tietokannan toteutukseen. - Miika Nurminen jatkaa tietokantasuunnitelman tekoa. - Projektiryhmä lähettää mikrotuelle pyynnön testaus- ja kehitysympäristön asentamisesta sekä muista tarvittavista ohjelmistoista. - Projektiryhmä lähetettää Yomi Oyj:lle tiedon tarpeellisista rajapinnan ominaisuuksista. - Projektiryhmä haastattelee TIMMI-käyttäjiä ja tekee haastatteluista raportit. - Projektiryhmä tutustuu SALI-sovellukseen haastattelujen yhteydessä. - Pekka Lampinen selvittää ajankohdan yhteiseen TIMMI-koulutukseen projektiryhmälle ja hallinnolle - Pekka Lampinen lisää projektiryhmän TIMMI-tunnuksiin käyttöoikeuksia järjestelmän perusteellisempaa testausta varten - Vesa Lappalainen tutkii projektiryhmän kanssa KORPPI-käyttöliittymää ja auttaa määrittelemään tarvittavia toimintoja. - Pauli Kujala lisää projektiryhmän jäsenille käyttöoikeuksia ranch-koneeseen KORPPI-järjestelmän testusta varten. Käyttöoikeudet sovitaan sähköpostilla. 9. Sovitaan seuraavan palaverin ajankohta seuraava palaveri pidetään to 10.10.2002 klo 10:15 AgC223.1:ssa.