Koskelo-projektin 14. palaveri Paikka: AgC223.1 Aika: 14.1.2008 klo 12:03-14:00 Pöytäkirja laadittu: 23.1.2008 Paikalla: Antti Auer (paikalla kohdissa 5-11) Jari Järvinen Vesa Lappalainen (paikalla kohdissa 5-6) Perttu Lähdesmäki Harri Pitkänen Atte Pulkkis Jukka-Pekka Santanen Merja Ruuska Maunu Tuomainen Irene Venäläinen 1. Kokouksen avaus ja päätösvaltaisuus Puheenjohtaja Irene Venäläinen avasi palaverin kello 12:03. Atte pulkkis toimi sihteerinä. 2. Esityslistan hyväksyminen Esityslista hyväksyttiin yhdellä muutoksella: seuraavasta palaverista sopiminen lisättiin kohdaksi 10. 3. 13. palaverin pöytäkirjan hyväksyminen Päätös: -13. palaverin pöytäkirja hyväksyttiin sellaisenaan. 4. Projektipäällikkö esittelee projektin tilaa Projektipäällikkö Perttu Lähdesmäki esitteli projektin tilaa. Projektiryhmäläiset jatkoivat niitä hommia, jotka edellisessä palavereissa sovittiin. Pertun mukaan projekti on hyvällä mallilla, velhosta yhteenveto on muutamaa pientä asiaa vaille valmis. Lisäksi pikkukalenteriin lisättiin uudet nuolet. Pertun mukaan sovellus on hyvin lähellä sitä mitä tilaaja on pyytänyt. Hänen mukaan palaverin jälkeisellä viikolla tapahtuu minimaalisesti koodausta, enemmän testausta ja testiraporttien tekemistä sekä dokumentoinnin viimeistelyä. Santanen kommentoi tässä välissä, että velho tulisi saada ensiksi valmiiksi ja vasta sen jälkeen voisi keskittyä testiraporttin viimeistelyyn. Lopuksi Perttu kävi läpi projektilaisten tekemiä tunteja. Tavoitteeksi, jonka kaikki tekevät, asetettiin 320 tuntia. Pitkäsen Harrilla tämä tuntimäärä on jo lähes täysi. Muilla on vielä jonkin verran matkaa siihen, mutta ei mikään mahdoton homma. 5. Tarkastellaan sovelluksen tilaa Seuraavaksi tarkasteltiin sovelluksen tilaa. Pikkukalenterista huomioitiin uusien, lyhyempien ja eriväristen nuolien lisääminen. Lisäksi pikkukalenteriin lisättiin edellisen ja seuraavan kuukauden päivien näkyminen nykyisen kuukauden viikoilla. Nämä päivät näkyvät harmaalla. Seuraavaksi käytiin läpi opetusryhmien luontivelhoa. Esitetyssä versiossa velhon komponentit luotiin ensimmäisellä sivulle saapumisella. Toisin sanoen, jos käy edellisellä sivulla muuttamassa asetuksia esimerkiksi ryhmien nimet eivät muutu vanhojen elementtien kohdalla. Kaikki elementit eiväs siis muokkaudu automaattisesti oikeiksi. Kehitysideana esitettiin, että ryhmille olisi hyvä olla oletusnimet. Tämä nopeuttaa isojen määrien tekemistä, koska ei tarvitse kirjoittaa jokaiselle omaa nimeä. Velhon Viimeiseltä sivulta, eli yhteenvetosivulta, puuttuu listaus kurssin olemassaolevista ryhmistä. Tämä sivu on siis sama, josta valitaan aloitetaanko velho alusta vai siirrytäänkö opetustapahtumien hallintaan. Kehitysidea: samalla sivulla voitaisiin kutsua "noticea", että ilmoitus velhon valmistumisesta tulee yhteenvetosivulle, eikä vasta hallintanäkymään siirryttäessä. Lisäksi mainittiin, että "Opetusryhmien käsittelyyn"-linkki olisi hyvä uudelleennimetä "opetusryhmien tapahtumien käsittely":ksi. Puun, eli normaalisti Korpin vasemmassa reunassa näkyvän valikon, velhossa näkymisestä keskusteltiin. Ei kuitenkaan saatu päätettyä tulisiko puun näkyä velhon aikana. Tämän tutkiminen siirtyy jatkokehitykseen. Viimeisenä asiana velhoa koskien, keskusteltiin Velhoon vievästä linkistä. Tästä mainittiin, että jos linkki sijaitsee puussa, tulisi sen olla ennen opetusryhmien hallintaan vievää linkkiä. Lisäksi "opastettu ryhmien luonti"- lauseesta voitaisiin poistaa sana "opastettu". Velhoon liittyen esitettiin vielä yksi kehitysidea: pitäisikö vanhalla opetusryhmien hallintasivulla alalaidassa näkyvä velhoon vievä linkki tehdä näkyvämmäksi? Esimerkiksi siirtää ylemmäksi sivulla ja ehkä pistää joku huomiota kiinnittävä kommentti. Seuraavana oli vuorossa opetusryhmät(uusi)-näkymä. Tapahtumien luonnin tulisi valita oikea opetusryhmä, jos painaa kontekstivalikkoa tyhjän ruudun kohdalla. Tässä on nykyisessä versiossa bugi, luonti ei aina valitse oikeata ryhmää oletukseksi. Lisäksi näin tehdessä luonnin tulisi arvata oikea aika (kyseisen viikon maanantai). Tapahtumien luontiin liittyen esitettiin idea: toiston päiväväli voitaisiin jättää harmaaksi, hävittämisen sijaan, kun "ei toistoja" on valittuna. Lisäksi "lisäastukset" voitaisiin uudelleen nimetä "toistoasetukset":ksi, jos lisäasetuksien alle ei tule muuta. Tapahtumien luontiin liittyen, niin tapahtumien hallintanäkymässä kuin viikkonäkymässäkin, jätettiin jatkokehitykseen kellonaikojen oikeellisuuksien tarkistus. Esitettiin idea: pitäisikö tapahtuman luonnissa opetusryhmän valinnassa olla oletuksena joku ei-validi vaihtoehto? Tämä voisi olla esimerkiksi "---". Seuraavaksi käytiin läpi viikkokalenteria. Ensimmäisenä esitettiin idea, että lisäasetuksissa voisi mahdollisesti olla asetus, että näytetäänkö valitun aikavälin ulkopuoliset tapahtumat. Esitettiin toinen idea, että tämä lisäasetus voisi olla automaattisesti päällä, jos valitun aikavälin ulkopuolella on tapahtumia. Jos valitun aikavälin ulkopuolella ei ole tapahtumia, asetus olisi poissa päältä. Viikkokalenterinäkymässä tulisi selkeyttää, että mitä tapahtumien kohdalla oleva "1/11"-merkintä tarkoittaa. Se kertoo montako opetusryhmän tapahtumaa kuinka monesta on tällä aikavälillä. Tämä ei kuitenkaan ole kaikille selvää. "Näytä viikkojen summa"-ruksin sijaan voitaisiin pistää "viikko X"-rivistön vieriin "koosteviikko" tai "viikkojen kooste" -tyylinen linkki, josta pääsisi kyseiseen näkymään. Jatkokehitykseen siirrettiin myös näytettävän aikavälin valinnan mahdollisuus. Irene Venäläinen kertoi, että nykyään oletusaika mihin hypätään on kurssin aloituspäivämäärä mutta JATKOKEHITYKSESSÄ viikkokalenterin tulisi hyppätä ensimmäiseen kurssin tapahtumaan. Lisäksi jatkokehitykseen siirrettiin tapahtuman valinnan säilyminen uusien tapahtumien luonnin jälkeen ja yhteisen linjan kehittäminen sille, että miten tapahtumien tulisi säilyä eri toimintojen ja näkymien välillä siirryttäessä. Projektiryhmän tulisi selvittää onnistuuko salien varaus olemassaoleville (uudella liittymällä luoduille) tapahtumille järkevässä ajassa ja järkevällä tavalla. Tilaaja kertoi, että sovellus on hyväksyttävässä tilassa projektin kannalta: sovelluksesta ei löydy kriittisiä virheellisyyksiä. Päätökset: -Projektiryhmäläisten korjattaviksi asioiksi merkattiin: velhon yhteenveto, viikkokalenterin ajan bugit, virheelliset virheviestit (kirjataan ylös mistä johtuu oletuksien väärät infot: jos ei ehditä korjata kirjataan ylös ja mahdollisesti miten korjataan). -Loput virheet ja kehitysideat siirrettiin jatkokehitykseen. 6. Tarkastellaan projektin dokumentointia Ensin tarkasteltiin testaussuunnitelmaa. Harri Pitkänen esitteli uusia testitapauksia ja paria lisäystä asiakasohjelmiston vaatimuksiin: pitää ilmoittaa javascriptin saatavuus ja käyttää ennalta määrättyä korpin perusttyli- tiedostoa.Jukka-Pekka Santanen ehdotti useilla eri tyylitiedostoilla testaamista. Testausraportteja läpikäydessä kiinnittyi huomio muotoiluun. Pitäisikö testausraporteista kuvata jo jotain yhteenvetoa ennnen kuin menee itse dokumenttiin? Ehdotettiin DYNAMON testausraporteista mallin ottamista. Dynamon testausraportit löytyvät projektin kotisivuilta. Sovellusraportti oli seuraava tarkastelun kohde. Toiseen lukuun tulisi lisätä tarkempi kuvaus siitä, mitä opetusryhmien luonnilla ja opetusryhmien muokkauksella tarkoitetaan. Maunu Tuomainen muistutti, että jos annatte linkkejä pitää myös muistaa viitata oikeaan dokumentin versioon! Luvussa 3 tulisi kertoa, miten tavoitteet ovat toteutuneet. XML-esimerkissä voisi esitellä monen eventin opetusryhmän yhden eventin ryhmän sijaan. Näin lukija saisi paremman kuvan XML-rakenteiden toiminnasta. Jakokehitykseen annettiin suositus, että attribuutit tulisi nimetä oikein! Esimerkiksi ei sID vaan spaceID! Tämä selventää lukijalle mitä käsitellään. Samoin kaikki kannassa esiintyvät tägit tulisi nimetä koodissa samalla tavalla. Esimerkiksi kenttien nimet. Dokumentoinnin muotoilusta annettiin suositus, että keskellä dokumenttia suorien muualle johtavien linkkien antamisen sijaan kaikki dokumentin linkit (tai pikemminkin [4]-tyyliset viittaukset) veisivät lähdeluotteloon ja vasta siellä olisi varsinainen linkki toiselle sivulle. Lisäksi haluttiin yhteenvetoa tavoitteiden toteutumisesta sovellusraportiin ja sieltä on kehitsideoihin viite. Lisäksi dokumentista puuttui toteutusratkaisujen kehittyminen: eli miten raktaisut ovat kehittyneet prototyyppien välillä ("älä tee näin kuten me tehtiin", "miten me päädyttiin tähän"). Lopuksi huomioitiin, että Korppi-kehittäjiltä tulisi kysyä mitä he haluavat tietää meiltä, koodien yhdistämistä silmällä pitäen. Maunu Tuomainen lupasi myös käydä läpi jotain dokumentteja, jos me niin halutaan. Päätökset: -Testausraporttien muoto tulee olla selkeämpi -Sovellusraportti, luku 2:selvennä mitä tarkoittaa opetusryhmän luonti & -muokkaus, luku 3: tavoitteiden toteutuminen selkämmäksi -Attribuutit tulisi nimetä mahdollisimman samalla tavalla, kuin tietokannassa -Ryhmäläisten tulee selvittää mitä Korppi-kehittäjät haluavat tietää koodien yhdistämistä silmällä pitäen. 7. Sovitaan muista projektin hyväksymiseen vaadittavista asioista Tilaajan hyväksyntä tulisi saada sovellukselle mahdollisimman nopasti, koodin palautuksen ajaksi mainittiin 18.1 perjantai. Santanen lupasi käydä sovelluksen velhon puolta läpi heti kunhan Perttu Lähdesmäki kertoo että niin saa tehdä. Lisäksi suositeltiin, että dokumentointi allekirjoitettaisiin kerralla kun kaikki on valmista. Lisäksi vaatimusmäärittely allekirjoitettiin! Santanen (ohjaaja), Lähdesmäki (projektipäällikkö) ja Antti Auer (tilaaja) allekirjoittivat tämän dokumentin. 8. Projektilausuntojen, -todistusten ja -laskun toimittamisaikataulu Merja Ruuska lupasi palauttaa Santaselle arvion projektin tuloksista ja toteutumisesta: merja tekee, ennen projektin päättymistä. Santanen mainitsi, että asialla ei ole kiire, voi mennä helmikuun puolelle. Santanen lupasi myös laatia projektitodistukset kaikille projektiryhmän jäsenille. Santanen pistää projektista laskun Auerin nimissä kunhan projekti on päättynyt. 9. Muut esille tulevat asiat Palaverissa ei tullut esille muita asioita. 10. palaverista sopiminen, seuraava Seuraavalle palaverille ei nähty tarvetta. 11. Osallistujien seuraavat tehtävät Palaverin aikana sovittiin osallistujille seuraavat tehtävät: -Projektiryhmän tulisi selvittää onnistuuko salien varaus olemassaoleville (uudella liittymällä luoduille) tapahtumille järkevässä ajassa ja järkevällä tavalla. -Ryhmäläisten tulee selvittää mitä Korppi-kehittäjät haluavat tietää koodien yhdistämistä silmällä pitäen. -Ryhmäläisten tulisi palauttaa koodi loppukatselmointia varten 18.1 mennessä. -Santanen lupasi käydä sovelluksen velhon puolta läpi heti kunhan Perttu Lähdesmäki kertoo että niin saa tehdä. -Jos se katsotaan tarpeelliseksi, Maunu Tuomainen lupasi myös käydä läpi jotain dokumentteja. -Merja Ruuska palauttaa Santaselle arvion projektin tuloksista ja toteutumisesta, kun ehtii. -Santanen laatii projektitodistukset kaikille projektiryhmän jäsenille. -Santanen pistää projektista laskun tilaajalle, kunhan projekti on päättynyt. 12. Kokouksen päättäminen Puheenjohtaja Irene Venäläinen päätti kokouksen 14:00.