Jyväskylän yliopisto PÖYTÄKIRJA Tietotekniikan laitos 16/2004 Kuikka-projekti JATKOKEHITYSTÄ KOSKEVA PALAVERI Aika: 11.6.2004 klo 8.30-10.30 Paikka: C223.1, Projektitilan kokousnurkkaus Läsnä: Salla Kalermo siht. Sami Kosonen pj. Lauri Pohjola Antti Tourunen Antti Auer saapui 8.40, poistui 10.22 Minna Hillebrand Pauli Kujala Vesa Lappalainen poistui 10.10 Jukka-Pekka Santanen 1. Sovelluksen esittely (Mitä ollaan saatu aikaan) Sami esitteli sovellusta. Rakennenäkymää tarkastellessa pohdittiin, että perustelujen tyypin valinta olisi hyvä olla alasvetovalikon sijasta checkboxeina. Tällöin ei olisi ollenkaan valintamahdollisuutta "kaikki", vaan oletuksena kaikki perustelujen tyypin olisivat valittuina. Käyttäjän käyttämät asetukset tulisi tallentaa. Tähän tulisi käyttää olemassa olevaa User -luokassa olevaa setOption -metodia. Aikatauluttamisesta keskusteltiin. Auer kyseli alasvetovalikon tarpeellisuudesta ja totesi, että hänen mielestään olisi selkeämpää, jos nykyisten alasvetovalikoiden kohdalla olisi checkboxit, joista valittaisiin halutut. Sitten näille kaikille valituille asetettaisiin aika jossain muualla. Muut epäröivät tämän olevan hankala käyttää. Todettiin, että jos sihteeri tekisi malliHOPSeja, jotka hän myös aikatauluttaisi, voisi opiskelija ottaa sen pohjaksi ja silloin suositusajat tulisi valmiiksi valituiksi. Näin opiskelijan ei välttämättä tarvitsisi miettiä jokaisen kurssin ja kokonaisuuden suoritusaikaa erikseen. Sihteeri tekisi siis malliHOPSien aikataulutuksen sen mukaan, miten kurssit yleensä kannattaa käydä ja milloin niitä yleensä on järjestetty. Jos jotain kurssia ei enää järjestetä, tulisi sovelluksella pystyä etsimään opiskelijat, jotka ovat suunnitelleet kurssin suorittavansa. Heille pitäisi myös ilmoittaa siitä, ettei kurssia enää järjestetä ja pyytää muuttamaan suunnitelmaa. Muokkausnäkymässä olevat poista-napit siirretään nykyiseltä paikaltaan kokonaisuuden/kurssin nimen jälkeen. Siellä on myös "Lisää muuta" -linkki. Näin kaikki muokkaukset on samassa paikassa. Sivulla olevassa suunnitelmassa pitäisi myös näkyä, mitkä kursseista on pakollisia, jotta ne erottuisivat opiskelijan itse lisäämistä opinnoista. Opintokokonaisuuteen/opintojaksoon liittyvät perustelut eivät saisi hävitä, vaikka kyseisen opintokokonaisuuden/opintojakson poistaisi suunnitelmasta. Jos jokin kurssi poistetaan suunnitelmasta ja otetaan myöhemmin takaisin, tulisi tällöin myös vanhojen perustelujen ja aikataulutuksen tulla taas näkyviin. Jos HOPSista otetaan kopio, tulisi perustelutkin kopioida. Jos opiskelijalla on useampi opintosuunnitelma, tulevat kaikki perustelut näkyviin kaikkiin opintosuunnitelmiin. Tällöin perustelun yhteyteen tulee myös tieto siitä, mihin suunnitelmaan se kuuluu. Perusteluihin liittyy myös kaksi henkilöä: perustelun "omistaja" (= opiskelijan, jonka HOPS on kyseessä) ja perustelun kirjaaja. Rakennenäkymän aikataulutuksesta keskusteltiin. Ensin pohdittiin, että kokonaisuuden suunnitellun aikavälin tulisi laajeta, jos sen alla oleva kurssi suunnitellaan suoritettavaksi kokonaisuudelle suunnitellun aikavälin ulkopuolella. Sitten todettiin kuitenkin, että näin ei aina välttämättä haluta. Tällaiset kurssit tulisi merkata rakennenäkymään jotenkin, esimerkiksi erivärisellä taustavärillä. Aikataulunäkymä on nyt tehty toimivaksi. Sitä tarkasteltaessa pohdittiin sitä, miten monen lukukauden ajalle sijoittuva kurssi tulisi merkitä. Merkittäisiinkö se siis monen lukukauden alle, vai vaan esim. sen lukukauden alle, jolloin se on suunniteltu aloitettavan. Lisäksi pohditaan aiheuttivat tällaisen kurssin opintoviikot: tuleeko ne merkitä jokaisen lukukauden kohdalle, vai vain yhden. Kuormittavuuden kannalta kurssin opintoviikkoja tulisi näkyä jokaisessa lukukaudessa, jolloin kurssi on menossa. Päätettiin, että jaetaan kurssin opintoviikkomäärä tasan niin monen lukukauden kesken kuin sen on suunniteltu kestävän. Mietittiin myös, tulisiko tällaiset usealle lukukaudelle jaetut kurssit merkitä jotenkin eritavalla, jotta ne erottuisivat. Auer huomautti, että Gantt-kaavio aikatauluista olisi mukava. Lappalainen huomautti, että tulevaisuudessa mahdollisesti käyttöön otettavat periodit tulisi ottaa huomioon sovellusta tehtäessä. 2. Tehtävät ja niiden priorisointi Tehtävistä tehty lista (liitteenä 1) käytiin läpi Sallan johdolla. Tehtäviä ei ole jaettu kovin tarkasti, vaan ne jaetaan töitä tehdessä. Tämä on hyvä käytäntö sinänsä, että nyt kukaan ei ole tehnyt mitään aivan yksin, vaan jokainen tietää jonkun verran siitä mitä muutkin ovat tehneet. Näin ryhmä ei ole riippuvainen kenestäkään, vaan työt voivat jatkua, vaikka joku olisikin poissa. Todettiin, että hyväksyjän käyttöliittymää olisi hyvä alkaa jo suunnittelemaan. Jatkokehittäjät tulevat vierailemaan laitosten sihteerien luona. Tarkoituksena on ohjata sihteereitä (amanuensseja) laitosten tutkintovaatimusten ja opintokokonaisuuksien kirjaamisessa HOPS-sovellukseen. Tämä vaatii yhteydenottoa asianosaisiin ja ohjausaikojen sopimista mahdollisimman nopeasti etenkin, kun kesälomat aiheuttanevat "ongelmia". Lisäksi ohjaustilaisuuksia varten ohjaajan tullee läpikäydä ko. laitoksen opinto-oppaan tutkintovaatimusten osalta ja hahmotella kirjaamista Korppiin. Santanen lupasi tarvittaessa auttaa asiassa. Ensisijaisesti laitoksille lähtee Salla, mutta joku muu saattaa lähteä mukaan varsinkin ensimmäisille vierailuille. 3. Muut esille tulleet asiat Hyväksymismenettelykyselyn vastauksien yhteenveto käytiin läpi Sallan johdolla. Yhteenveto löytyy osoitteesta https://korppi.it.jyu.fi/kotka/survey/analyzing/resultSummary.jsp?questionnaireid=102. Se on myös liitteenä 2. Myös kesälomista keskusteltiin. Alla Santasen, Hillebrandin ja Kujalan lomat. Jukka-Pekka Santanen lomalla viikot 26, 28, 29, 30 ja 31 Minna Hillebrand lomalla viikot 27 ja 28 sekä 21.7.-26.7. Pauli Kujala lomalla viikot 25(to ja pe), 26 ja 28 sekä 21.7.-27.7. Liite 1 todo.txt Poimintoja pöytäkirjoista: ========================== ¤ = bugzillassa Sihteerin käyttöliittymä: ------------------------- ¤ Raportointi ¤ Aikataulutetut HOPSit ¤ pakollisuuden/valinnaisuuden määrääminen ¤ sihteerin käyttöliittymän kurssien yhteenlasketut opintoviikot - Avustukset Opiskelijan käyttöliittymä: --------------------------- Rakennenäkymä: - Rakennenäkymässä käyttäjän kerran valitsemat valinnat, mitä näytetään, jäisivät muistiin seuraavia kertoja varten - Rakennenäkymäsivulle tulisi lisätä hyväksyjä-sarake. - Jos kokonaisuuden alla oleva kurssi suunnitellaan suoritettavaksi kokonaisuudelle suunnitellun aikavälin ulkopuolella, tulisi kurssi merkata rakennenäkymään jotenkin, esimerkiksi erivärisellä taustavärillä. - Perustelujen tyypin valinta alasvetovalikon sijasta checkboxina. - Käyttäjän käyttämät asetukset tulisi tallentaa käyttäen User.setOtion -metodia Aikataulunäkymä: - Aikataulunäkymässä jos kurssi on suoritettu, niin se sijoitetaan näkymään suoritusajan perusteella. Muokkausnäkymä: - Muokkaussivulla kokonaisuuksiin valittujen kurssien opintoviikkomäärä ja kokonaisuuden minimi opintoviikkomäärä olisi hyvä näkyä vierekkäin, esimerkiksi: 12.00/15.00 ov. - Ristiriita, jos opintokokonaisuus on suunniteltu tietylle ajalle, mutta sen sisällä oleva kurssi on suunniteltu eri ajalle. - Muokkausikkunassa jos kurssit on jo suoritettu, ei tule enää näkyä aloitus- ja lopetusaikaa vaan teksti "suoritettu" tai jokin vastaava. - Muokkausnäkymän puunäkymät. Useampi kokonaisuus voi olla auki yhtä aikaa. - Kurssien opintoviikkomäärät olisi yhdessä sarakkeessa, ja samantasoisten kokonaisuuksien toisessa. - Muiden kurssien lisääminen Lisäyssivu: - Muualla suoritettujen opintojen lisäys -sivulla voisi olla mahdollisuus valita listasta "opintopaikkaani ei löydy" -kohta ComboBoxista, mikäli kyseisen oppilaitoksen koodia ei järjestelmään olla vielä syötetty. Perustelut: - Perustelu-linkin yhteyteen toivottiin jotakin merkintää siitä onko kyseisellä elementillä perusteluja ja montako niitä on. - Perusteluille tulisi olla olemassa monta erilaista tulostusmuotoa yhden sijaan. Näitä olisivat esimerkiksi tiivistetty perustelu, kaikki perustelut, perustelun otsikko. Voisi myös valita minkä tyypin perustelut näkyvät. Näistä olisi hyvä tehdä papu, jossa tulostetaan hakuehdot. Opintosuunnitelmien hallinta: - Opintosuunnitelmien hallinta sivulla tulisi olla myös onko suunnitelma hyväksytty vai ei sekä hyväksymispäivämäärä. Vanhentuneita opintosuunnitelmia varten voisi olla oma välilehti. - Aiemmin suunniteltu opintosuunnitelma pohjaksi uudelle Opintosuunnitelman luonti (Pöytäkirja 11): Tämän jälkeen alettiin keskustelemaan siitä, olisiko parempi, jos laitokset tulisivat näkyviin listana, kuten haussa yleensä. Todettiin, että kyseinen "addStudyProgram"-sivu voisi oikeastaan olla hakusivu, joka toimisi kuten Kurssitietojen haku ja opetukseen ilmoittautuminen muualla Korpissa. Ylös tulisi siis tekstikenttä vapaata hakua varten, johon voisi kirjoittaa esimerkiksi aineen nimen, jonka tutkintorakennetta etsii. Viereen tulisi tekstikentät myös vuosien ala- ja ylärajalle. Näiden alapuolelle tulisi lista laitoksien nimistä. Nämä nimet olisivat linkkejä uudelle sivulle, jossa pääsisi tarkastelemaan kyseisen laitoksen tutkintovaatimuksia. Tämän uuden sivun ylälaidassa olisi edelleen tekstikentät myös vapaata hakua varten. Sivulla näkyviä tutkintovaatimuksia pääsisi esikatselemaan ja sitä kautta myös valitsemaan. Esikatselu-sivulla tulee olla myös paluulinkki. Olisi kätevää, jos esikatselussa näkyisi myös mitä opiskelija on jo kyseisessä tutkintorakenteessa olevista opintojaksoista suorittanut. ¤ Hyväksyntä (Pöytäkirja 6): Todettiin, että HOPSilla tulee olla useampi hyväksyjä, sillä yhdellä henkilöllä ei ole valtuuksia hyväksyä kaikkien laitosten opintoja. Esimerkiksi opiskelijan oman laitoksen hyväksyjä ei voi hyväksyä jonkun muun laitoksen tarjoamia sivuaineopintoja. Jos opiskelija suorittaa kyseiset sivuaineopinnot valmiin tutkintorakenteen mukaan, voidaan ne hyväksyä suoraan HOPS-sovelluksessa ilman muita hyväksyjiä. Koko HOPS olisi hyväksytty vasta silloin, kun jokainen palanen siitä on hyväksytty. Itse asiassa HOPSista olisi kaksi erillistä hyväksyntää: rakenteen hyväksyntä ja aikataulun hyväksyntä. - Ei päätöksiä voiko olla useampaa hyväksyttyä. Perustelut (Pöytäkirja 16) Opintokokonaisuuteen/opintojaksoon liittyvät perustelut eivät saisi hävitä, vaikka kyseisen opintokokonaisuuden/opintojakson poistaisi suunnitelmasta. Jos jokin kurssi poistetaan suunnitelmasta ja otetaan myöhemmin takaisin, tulisi tällöin myös vanhojen perustelujen ja aikataulutuksen tulla taas näkyviin. Jos HOPSista otetaan kopio, tulisi perustelutkin kopioida. Jos opiskelijalla on useampi opintosuunnitelma, tulevat kaikki perustelut näkyviin kaikkiin opintosuunnitelmiin. Tällöin perustelun yhteyteen tulee myös tieto siitä, mihin suunnitelmaan se kuuluu. Perusteluihin liittyy myös kaksi henkilöä: perustelun "omistaja" (= opiskelijan, jonka HOPS on kyseessä) ja perustelun kirjaaja. Kesän vastuualueet ==================== Lauri: - Lomakkeiden käsittely Salla: - Laitoksilla kiertely (tutkintorakenteiden teko) Antti: - Hyväksyjän käyttöliittymän suunnittelu ja prototyypin teko - Bugzilla Sami: - ohjelmointi Kesän tehtävien priorisointi ============================ X = tehty -Sihteerin käyttöliittymä x (Tutkintovaatimusten ja opintokokonaisuuksien lisäys) x (Ryhmittelyn otsikko) x (min. opintoviikot tutkintovaatimukselle ja opintokokonaisuudelle) - (pakollisuuden merkkaus eri paikkaan?) x (haku ryhmittelyyn ei toimi jos laitoksena kaikki) - Laitoksilla kiertely (tutkintorakenteiden teko) - Muiden kurssien lisäys - Muiden kokonaisuuksien lisäys - Muualla suoritettujen lisäys x Aikataulunäkymä - Muruspolut toimimaan x Pakolliseksi merkityt automaattisesti mukaan x Rakennenäkymään perustelut - Perusteluille tulisi rakennenäkymässä olla monta erilaista tulostusmuotoa yhden sijaan. Näitä olisivat esimerkiksi tiivistetty perustelu, kaikki perustelut, perustelun otsikko. Voisi myös valita minkä tyypin perustelut näkyvät. Näistä olisi hyvä tehdä papu, jossa tulostetaan hakuehdot. - Välilehtiluokka - Opintosuunnitelman luontiin samanlainen haku kuin lisäyssivulla - Kokonaisuuksien lisätiedot tietokannasta - Elementit järjestykseen - Poistamisen optimointi - Hyväksymismenettelykyselyn vastausten analysointi - Hyväksyjän käyttöliittymän suunnittelu ja prototyypin teko - Opinto-ohjaajan käyttöliittymän suunnittelu ja prototyypin teko - Opintosuunnitelman tilan valinta - Rakennenäkymässä käyttäjän kerran valitsemat valinnat, mitä näytetään, jäisivät muistiin seuraavia kertoja varten - Rakennenäkymäsivulle tulisi lisätä hyväksyjä-sarake. - Jos kokonaisuuden alla oleva kurssi suunnitellaan suoritettavaksi kokonaisuudelle suunnitellun aikavälin ulkopuolella, tulisi kurssi merkata rakennenäkymään jotenkin, esimerkiksi erivärisellä taustavärillä. - Aikataulunäkymässä jos kurssi on suoritettu, niin se sijoitetaan näkymään suoritusajan perusteella. - Muokkaussivulla kokonaisuuksiin valittujen kurssien opintoviikkomäärä ja kokonaisuuden minimi opintoviikkomäärä olisi hyvä näkyä vierekkäin, esimerkiksi: 12.00/15.00 ov. - Ristiriita, jos opintokokonaisuus on suunniteltu tietylle ajalle, mutta sen sisällä oleva kurssi on suunniteltu eri ajalle. - Muokkausikkunassa jos kurssit on jo suoritettu, ei tule enää näkyä aloitus- ja lopetusaikaa vaan teksti "suoritettu" tai jokin vastaava. - Muokkausnäkymän puunäkymät. Useampi kokonaisuus voi olla auki yhtä aikaa. - Kurssien opintoviikkomäärät olisi yhdessä sarakkeessa, ja samantasoisten kokonaisuuksien toisessa. x Muualla suoritettujen opintojen lisäys -sivulla voisi olla mahdollisuus valita listasta "opintopaikkaani ei löydy" -kohta ComboBoxista, mikäli kyseisen oppilaitoksen koodia ei järjestelmään olla vielä syötetty. - Perustelu-linkin yhteyteen toivottiin jotakin merkintää siitä onko kyseisellä elementillä perusteluja ja montako niitä on. - Opintosuunnitelmien hallinta sivulla tulisi olla myös onko suunnitelma hyväksytty vai ei sekä hyväksymispäivämäärä. Vanhentuneita opintosuunnitelmia varten voisi olla oma välilehti. - Aiemmin suunniteltu opintosuunnitelma pohjaksi uudelle Liite 2. Hyväksymismenettelykysely. Yhteenveto kyselyn vastauksista Kyselyyn vastanneiden määrä: 15 Kaikkien kyselyyn vastaamiseen oikeutettujen määrä: 4 HOPSin hyväksymismenettelyt Kyselyn tarkoitus Teemme tietotekniikan laitoksen Kuikka-sovellusprojektissa sähköistä HOPS (henkilökohtainen opintosuunnitelma) -sovellusta Korppi-järjestelmään. HOPS on opiskelijan laatima suunnitelma opintojen tavoitteista ja tutkinnon suorittamisesta. Sen tarkoituksena on hahmottaa koulutukseen käytettävää aikaa sekä selkiyttää oman opiskelun lähtökohtia ja päämääriä. HOPS toimii myös oppimisen arvioinnin lähtökohtana. HOPSille ominaista on joustavuus, eli se muuntuu opintojen edetessä. HOPS voidaan käsittää konkreettisena suunnitelmana opintojen etenemisestä ja ajankäytöstä, mutta myös katsauksena koko omaan ammatilliseen kehittymiseen. Opetusministeriön kehitysvaatimusten sekä yliopiston tulossopimuksen mukaan HOPSit tulee ottaa käyttöön vuoteen 2006 mennessä. Kehittämämme sovellus pyrkii vastaamaan tähän tarpeeseen luomalla sähköisen HOPS-sovelluksen Korppi- järjestelmään. Sovelluksen pääasiallisena tarkoituksena on omien opintojen suunnittelu ajallisesti ja rakenteellisesti kurssitasolle asti. Sovellus mahdollistaa myös opintojen perustelun ja kommentoinnin. Tämä sovellus yhtenäistää HOPS-käytäntöjä Jyväskylän yliopistossa, sekä tarjoaa opiskelijoille ja opinto-ohjaajille ajasta ja paikasta riippumattoman sovelluksen suunnitelman laatimiseen ja seurantaan. HOPSin hyväksyjän käyttöliittymää suunniteltaessa esille on noussut monia kysymyksiä, joten ajattelimme kysyä hieman nykyisistä käytännöistä. Kysymykset: Mitä laitosta/yksikköä edustat? #Psykologia #Kasvatustieteen laitosta #Kielten laitos / romaaninen filologia #Kielten laitos/saksan kieli ja kulttuuri #kielten laitos/HTK #Kielten laitos / suomen kieli #Historian ja etnologian laitos / Historia #Kielten laitosta (englanti) #Jyväskylän avoin yliopisto #Liikuntakasvatuksen laitos 31.12.2004 asti, 1.1.2005 alkaen liikuntatieteiden laitos / liikuntakasvatuksen yksikkö #Matematiikan ja tilastotieteen laitos #Tietotekniikan laitos #Viestintätieteiden laitos / Kulttuurienvälinen viestintä #Historian ja etnologian laitos / etnologia #Kuikka1 Missä tilanteissa HOPSeja laitoksellanne nykyään tehdään ja mikä niiden tarkoitus on? #HOPSeja tehdään "vanhoille" opiskelijoille, jotka tulevat suorittamaan tutkintonsa loppuun. Kaikille jatko-opiskelijoille tehdään HOPS. #Jokainen laitoksemme opiskelija laatii hopsin opintojen alussa ja niiden tarkoituksena on toimia työvälineenä opiskelijan oman kehittymisen polulla - opiskelua jäsentävänä ja tukevana, ajassa muuttuvana ja tarkentuvana. #Hopsit ovat meillä vasta kokeiluvaiheessa. Syksyllä -03 aloittaneet opiskelijat tekivät ensimmäiset hopsit, mutta se ei ollut vielä pakollista. Hopsien avulla on tarkoitus ohjata opintoja ja seurata niiden etenemistä. #Kaikki ensi syksynä aloittavat uudet opiskelijat tekevät sen, osana opettajatuutorointia. HOPS on opintojen suunnittelun väline. Opettajatuutorointi on vapaaehtoinen mutta HOPS on kaikkien tehtävä. Vierastamme termi hyväksyntä, se termi ei ole meille tule käyttöön. HOPSin laatimisen aloittaa opiskelija, ja tarkoitus on keskustella opiskelijan kanssa eri vaiheissa opintojen aikana HOPSista. Sitä ei sinällään hyväksytä. Opiskelijalta jää meille aina kulloinenkin versio ja HOPSia siis "päivitetään", periaatteessa vuosittain. Kielten laitoksessa ja myös saksassa ja kulttuurissa HOPS on siis vuorovaikutteinen jatkuva prosessi. #eri oppiaineet vastaavat kysymykseen omalta osaltaan; tiedän, että mm. englannissa ens. vuoden opiskelijat ovat laatineet HOPSeja opettajatuutoroinnissa parin vuoden ajan; sl. 2004 alkaen kaikki ens. vuoden opiskelijat laativat HOPSin opettajatuutoroinnissa tai ohjaajan kanssa, elleivät osallistu tuutorointiin #Kaikki ensimmäisen vuoden opiskelijat tulevat laatimaan HOPSin ensi syksystä alkaen. Tähän mennessä HOPSin laatiminen on ollut vapaaehtoista. HOPSin tarkoitus on tukea ja selkeyttää opiskelijan opintojen suunnittelua ja urasuunnittelua sekä toimia opiskelijan saaman henkilökohtaisen ohjauksen tukena ja apuna. #Ensimmäisen vuoden opiskelijat tekevät syyslukukauden aikana tutor -ohjauksen jälkeen. Tarkoitus on selkiyttää opintojen suunnittelua pitemmällä tähtäimellä, auttaa sivuainevalinnoissa, keskustella ulkom. vaihdosta ym. Tärkeintä on kaiketi katsoa, että opiskelijan aineyhdistelmä on järkevä ja suunniteltu työmäärä kohtuullinen. #Ensimmäisen vuoden opiskelijat osallistuvat ppettajatutorointiin (ryhmätapaamisia 7 kertaa ekan vuoden aikana). Lopuksi kirjoitetaan oma HOPS. Opettajatutori lukee HOPSit. Opiskelijat pohtivat tavoitteitaan ja kaikenlaista opiskeluun liittyvää pitkin vuotta ja tiivistävät sen ja jatkosuunnitelmat HOPSiin. Ryhmiä ja siten opetutoreita on meillä 5, kussakin ryhmässä n. 10 opiskelijaa. Tämä menettely tavoittaa muutamaa opiskelijaa vaille kaikki uudet opiskelijamme ja opetutorit pitävät ryhmäänsä yhteyttä (ei mitenkään organisoidusti) jatkossakin. #Joissakin aineissa tehdään ainekohtainen hops esimerkiksi perusopintojen tai aineopintojen osalta. Avoimen yliopiston väylän kautta yliopistoon hakeutuvat haluavat satunnaisesti tehdä hopsin ja tässä toki autamme. Hopsin tekoa suosittelemmekin avoimen yliopiston väylän kautta yliopistoon hakeville. #1) Ulkomailla Bachelor-tutkinnon tehneille suomalaisille tai ulkolaisille opiskelijoille, jotka tulevat suorittamaan laitokselle liikuntatieteiden maisterin tutkintoa pääaineena liikuntapedagogiikka. 2) OKL:n luokanopettaja- pääaineopiskelijoille, jotka ovat saaneet pääaineoikeuden liikuntapedagogiikkaan ja suorittavat valitettavasti vain 55 ov opetettavassa aineessa eli lukion opettajan kelpoisuusvaatimusten minimin. HOPS:ien tarkoitus on suunnitella ko. opiskelijoiden opinnot / ks. ingressissä oleva teksti. Liikkumavara liikunnan aineenopettajakoulutuksessa on kuitenkin varsin vähäinen tutkintoa säätelevien asioiden takia. Lisäksi em. tapauksissa liikkumavaraa on kenties vielä vähemmän, mutta jonkin verran kuitenkin. Liikkumavara tarkoittaa valinnan vapautta sisällyttää tutkintoon, mitä tarpeelliseksi katsoo. #1. Kun opiskelijat tulevat opiskelemaan tilastotiedettä ensimmäisenä syksynä. Tarkoituksena on selvittää mitä heidän opitoihinsa kuuluu ja missä järjestyksessä opintoja kannattaa ruveta suorittamaan. Painoa pannaan eniten ensimmäisen ja ehkä toisen vuoden opinnoille, koska niistä tietää enemmän pidemmän ajan suunnitelmat ovat vain suuntaa antavia. 2. Kun vänhemmat opiskelijat palaavat takaisin opiskelun pariin oltuaan pois esim. töissä jonkin aikaa. Samat tavoitteet kuin ensimmäisen vuoden opiskelijoillakin. 3. Tilastotoimen maisteriohjelmaan tulevat opiskelijat (Tästä huolehtivat maisteriohjelman vetäjät.) #HOPS laaditaan kaikille laitoksen muuntokoulutukseen hyväksytyille. Muuntokoulutettavat ovat sellaisia opiskelijoita, joilla on takanaan jo muualla suoritettuja opintoja, jopa AMK-tutkintoja. HOPS tehdään heille siksi, että nähtäisiin mitä kursseja heidän täytyy opintoihinsa täällä suorittaa, ja mitkä aiemmin suoritetuista opinnoista voidaan lukea hyväksi täällä. Syventävien opintojen vaiheessa HOPSeja tehdään myös muille kuin muuntokoulutettaville yksinkertaisesti siksi, että opiskelija saisi varmuuden siitä, mitä opintoja vielä on suoritettava. Pääaineen syventävien opintojen HOPS laaditaan suuntautumisvaihtoehdon vastuuprofessorin kanssa. #HOPSit on tarkoitus tehdä kaikille aloittaville pääaineopiskelijoille syyskuussa ja mahdollisuuksien mukaan tarkennukset lyhyemmässä HOPS- keskustelussa ensimmäisen vuoden keväällä. Toisen vuoden aikana tarvittaessa, mahdollisesti jos resurssit antavat periksi, niin samalla lailla kuin ensimmäisen vuoden aikana niin kaikki opiskeliajt käytäisiin läpi. Opiskelijamme tulevat tekemäänmaisteriopitnoja, joten kyse on pääsääntöisesti vain kahden vuonden pituisesta ajanjaksosta. # HOPS otettiin käyttöön syksyllä 2003 silloin opintonsa aloittaneiden opiskelijoiden kanssa. HOPSin tekevät kaikki opintonsa aloittavat opiskelijat, ja tarkoitus on, että sitä täydennetään kaksi kertaa vuodessa & siitä keskustellaan hlökunnan kanssa tarkistusten yhteydessä. HOPSin tarkoitus on ohjata opiskelijaa suunnittelemaan opintojaan ja löytämään oma henkilökohtainen opiskelu- ja uraväylänsä. Oletamme sen auttavan opiskelijaa myös löytämään omat vahvuutensa & heikkoutensa ja työstämään niitä. Mitä tapahtuu nykyään ennenkuin opintosuunnitelma voidaan antaa hyväksyttäväksi HOPSiksi? #Opiskelija työstää hopsiaan opettajatuutorien yhdessä laatimien ohjeiden mukaisesti. Tätä työstämistä tukevat opettajatuutorin lisäksi hops-ryhmien kokoontumiset ja työskentely optimaan tehdyssä verkkohopsissa. #Hops on meillä tällä hetkellä kokolailla muuta kuin opintosuunnitelman hyväksymistä (kts. hops-lomakkeemme netissä: http://www.jyu.fi/tdk/hum/romaaniset/hops.htm ), eikä hopseja meillä varsinaisesti hyväksytä. Jos hyväksymisellä tarkoitetaan opintoviikon antamista, se on tarkoitus antaa vasta kun opiskelijan kanssa on käyty keskusteluja hänen hopsistaan ja sen toteutumisesta. Opintoviikko tulisi aikaisintaan vuoden päästä hopsin tekemisestä, mutta seuranta ei tietenkään loppuisi tähän. #Tänä vuonna tarjosimme ensimmäistä kertaa mahdollísuutta laatia HOPS opetuutoroinnin yhteydessä ja sen teki kolme. Opiskelija tekee itse ens. version, ja hän keskustelee opetuutorin kanssa. Säilytämme meille jätetyt HOPSit ja vuoden kuluttua keskustelemme kulloisenkin opiskelijan kanssa uudestaan uuden version perusteella, miten opinnot ja suunnitelmat ovat toteutuneet. #en ymmärrä mitä kysymys tarkoittaa - ks. seuraava kysymys #Syksystä 2004 alkaen opiskelijan tukena HOPSin laatimisessa toimivat opettajatuutorointiryhmät sekä opettajatuutoreiden antama henkilökohtainen ohjaus. Tähän mennessä opiskelija on voinut käydä keskustelemassa HOPSistaan amanuenssin kanssa. #Opiskelija keskustelee amanuenssin kanssa. #Ainekohtaisia eroja hopsien käsittelyssä ja "hyväksynnässä". Tavallisesti tarkistetaan hopsin osalta, että opiskelija on ymmärtänyt millaisia valintoja opintojen osalta voi tehdä tms. Opintosuunnitelmat ovat kuitenkin muuttuvia ja opiskelijalla on oikeus muuttaa suunnitelmiaan ja näistä ei tarvitse erikseen ilmoittaa. #Minä (amanuenssi) käyn opiskelijan kanssa läpi hänen aiemmat opintonsa ja keskustellen teemme yhdessä HOPSin, jonka minä ja tiedekunnan opintoasiainpäällikkö sitten allekirjoitamme sen vakuudeksi, että ko. opiskelija saa HOPSissa mainitut opintonsa suoritettuaan tutkintonsa tai erillistodistuksena. Opiskelija saa allekirjoitetusta versiosta kopion itselleen. #Tilastotieteen uudet opiskelijat saavat esitäytetyn suunnitelman ja täydentävät sitä. Sen jälkeen he tulevat tapaamaan minua (Annaliisa Kankainen) ja me keskustelemme suunnitelmasta ja sen toteuttamismahdollisuuksista. Tarvittaessa suunnitelmaa korjaillaan ja täydennetään. Kun se on realistinen ja kattaa pari seuraavaa vuotta suhteellisen tarkasti, niin suunnitelma hyväksytään. #Tietotekniikan laitoksella käytäntö poikkeaa vähän otsikossa esitetystä: opiskelija ei laadi HOPSia itse, vaan se tehdään laitoksella hänen kanssaan. HOPSin laatii laitoksen tällä hetkellä opetuksesta vastaava varajohtaja yhdessä opiskelijan kanssa. Kun opiskelija ja varajohtaja ovat allekirjoittaneet HOPSin, se menee dekaanille hyväksyttäväksi. Poikkeuksena tästä on syventävien opintojen HOPS, jonka voi hyväksyä suuntautumisvaihtoehdon vastuuprofessori. #Toistaiseksi tämä on ollut vielä varsin epävirallista, jatkossa suunnittelemme lomaketta opiskelijan täytettäväksi, joko paperilla tai verkossa. #Opiskelijat vastaavat heille sähköpostitse lähetetyn lomakkeen kysymyksiin ja palauttavat sen amanuenssille. Tämän jälkeen opiskelijat tulevat henkilökohtaisesti keskustelemaan suunnitelmastaan, joka hyväksyy suunnitelman ja keskustelee sen mahdollisista ongelmakohdista. Miten HOPSien hyväksyminen laitoksellanne nykyään hoidetaan? #Opiskelijan esityksestä, laitoksen johtaja hyväksyy. #Opiskelija käy hopsin tehtyään henkilökohtaisen ohjauskeskustelun opettajatuutorinsa kanssa. #Kts. edell. kohta. #Niitä ei hyväksytä vaan niistä keskustelevat opettajatuurorit (lehtori ja amanuenssi) sekä kaikki muut lehtorit (neljä. HOPSin laatiminen on sisällytetty jokaisen opettajan tuntisuunnitelmiin. #Minusta on vaarallista ryhtyä puhumaan HOPSen HYVÄKSYMISESTÄ: kyseessä ei ole anomus- tai hakemus, joka HYVÄKSYTÄÄN, vaan opintosuunnitelma, jossa tärkeintä on se, että opiskelija itse prosessoi omat tavoitteensa ja vahvuutensa ja lähtee niitä toteuttamaan ja kehittämään opinnoissaan; opiskelijalla on oikeus opiskella niitä aineita, joihin hänellä on opinto-oikeus ja hän voi nykyisellään periaatteessa opiskella ihan siinä järjestyksessä kuin haluaa - miten tähän voitaisiin puuttua jollain hyväksymismenettelyllä? Jos taas lähdetään asettamaan paljon rajoituksia ja ennakkoedellytyksiä kaikille opinnoille, siitä seuraa väistämättä opintojen hidastuminen - mikä tuskin on HOPSien tarkoitus. Tärkeintä on, että keskustellaan järkevistä vaihtoehdoista ja kerrotaan mahdollisuuksista ja todennäköisistä valintojen seurauksista. #Oppiaineessamme ei hyväksytä HOPSia, eikä hyväksymismenettelyä ole suunnitteilla. HOPS on meidän näkemyksemme mukaan opintojen suunnittelun ja opinto-ohjauksen väline, ei kontrollointikeino, ja siksi olennaista HOPSien laadinnassa ja seurannassa on vastavuoroisuus, joka toteutuu opiskelijan ja opettajatuutorin välisissä HOPS-keskusteluissa. #Ks. ed. #Ainekohtaiset hopsit (aineissa, joissa on hops käytössä) katsovat opettajat. Avoimen yliopiston väylän kautta yliopistoon pyrkivät laativat hopsin tavallisesti opintoneuvojan kanssa. Kuitenkin hopsit tehdään väylän kautta hakevien kanssa vain, jos opiskelijat sitä toivovat. #Ks. edellä eli laitoksen johtajan nimeä paperiin ei ole enää viime vuosina otettu. Jatkossa asia täytyy harkita uudelleen. #Haastattelun yhteydessä, kun suunnitelma on käyty läpi ja mahdollisesti korjattu ja täydennetty. Uusille opiskelijoille suoritusmerkinnän laittaa rekisteriin matematiikan osaston toimistosihteeri, kunhan hänelle toimitetaan tieto suunnitelman hyväksymisestä. #Ks. edellinen vastaus. #Osaan vastata vain oman oppiaineen puolesta ja senkin suhteen HOPSien järjestelmällinen ja perusteellinen käyttöönotto on vasta alkuvaiheessa. Kulkevat koulutussuunnittelijan kautta ensisijaisesti. # Ks. edellinen kysymys. #Kuikka2 Kuka laitoksellanne tällä hetkellä hyväksyy HOPSit? Onko hyväksyjiä yksi vai useampi? Pitäisikö suunnitelmassa olevalle eri laitoksen sivuaineelle olla jatkossa hyväksyjä kyseiseltä laitokselta? #Kts. edellinen. #Opettajatuutorit hyväksyvät laitoksellamme hopsit. Mielestäni yksi hyväksyjä riittää. Hopsimme sisältävät myös niin henkilökohtaisia asioita, joista opiskelijat eivät välttämättä halua kertoa kuin omalle tuutorilleen. En näe sivuaineen erilliselle hyväksymiselle tarvetta. Mikä olisi peruste tällaiselle käytännölle? #Opettajatuutorit tai assistentti/amanuenssi keskustelevat opiskelijoiden kanssa heidän hopseistaan. En näe tarvetta sivuainehyväksyjille. #Opiskelija keskustelee vain yhden opettajan kanssa ja tarkoitus on, että jatkossa aina saman opettajan kanssa. Minusta riittää, että HOPSista keskustellaan nimenomaan pääaineen edustajan kanssa. Sivuaineoikeuksia on joka tapauksessa opiskelijan anottava. Keskeistä on nimenomaan opettajien osallistuminen HOPSeista käytävään keskusteluun opiskeijan kanssa. #ks. edellä - raskasta byrokratiaa ei tähän kannata rakentaa eikä ryhtyä edes miettimään sivuaineiden kautta kierrättämistä ennen kuin nähdään, miten HOPSit toimivat. Tärkeää ei ole hyväksyminen vaan se, että opettajakunnalla, joka ryhtyy auttamaan opiskelijoita HPSien laatimisessa, on kyky ja halu ohjata ja AIKAA tälle työlle: joudumme lopulta ottamaan ohjauksen huomioon työsuunnitelmissa; jos käytetty aika mitoitetaan realistisesti, se vaatii kontaktiopetukseen käytettävien tuntien vähentämistä, sillä viiden vuoden aikana ohjaustunnit kertautuvat aikamoiseksi määräksi tunteja. #Oppiaineessamme ei hyväksytä HOPSeja. Tähän saakka HOPSien laadintaan on saanut apua ja tukea amanuenssilta, syksystä 2004 alkaen myös muilta opettajatuutoreilta. Kukin oppiaine vastaa omien pääaineopiskelijoidensa HOPSeista, ja tarvittaessa konsultoidaan sivuaineiden opetuksesta vastaavia tahoja HOPSien erityiskysymysten ratkaisemiseksi. #Amanuenssi. Ei kannata luoda monimutkaista järjestelmää. Hankalassa tapauksessa voidaan aina kysyä mielipidettä toiselta laitokselta. #Hopseja ei avoimessa erikseen hyväksytä. Hopsit käydään läpi. Mikäli siinä on sellaisia valintoja tms., joita ei ole mahdollista tehdä asiasta informoidaan opiskelijaa. #Laitoksen puolelta minä amanuenssina siis hyväksyn. Meillä HOPSit eivät ole koskettaneet toistaiseksi sivuainetta, joten en osaa ihan sanoa. Ei vapaasti suoritettavissa sivuaineissa varmaankaan tarvita opetuksen antavan laitoksen hyväksyntää. Toinen juttu on sitten silloin, kun opiskelija haluaa sivuaineeksi jonkin sellaisen, mihin on erilliset pääsykokeet ja vaikea päästä. Silloin tarvittaneen joustavuutta HOPSissa eli meidän opiskelijoilla tämä ainakin tarkoittaa silloin joustavaa muutovalmiutta HOPSeihin. #Tilastotieteen osastolla tilastotieteen opiskelijoille Annaliisa Kankainen. Tilastotoimen maisteriohjelman HOPSeista vastaavat maisteriohjelman vetäjät (Risto Lehtonen, Kari Nissinen). #Tutkintorakennetta koskevat HOPSit hyväksyy dekaani laitoksen varajohtajan puollosta. Pääaineen sisäiset HOPSit suuntautumisvaihtoehdoissa hyväksyy suuntautumisvaihtoehdon vastuuprofessori. Muiden laitosten aineisiin pitäisi varmaankin olla hyväksyjä kyseisiltä laitoksilta, koska muuten HOPS ei ole sivuaineiden kohdalta sitova. #ks. yllä - lopulliset hyväksynnät tarvittaessa tekee professori. # Amanuenssi(t), käytännössä siis etnologiassa etnologian amanuenssi ja historiassa historian amanuenssi. En ymmärrä miksi sivuaineen puolesta pitäisi olla eri hyväksyjä, oletetaanko ettei yksi ihminen pysty antamaan sivuaineohjausta tarpeeksi? Muutenkin kysymys "hyväksyjästä" kuulostaa kovin byrokraattiselta, ei kai HOPSin tarkoitus ole olla ensisijaisesti mikään byrokraattinen kuvio? TÄRKEINTÄ on kai kuitenkin se, että opiskelija saa apua opintojensa suunnittelussa? #Kuikka3 Pitäisikö rakenne- ja aikataulusuunnitelmat hyväksyä erikseen? Kuinka usein ne tulisi hyväksyä? Rakennesuunnitelmalla tarkoitetaan suoritettavien opintokokonaisuuksien ja kurssien suunnittelemista. Aikataulusuunnitelma on taas opintokokonaisuuksien ja kurssien suoritusajan suunnittelua. #Pitäisi, kerran lukuvuodessa. #Rakenne- ja aikataulusuunnitelmat tulisi hyväksyä samaan aikaan. Niitä voi sitten täsmentää määräajoin opintojen edetessä. #Ei. Keskustelua tulisi käydä vähintään kerran vuodessa. #Meidän vuorovaikutteisessa keskustelevassa toimintatavassa sekä rakenne- että aikataulusuunnitelmant tulevat esille samalla kertaa. En pidä hyvänä niiden erottamista koska opiskelija joutuu meillä HOPSia laatiessaan pohtimaan sekä pääaineopintojensa aikataulutusta ja sivuaineiden valintaa urasuunnitelmiensa ja tutkinnon kannalta. #Tässä puhutaan rakenne- ja aikataulusuunnitelmista. Entä SISÄLLÖT? Eiköhän tärkeintä olisi puhua siitä, miten opiskeliajt saadaan miettimään tavoitteitaan ja opintojensa sisältöjä tavoitteiden kautta ennen kuin puhutaan jälleen kerran hyväksymisestä? Valitulla kielellä ja terminologialla on merkitystä siinä, miten HOPSit mielletään. Minusta olisi hyvä, että opiskelijalla olisi mahdollisuus tavata ohjaajansa vähintään kerran vuodessa HOPSin päivittämistä varten. Miten "rakenne" voisi olla erillään aikatauluista? #Mielestämme rakenne- ja aikataulusuunnitelmaa ei voi erottaa toisistaan vaan ne nivoutuvat yhteen. HOPSeja tarkastellaan ja päivitetään tarpeen mukaan. #Aikataulusuunnitelmat olisi tehtävä vähintään lukuvuosittain. Rakennesuunnitelmat opintojen alussa ja sitten muutostarpeiden mukaan. #Molemmat pitää hyväksyä. Aikataulu voi usein syystä tai toisesta opiskelijoilla muuttua. Lisäksi molempia ja nimenomaan molempia pitää seurata lukukausittain. Syynä tähän on selkeästi laitosten tulosvastuu eli uusi tutkinnoilla palkitseva rahoitusmalli yliopistossa. #Eiköhän ne kerralla ole parasta katsoa läpi. #Ne voisi hyväksyä samassa nipussa. #Sikäli kun oikein ymmärrän, nämä kaksi menevät päällekkäin, joten erotteleminen ei välttämätöntä. # Miksi ihmeessä ne pitäisi erottaa toisistaan, kun ne kuitenkin liittyvät toisiinsa tiiviisti? Suunnitelmien tarkistaminen kerran vuodessa ja keskustelut sen lisäksi tarvittaessa voisivat olla hyvä tahti. #Kuikka4 Pitääkö jokaisen opiskelijan opintosuunnitelma tulevaisuudessa hyväksyä erikseen, vai voidaanko se hyväksyä automaattisesti, jos opiskelija käyttää tutkintovaatimuksen mukaista pohjaa? #Ei tulisi hyväksyä automaattisesti. #Katson erillisen hyväksymisen mahdollistavan opiskelijan erilaisten elämäntilanteiden ja opiskeluvaiheiden paremman huomioimisen. #Opiskelijoiden kanssa on keskusteltava. Epäilen, että verkon välityksellä käytävä keskustelu ei riitä! #Automaattinen hyväksyminen kuullostaa byrokraattisen suoraviivaiselta toiminnalta, aivan kuin kys. on vain lomakkeen täytöstä ja sen jättämisestä johonkin toimistoon. #ks. edellä - ohjausta ja keskustelua jokaisen kanssa; on liian helppo tie kirjoittaa tutkintovaatimusten mukaiset listat kursseja valmiisiin pohjiin - entä sitten, kun opinnot eivät sujukaan - koneenko kanssa niistä sitten jutellaan? #Automaattisen hyväksymisen ajatus on HOPSin perusidealle vieras. #Jos kerran puhutaan HENKILÖKOHTAISESTA opintosuunnitelmasta, ei se voi olla mikään automaatti! #Hyvä kysymys. Meillä HOPSit tullevat olemaan voittopuolisesti pääosiltaan hyvin samannäköisiä opiskelijoilla. Näkisin HOPSin kuitenkin meidänkin opiskelijoille aivan olennaiseksi suunnitelmallisuuden lisääjäksi opintojen suorittamisessa. Niin kuin totesin, aineenopettajakoulutusta säätelee useat sellaiset asetukset jne., jotka eivät "rajoita" tutkinnon koostamista läheskään samassa suhteessa esim. filosofian maisterin tutkinnon suorittajaa. Mutta onhan ammatin antava tutkinto toisaalta opiskelijalle aika hyvä juttu. Rajoituksista huolimatta HOPS tulisi olla henkilökohtainen meidän opiskelijoilla ja vaikka niissä olisikin paljon samankaltaisuutta. Terveystiedosta kun tuli pari vuotta sitten koulussa opetettava oma aineensa, "rajoittavat" opiskelijat itse siitä lähtien valinnaisuuttaan, valitsemalla 80-90%:sesti terveystiedon sivuaineeksi. No, se on heidän asiansa, toisaalta erittäin järkevää tulevan ammattinsa näkökulmasta eli saavat pätevyyden liikunnan lisäksi toiseen opetettavaan aineeseen. Ei siis pelkästään tutkintovaatimusten mukaista pohjaa käyttäen meilläkään! #Jokaisella opiskelijalla on kuitenkin omat kiinnostuksen kohteensa ainakin sivuaineiden osalta, siksi jokaisen opiskelijan suunnitelmaan pitäisi paneutua erikseen. Onhan se tietenkin helpompaa, jos on jokin kaikille yhteinen runko jo valmiina. #Pitäisi voida hyväksyä automaattisesti, mikäli muutoksia tutkintovaatimusten mukaiseen pohjaan ei ole tulossa. Yksilökohtaiseen hyväksymiseen on tarvetta vasta sitten, kun poiketaan tutkintovaatimuksista. #Mielestäni ensisijaisesti pitäisi pyrkiä henkilökohtaiseen kontaktiin ja päätöksentekoon. Jos kaikki menee automaattisesti eteenpäin saattaa osa asioista jäädä huomioiomatta. #En usko, että automaattinen hyväksyminen onnistuu humanistisissa aineissa, joissa opiskelu on hyvin opiskelijalähtöistä eikä pakollisia kursseja ole kovinkaan paljon. #Kuikka5 Onko laitoksenne/yksikkönne jo jotenkin suunnitellut tulevien HOPSien sisältöä, vaatimuksia, käyttöönottoa ja käsittelyä? #Asiasta on käyty yleistä keskustelua, mutta yksityiskohdista ei ole vielä keskusteltu. #Hopsit otettiin käyttöön laitoksellamme syksyllä 2003. Olemme kehitelleet niiden sisältöjä ja ohjausta ja nyt vuoden jälkeen yritämme hyödyntää saatuja kokemuksia ensi vuoden työssä. #Hops tulee meillä pakolliseksi syksystä -04 alkaen. Emme ole tehneet vielä päätöstä siitä, tehdäänkö tänä vuonna käytössä olleeseen Hops-lomakkeeseen muutoksia. Käytännöt vaativat vielä miettimistä. #Olemme suunnitelleet ja laatineet ohjeet HOPSin tekemiseksi. Voin toimittaa ohjeemme teille, jos haluatte tutustua niihin. #kaikissa kielten laitoksen aineissa järjestetään sl. 2004 alkaen opettajatuutorointi ens. vuoden opiskelijoille; HOPSit laaditaan tuutoreiden kanssa; ensi vuonna mietitään, miten jatketaan toisen vuoden opiskelijoiden kanssa (ks. kysymys x yllä) #HOPSiin liittyvät asiat ovat oppiaineessamme suunnitteilla. #Eipä ihmeemmin. #Jatketaan samaan tapaan. #Emme ole vielä miettineet tarkalleen tulevien hopsien sisältöjä. Avoimessa yliopistossa hopsit kuitenkin ovat aina erilaisessa asemassa kuin tiedekunnissa, koska opiskelijat suorittavat opintojaan avoimessa vaihtelevan ajan ja hyvin erilaisin motiivein. Vainuun pyrimme kehittämään laadullisen hopsin rinnalle aikataulullisen suunnittelun mahdollistavaa hopsia tai vaihtoehtoisesti mietimme Korppiin tulevan hopsin käyttöönottoa. #Ei vielä, koska ensin rakennetaan (parhaillaan ja valmiiksi vuoden loppuun mennessä) uutta tutkintoa ja kun se alkaa hahmottua, voidaan suunnitella HOPS- asioita tarkemmin. Toisaalta meillä on ollut jo neljä vuotta käytössä nk. ryhmäohjausjärjestelmä, johon HOPS-käytänteet tullaan vahvasti sitomaan. Ryhmäohjaus tarkoittaa, että jokainen vuosikurssi on jaettu noin 15 hengen ryhmiin ja jokaisella ryhmällä nimetty oma ryhmäohjaaja (opettajatutor) henkilökunnasta. Ryhmäohjaaja on opettajuuteen kasvamisen tukena (sisältää opintojen suunnittelun ja seurannan jne., jo tällä hetkellä) viisi opiskeluvuotta eli koko opintojen ajan. Täkllä hetkellä hommaan on rekrytoitu (mukaanlukien ensi syksynä aloittavat opiskelijat) 22 opettajaa henkilökunnasta eli lähes kaikki. Syksyllä 2005 laitoksen ensimmäiset ryhmäohjaajat ottavat uuden ryhmän eli uusi kierros alkaa. HOPS-käytänteitä siis kehitellään ja parannellaan tähän olemassaolevaan hyväksi todettuun ja opiskelijoiden kiittämään kuvioon. Emme siis lähde asiaan mitenkään nollasta, vaikka vielä emme HOPSeihin liittyen asiaa olekaan pohtineet. #Me olemme tehneet niitä jo tämän lukuvuoden ajan. #Käsittääkseni sovllusprojektian sisällä tätä ollaan tehty ja tekemässä. #Kyllä, assistentit ja koulutussuunnittelijat ovat yhdessä amanuenssin kanssa jakaneet tietoa ja käytäntöjään eri oppiaineissa. Eri oppiaineissa prosessit ovat eri vaiheissa ja tiedonjakaminen on koettu hyödylliseksi. #Toki ollaan, ja tämänhetkinen tilanne on kokeilua. Keihin laitoksellanne voimme ottaa yhteyttä jos tulisimme esittelemään sovelluksen toimintaa (nimi, sähköposti)? #Jutta Aalto, aalto@psyka.jyu.fi #helena@edu.jyu.fi #Yhteydenotot: Kirsi Kesänen, romaanisten ja klassisten kielten vs. amanuenssi Sähköpostiosoite löytyy Groupwisestä. #Opettajatuutorit: leht. Marianne Reukauf (reukauf@campus.jyu.fi), tavattavissa 7.6. aman. Eija Heniluoma #Amanuensseihin ja laitoksen johtajaan: Tuula Hirvonen tuula.hirvonen@cc.jyu.fi (joka lähetti nämä vastauksett) #Amanuenssi Hannele Häkkinen, hanhakki@campus.jyu.fi #Tuulikki Tuomainen tuomaine@campus.jyu.fi #Opintoneuvoja Carita Ahtilinna, carita.ahtilinna@avoin.jyu.fi #Minuun eli Heikki Herva (heikki.herva@sport.jyu.fi). Muiden osalta en uskalla luvata kysymättä, mutta uskoisin kokeneimpien ryhmäohjaajien olevan kiinostuneita kuulemaan, jos vain kiireisten opettajiemme aikataulut saadaan passaamaan eli he ovat: pilvikki.heikinaro-johansson@sport.jyu.fi mirja.hirvensalo@sport.jyu.fi terhi.huovinen@sport.jyu.fi pekka.lumela@sport.jyu.fi He ehkä osaavat sanoa, josko joitakuita muitakin olisi hyvä olla paikalla. #Amanuenssi Sari Eronen, lehtori Annaliisa Kankainen (tilastotieteen opiskelijat). Maisteriohjelman asioissa kannattaa ottaa yhteyttä Risto Lehtoseen ja/tai Kari Nissiseen. #Päivi Jämsen, pjamsen@mit.jyu.fi #oma sähköpostini: sini.konivuori@jyu.fi, amanuenssina toimii Hanna Reinikainen, (puh. al 1526). #Amanuenssi Elina Kiuru (etnologia), kielky@campus.jyu.fi ja amanuenssi Tuulikki Tuomainen (historia), tuomaine@campus.jyu.fi #Kuikka6 Palautetta, toiveita, ajatuksia... #Mielellämme ottaisimme jonkun esittelemään lukukauden alussa henkilökunnan tiistaikokoukseen sovellusta ja muuta asiaan liittyvää. #Käyttämänne termi "hyväksyminen" aiheutti vähän harmaita hiuksia, mitä tarkoitatte hyväksymisellä? Mielestäni hops on myös paljon muuta, kuin kurssitasolle menevä suunnitelma opinnoista. Hopsissa tulee käsitellä myös kokonaisvaltaisempia kysymyksiä kuten esim. opiskelun päämäärä, oman oppimisen arviointi, opiskeluun vaikuttavat ulkoiset tekijät jne. Kurssitasolle asti menevää suunnitelmaa ei ole järkevää tehdä kuin vuodeksi kerrallaan, sillä kurssitarjonta elää. #Hyväksyminen ei terminä hyvä. #Käytetyn kielen muuttaminen niin, että hyväksymisen ja rakenteiden sijaan puhuttaisiin OPINTOJEN SISÄLTÖJEN SUUNNITTELUSTA, TAVOITTEIDEN ASETTAMISESTA ja HOPSIEN PÄIVITTÄMISESTÄ. Kysymykset olisi voinut numeroida; näin voisi viitata helpommin jo annettuUn vastaukseen. #HOPSin HYVÄKSYMINEN kuulostaa kauhealta ja väärältä, siis tuo termi "hyväksyä". Siitä pitäisi ehdottomasti päästä eroon. En ensin edes tajunnut, mistä on kyse, kun puhuttiin HOPSin hyväksymismenettelystä. Ei oikein istu siihen, mistä HOPSissa pitäisi olla kyse. #Meidän osalta eHOPS-kehittelyt ja ylipäätään KORPIN laaja käyttöönotto on tällä hetkellä mahdotonta tiedekunnan surkean tietokonekannan (opiskelijoiden käytössä olevat koneet) takia. Siihen toivottavasti tulee vuoden sisällä muutosta, koska muuten olemme isoissa ongelmissa muidenkin kuin HOPSin osalta. #Sähköiset HOPS-pohjat olisivat tosi hyvä juttu - yhdessä laitoksen oppiaineessa tämä on jo toteutumassa Optimassa. #Toivon, että HOPSin tekeminen ja sen seuraaminen tulee sisältämään henkilökohtaisen ohjauksen, sillä se on ainoa keino AUTTAA opiskelijaa oikeasti opintojen ja tulevan työuran suunnittelussa. #Kuikka7