Koskelo-projektin 3. palaveri Aika: Torstai 5.10 klo 13:15-16:05 Paikka: sovellusprojektin kokoustila AgC223.1 Pöytäkirjan laatimispäivämäärä: 9.10.2007 Läsnä: Jari Järvinen (paikalla kohdissa 6-11) Salla Kalermo (paikalla kohdissa 1-8) Vesa Lappalainen Perttu Lähdesmäki Harri Pitkänen (paikalla kohdissa 1-8) Atte Pulkkis, sihteeri Tiina Pöyhönen Merja Ruuska Jukka-Pekka Santanen Mauno Tuomainen Irene Venäläinen, puheenjohtaja Pöytäkirja: 1. Kokouksen avaus ja päätösvaltaisuus Kokouksen avasi puheenjohtajana toimiva Irene Venäläinen kello 13.15. Kokous todettiin päätösvaltaiseksi, ja sihteeriksi valittiin Atte Pulkkis. 2. Esityslistan hyväksyminen Projektin tilan tarkasteleminen päätettiin lisätä esityslistan kohdaksi 4, ja lisäksi kohtaan 4 yhdistettiin projektisuunnitelman esittely. Lisäksi palaverin vakioajan sopimista päätettiin aikaistaa tarpeen mukaan. Esityslista hyväksyttiin näillä muutoksilla. 3. Edellisen palaverin pöytäkirjan hyväksyminen Koskelo-projektin 2. palaverin pöytäkirjassa havaittiin useita puutteita, jotka tulee korjata neljänteen palaveriin mennessä. Päätökset tulisi merkitä selvemmin näkyviin. Lisäksi tehtävät tulisi merkitä selvemmin näkyviin, ja niiden tila on hyvä ilmoittaa. Pitkille listoille ja sovelluksen tai käyttöliittymän eri ominaisuuksille voisi tehdä oman dokumentin ja liitetään pöytäkirjaan. Lisäksi 2. palaverin pöytäkirjan kohdassa 4 päätettiin, että opetusryhmien hallinnan käyttöliittymä uusitaan. Lisäksi projektiryhmäläiset kirjoittavat auki 2. palaverissa esiin nostetut huomiot Korpin käytettävyysongelmista. Edellisen palaverin tehtävät: - "Projektin jäsenet sopivat Päivi Jämsenin kanssa, olisiko tämä halukas esittelemään kurssien luontiin tehdyn Windows-pohjaisen käyttöliittymän." Suoritettu, esittely sovittiin pidettäväksi 17.10 kello 14.15. Tilaisuuteen osallistuu projektiryhmän jäsenet. - "Jukka-Pekka Santanen lupasi selvittää, olisiko em. Windows-versio mahdollista saada asennettua myös projektilaisten testattavaksi." Suoritettu, kaakkuri asennettiin yhdelle projektilla käytettävissä olevista koneista. - "Merja Ruuska selvittää, löytyykö halukasta opiskelijaa tekemään käytettävyystutkimusta." Suoritettu. Salla kertoi kahdesta opiskelijasta, jotka ovat mahdollisesti tarttumassa aiheeseen kandi-/gradutyössään. Merja lupasi tiedottaa voivatko he auttaa projektissa. Päätökset: - Muokattu 2. palaverin pöytäkirja käsitellään uudestaan 4. palaverissa - Järvisen Jari toimii kolmantena tilaajan edustajana, ja osallistuu jatkossa palavereihin. 4. Projektin tilan tarkastelu Projektipäällikkö Perttu Lähdesmäki esitteli yhteenvedon kuluneesta viikosta. Tähän kuului kuvaus tehdyistä työtunneista ja työtehtävistä. Perttu Lähdesmäki totesi, että projektisuunnitelmassa on vielä epäselvyyksiä, joista hänen täytyy keskustella Jukka-Pekka Santasen kanssa. Projektisuunnitelman esittely siirrettiin siten seuraavaan palaveriin. Perttu totesi myös, että projektiryhmän seuraava tavoite on luoda prototyyppi opintoryhmien hallinnasta, idea jonka kokoukseen osallistuneet hyväksyivät. Prototyypin ensimmäisen esittelykelpoisen version tekemiseen kuluisi 1-2 viikkoa riippuen siitä, halutaanko siihen enemmän kuin ulkoasu. Päätökset: - Projektiryhmä keskittyy jatkossa prototyypin tekooon - Perttu keskustelee projektisuunnitelmasta Santasen kanssa 5. Projektiryhmän esitykset opetusryhmien hallinnan käyttöliittymäuudistuksesta Projektiryhmä ja muut kokoukseen osallistujat tarkastelivat opetusryhmien hallinnan käyttöliittymäuudistusehdotusta ja -ideoita. Erityisesti esillä oli Harrin tekemä sivuhahmotelma. http://sovellusprojektit.it.jyu.fi/koskelo/korppi-ehdotukset/opetusryhmat2.ods Suurin ongelma sivuhahmotelmassa oli mahdollinen tiedon paljous, jonka johdosta käyttäjä voi joutua vierittämään sivua selaimessa nähdäkseen sen koko sisällön. Sivun haluttiin olevan sekä helppokäyttöinen että tarvittaessa tehokäyttäjälle sopiva. Ehdotuksina oli mm. tiedon automaattinen supistaminen, klikkaamalla avautuvat piilotetut ruudut ja painikkeista avautuvat valikot. Dokumentti kaikista ehdotuksista löytyy projektin www-sivun materiaali-osiosta: http://sovellusprojektit.it.jyu.fi/koskelo/korppi-ehdotukset/opetusryhmat_keskustelu.txt Päätökset: - Opetusryhmien hallinnan minimivaatimukset ovat graafinen selain ja kohtuullisen iso resoluutio (1280x1024). - Projektiryhmän on hyvä lisätä Wikiin projektin aikana löytämiään hyviä AJAX-ohjelmoinnin käytänteitä. 6. Projektiryhmän esitykset kalenterin käytettävyysparannuksista Kalenterin käytettävyysuudistusten tekemistä päätettiin lykätä myöhempään, määrittämättömään ajankohtaan. Kalenterin tapahtumanluonti koettiin kuitenkin hyvin ongelmalliseksi, koska yli vuorokauden kestävien tapahtumien luonti yleisen sekavuuden lisäksi hävitti tietoja. 7. Sovitaan viikkopalaverin ajankohta ja paikka Vakituista aikaa ei sovittu. Yhtä vakituista aikaa ei ehkä ole mahdollista löytää, koska kutsuttava ryhmä on niin suuri. Seuraavan palaverin ajankohdaksi sovittiin kuitenkin torstai 11.10 kello 12.15. Paikka on sovellusprojektin kokoustila AgC223.1. 8. Ajax-perehdytyksestä sopiminen Jukka-Pekka Santanen lupasi kysyä Niko Kotilaiselta mahdollista järjestämis- ajankohtaa. Santanen perusti tilaisuuten osallistujille ryhmän korppi- järjestelmään, ja heidät kutsuttiin sinne. Wiki-järjestelmän käyttöstä sovittiin yhdessä. Projektin omalle haaralle tulisi tehdä joku yleinen nimi ja sinne tulisi pistää vain yleisesti hyödyllistä materiaalia. Projektiryhmä tekee wikiin haaran omalle projektilleen. Esimerkiksi projektin dokumentaatio tulisi jakaa WWW-sivujen kautta. Päätökset: - Santanen kysyy Niko Kotilaiselta mahdollista Ajax-perehdytyksen ajankohtaa - Projektiryhmä luo projektilleen ohjeiden mukaisen haaran wikiin 9. Sovitaan osallistujien seuraavista tehtävistä Tässä kohdassa ei sovittu uusia tehtäviä päätöksissä mainittujen tehtävien lisäksi. Tiivistelmä kaikista palaverissa sovituista tehtävistä: - Lähdesmäki keskustelee Santasen kanssa projektisuunnitelman teosta - Irene Venäläinen tekee korjatun version 2. palaverin pöytäkirjasta neljänteen palaveriin - Santanen kysyy Niko Kotilaiselta mahdollista Ajax-perehdytyksen ajankohtaa - Projektiryhmä luo projektilleen ohjeiden mukaisen haaran wikiin 10. Muut esille tulleet asiat Muita esille tulleita asioita ei ollut. 11. Kokouksen päättäminen Irene Venäläinen päätti kokouksen kello 16.05