Koskelo-projektin 9. palaveri Aika: torstai 15.11.2007 klo 8.33 - 11.25 Paikka: sovellusprojektien kokoustila AgC223.1 Pöytäkirja laadittu: 16.11.2007 Läsnä: Vesa Lappalainen (paikalla kohdissa 4-9) Perttu Lähdesmäki, puheenjohtaja Harri Pitkänen, sihteeri Atte Pulkkis (paikalla kohdissa 4-13) Jukka-Pekka Santanen Merja Ruuska Maunu Tuomainen Irene Venäläinen (paikalla kohdissa 3-9) Pöytäkirja: 1. Kokouksen avaus ja päätösvaltaisuus Kokouksen avasi ja totesi päätösvaltaiseksi puheenjohtajana toimiva Perttu Lähdesmäki kello 8.33. 2. Esityslistan hyväksyminen Esityslista hyväksyttiin sillä muutoksella, että vaatimusmäärittelyluonnoksen esittely siirrettiin palaverin loppuun ennen muita esille tulevia asioita. 3. 7. palaverin pöytäkirjan hyväksyminen Keskusteltiin 7. palaverin pöytäkirjasta, jota ei edellisessä palaverissa voitu hyväksyä kokouksen päätösvaltaisuuden puuttumisen takia. Päätökset: - Pöytäkirja hyväksyttiin seuraavin muutoksin: * Vaitiolosopimukset luovutettiin Maunu Tuomaiselle, ja maininta asiasta tulee sijoittaa pöytäkirjan loppuun kohtaan "luovutettu materiaali". * Kirsi Koposen nimi tulee korjata. * Edellisen palaverin tehtävät siirretään kohtaan 7. 4. 8. palaverin pöytäkirjan hyväksyminen 8. palaverin pöytäkirjassa esityslistaan tehdyt muutokset pitäisi listata kohdan 2 alla. Kohdan 4 päätöksistä "salien varaus ja ohjaajien syöttäminen jäivät vielä toistaiseksi auki" ei ole varsinainen päätös, joten sitä ei tarvitse päätöksenä listata. Kohdassa 5 päätettiin, että pikkukalenterin linkkien kohteiden mahdollinen muuttaminen ei kuulu tämän projektin tehtäviin. Pöytäkirjan otsikoinnissa havaittiin pieniä virheitä, ja osallistujien seuraavia tehtäviä ei oltu listattu. Päätökset: - 8. palaverin pöytäkirjan hyväksyminen siirrettiin seuraavaan palaveriin. 5. Projektipäällikkö esittelee projektin tilaa Perttu Lähdesmäki raportoi projektin edistymisestä viimeisen viikon aikana. Atte Pulkkis oli saanut pikkukalenterin toteutuksen valmiiksi, ja jatkaa Harri Pitkäsen kanssa tapahtumien muokkausnäkymän kehitystä. Perttu Lähdesmäki ja Irene Venäläinen ovat jatkaneet opetusryhmien ohjatun luonnin suunnittelua ja kehitystä. Jukka-Pekka Santanen pyysi projektipäällikköä selvittämään, mitkä osat suunnitteilla olevista toiminnoista on mahdollista saada toteutettua projektin puitteissa 6.12. mennessä, ja mitkä jäävät mahdollisesti myöhemmin toteutettaviksi. Lisäksi hän pyysi miettimään uudelleen ryhmän työnjakoa projektin loppuajan osalta. 6. Opetusryhmien luontivelhoon liittyvät asiat Irene Venäläinen kysyi, halutaanko luontivelhon ylemmässä tapahtumataulukossa näyttää tapahtumien nimiä tai käyttää värejä esittämään tiettyyn kellonaikaan asetettujen tapahtumien määriä. Asiasta keskusteltiin, mutta yksimielisyyteen parhaasta toimintatavasta ei päästy. Keskusteltiin opetusryhmien aloitus- ja lopetusaikojen asettamisesta. Päädyttiin siihen, että tulee olla mahdollista asettaa ryhmäkohtaisesti ensimmäisen tapahtuman päivämäärä sekä yksi kolmesta seuraavasta vaihtoehdosta: viimeisen tapahtuman päivämäärä, tapahtumien lukumäärä tai viikkojen lukumäärä. Uutta tapahtumaa lisättäessä tapahtumakohtaiset tiedot näytetään ja niitä voi muokata sivulla näkyvässä pienoisikkunassa opetustapahtumien hallintaliittymän tapaan. Päätettiin, että salivarauksia ei tehdä velhon kautta. Ne tehdään vasta muokkausnäkymässä, josta tulee käydä selvästi ilmi kunkin tapahtuman salivarauksen tilanne. Vesa Lappalainen ehdotti, että varaustilanne voisi näkyä tapahtuman muokkausikkunassa salin nimen perässä. Merja Ruuska pyysi, että velhossa ei käytettäisi termiä "kaava" viittaamaan uuden opetusryhmän tapahtumien toistologiikkaan. Päätettiin, että käyttöliittymän tekstit pyritään muotoilemaan siten, että tätä tai vastaavaa termiä ei tarvitse käyttäjille näyttää. Keskusteltiin lomapäivien käsittelystä. Joissakin tilanteissa voi olla tarpeen luoda opetustapahtumia lomapäiville. Vesa Lappalainen mainitsi erityisenä tapauksena pääsiäislomaa edeltävän torstain, joka ei ole pyhäpäivä mutta jolloin ei tavallisesti yliopistossa järjestetä opetusta. Päädyttiin kuitenkin siihen, että yksinkertaisuuden vuoksi opetusryhmien luontivelho ei luo tapahtumia lomapäiviksi määritetyille päiville. Vesa Lappalainen esitti, että alemmassa taulukossa (opetusryhmän tapahtumakaavan muokkaus) määritetyt tapahtumat siirrettäisiin ylempään taulukkoon selkeän nuolipainikkeen avulla. Tämän toimintatavan ongelmaksi nähtiin, että virheellisten lisäysten poistaminen olisi vaikeaa, koska ylempään tapahtumataulukkoon ei oltu suunniteltu minkäänlaisia muokkaustoimintoja. Maunu Tuomaisen mielestä ylemmän taulukon pitäisi näyttää vain yhden opetusryhmätyypin tapahtumia. Päätökset: - Salivarauksia ei tehdä velhon kautta. - Velho ei luo tapahtumia lomapäiville. - Velhon tapahtumien sijoitusnäyttöä muutetaan siten, että muokattava taulukko tulee näytön yläosaan, ja nyt ylälaidassa ollut tapahtumataulukko siirretään alas. - Tapahtumataulukosta halutaan myös sellainen versio, jossa näkyy ainoastaan valitun viikon tapahtumat (kurssin viikkokalenteri). 7. Opetusryhmien hallinnan käyttöliittymään liittyvät asiat Harri Pitkänen esitteli edellisessä palaverissa esitettyjen muutosten perusteella muokattua opetusryhmien hallinnan käyttöliittymää. Hän kysyi, tarvitseeko piilotettujen tapahtumien valintojen käsittelyyn tehdä muutoksia, jotta esimerkiksi viikon kaikkien tapahtumien valitseminen "valitse viikon tapahtumat"-toiminnolla ei aiheuttaisi yllätyksiä. Päätettiin, että nykyiseen logiikkaan (valinnat säilyvät piilotetuissa tapahtumissa, mutta muokkaukset kohdistuvat vain näkyviin tapahtumiin) ei tehdä muutosta. Sen sijaan valikoiden tekstejä tulee muuttaa siten, että toiminta tulee niistä selvemmin esiin. Esimerkiksi "valitse viikon tapahtumat" muutetaan muotoon "valitse viikon näkyvät tapahtumat". Jukka-Pekka Santasen ehdotuksesta päätettiin, että teksti "Näytettävät opetusryhmätyypit" muutetaan muotoon "Käsiteltävät opetusryhmätyypit" ja "Tapahtumien lisätiedot" muotoon "Näytä". Lisäasetusten selitetekstit muotoillaan vastaamaan uutta otsikkoa. Pohdittiin myös, pitäisikö opetusryhmätyypit ja tapahtumien lisätietojen asetukset laittaa erillisten näytä/piilota-linkkien taakse. Päätettiin, että käsiteltävät opetusryhmätyypit jätetään aina näkyviin ja lisäasetukset nykyisen mallin mukaan piilotetuiksi. Käyttöliittymämallin avulla tutkittiin, onko tyhjiin tapahtumasoluihin syytä laittaa pikkukolmiot kuten tavallisiin tapahtumasoluihin, vai voidaanko ne näyttää vain, jos hiiren osoitin on solun päällä. Päätettiin, että jälkimmäinen ratkaisu on parempi. Se otetaan käyttöön myös tavallisille tapahtumasoluille. Teknisen toteutuksen osalta Vesa Lappalainen pyysi, että tapahtumaa kuvaavaan JavaScript-luokkaan lisätään attribuutti, joka kertoo onko tapahtuma todellinen vai ainoastaan suunnitteilla oleva. Tällöin luokkaa voi käyttää helpommin myös opetusryhmävelhossa. Päätökset: - Tapahtumien valintaan liittyvä logiikka jätetään nykyisen version mukaiseksi. - Tapahtumasolujen pikkukolmiot näytetään vain silloin, kun solua osoitetaan hiirellä. 8. Opetusryhmien tietojen muokkauksen käyttöliittymästä sopiminen Keskusteltiin siitä, miten opetusryhmäkohtaisten tietojen kuten opetusryhmän nimen ja ilmoittautumisaikojen muokkaus järjestetään. Irene Venäläinen ehdotti, että muokkausnäkymä olisi vastaavanlainen pienoisikkuna, jota opetustapahtumien muokkaukseen käytetään. Ikkunaan pääsisi käsiksi tapahtumataulukon ylälaidan otsikkorivin kautta. Ehdotusta pidettiin hyvänä, mutta Vesa Lappalainen muistutti, että nykyään käytössä oleva käyttöliittymä mahdollistaa myös opetusryhmien tietojen muuttamisen useammalle kuin yhdelle ryhmälle kerrallaan. Asiasta käydyn keskustelun päätteeksi päädyttiin siihen, että opetusryhmien muokkaus toteutetaan erillisenä näkymänä, johon tulee linkki nykyisten linkkien "Käsittele yksittäisiä tapahtumia" ja "Käsittele useita tapahtumia" rinnalle. Näkymä on muutoin samantapainen kuin tapahtumien muokkausnäkymä, mutta siinä valintoja voi tehdä ainoastaan otsikkorivillä, ei tapahtumataulukon sisällä. Päätökset: - Opetusryhmien tietojen muokkaus toteutetaan erillisenä näkymänä, joka on toiminnaltaan ja ulkoasultaan yhtenevä opetustapahtumien muokkausnäkymän kanssa. 9. Sovitaan seuraavan palaverin aika ja paikka Päätökset: - Seuraava palaveri pidetään torstaina 22.11. kello 8.30 sovellusprojektien kokoustilassa AgC223.1. 10. Vaatimusmäärittelyluonnoksen esittely Atte Pulkkis esitteli uusinta versiota vaatimusmäärittelystä. Keskusteltiin erityisesti käyttötapauksista ja toiminnallisista vaatimuksista sekä siitä, missä määrin vaatimuksissa pitäisi käsitellä käyttöliittymän yksityiskohtia. Jukka-Pekka Santasen mielestä tämän projektin vaatimusmäärittelyssä niitä voisi käsitellä, koska projektiin ei sisälly varsinaisia uusia toiminnallisia vaatimuksia. Kenelläkään paikalla olleista ei ollut tietoa siitä, missä muodossa käytettävyyteen keskittyvien projektien vaatimuksia muualla on esitetty. Merja Ruuska esitti tilaajan puolesta joitakin kommentteja vaatimusmäärittelyyn liittyen. Dokumentin tavutuksessa ja kieliasussa oli joitakin ongelmia. Näytön resoluutioon liittyvät vaatimukset olivat hänen mukaansa ristiriitaisia. Parempi olisi asettaa vaatimukseksi, että sovellus toimii kaikilla resoluutioilla, mutta rajoitteeksi voidaan laittaa, että sovelluksen tarvitsee toimia hyvin vain resoluutiolla 1024x768 tai paremmilla. Teknisissä vaatimuksissa tulisi mainita tarkat selainversiot eikä puhua pelkästään "uusimmista versioista". Vaatimusten priorisointiin liittyen sovelluksen käytettävyyteen liittyvän yleisen vaatimuksen olisi Ruuskan mielestään pitänyt olla prioriteetilla P1 eikä P2. Atte Pulkkis totesi, että tämä vaatimus oli sellaisenaan poistettu vaatimusmäärittelyn uusimmasta versiosta, koska se oli katsottu liian epämääräiseksi. Jukka-Pekka Santanen huomautti, että aikaisemmissa projekteissa käytettyjä prioriteettien määritelmiä ei tässä projektissa pitäisi soveltaa liian kirjaimellisesti. Esimerkiksi prioriteetin P1 vaatimukset ovat tavallisesti sellaisia, että niiden toteutumatta jääminen estäisi kokonaan toteutettavien toimintojen käytön. Koska nyt ollaan parantamassa olemassa olevaa sovellusta, sovellusta on aina mahdollista käyttää entiseen tapaan vaikkei projekti toteuttaisi ainoatakaan vaatimusta. Merja Ruuska välitti muilta tilaajan edustajilta kysymyksen siitä, pitäisikö JSON-tekniikka olla mukana vaatimusmäärittelyn termiluettelossa. Paikalla olleista kukaan ei tiennyt, mitä tämä termi tarkoittaa, joten todettiin, ettei se ole oleellinen tämän projektin kannalta. Merja Ruuska mainitsi myös, että tilaajan edustajista Antti Auerilla on lisää palautetta vaatimusmäärittelyyn liittyen. Sovittiin, että hänen palautteensa toimitetaan projektiryhmälle sähköpostitse ennen seuraavaa palaveria. 11. Muut esille tulleet asiat Jukka-Pekka Santanen kysyi projektisuunnitelman tilanteesta. Perttu Lähdesmäki vastasi, että seuraava versio valmistuu kuluvan tai seuraavan päivän aikana. 12. Sovitaan osallistujien seuraavista tehtävistä - Antti Auer toimittaa sähköpostitse kommentteja vaatimusmäärittelystä. - Perttu Lähdesmäki selvittää, mitkä ohjelmaosiot on mahdollista saada toteutettua 6.12. mennessä. - Maunu Tuomainen ja Harri Pitkänen valmistelevat projektiryhmän tuotosten testaamista varten koko projektiorganisaation käyttöön tarkoitetun Korppi-testipalvelimen koneelle tom.it.jyu.fi. 13. Kokouksen päättäminen Perttu Lähdesmäki päätti kokouksen kello 11.25.