SISÄLLYSLUETTELO >> PELAAMINEN


Pelaaminen

Aloitus

Ennen pelaamisen aloittamista, tulee ohjaajan luoda asetustenhallintaohjelmalla pelaajalle pelihahmo. Tämän jälkeen pelin voi käynnistää suorittamalla asennushakemistosta pelaa.bat-tiedosto.

Ohjelman käynnistyessä ilmestyy ruutuun kuulokkeiden kuva, sekä sanallinen kehotus laittaa kuulokkeet päähän ja painaa välilyöntiä. Peli on tarkoitettu pelattavaksi kuulokkeilla, sillä kaiuttimilla pelattaessa taustamelu voi häiritä pelisuoritusta ja vaikuttaa tuloksiin.

Profiilin valinta

Ensimmäisellä pelikerralla pelaaja valitsee itselleen hahmon ja yksilöllisen nimen. Koneelle ei voi luoda kahta samannimistä henkilöä. Profiilin luonti tehdään vain kerran, jonka jälkeen samaa profiilia käytetään myöhemmillä pelikerroilla. Profiilissa valittu hahmo on pelissä näkyvissä vasemman reunan sivupalkissa.

Profiilin valinnan jälkeen alkaa peli suoraan ennaltamäärätystä kentästä, ellei pelaajalle ole määritelty mahdollisuutta valita pelattavaa kenttää.

Harjoitteluvaihe ja puhutut ohjeet

Kunkin kentän aluksi esitetään kenttää koskevat puhutut peliohjeet, jonka jälkeen esitetään asetettu määrä harjoitustehtäviä. Tämän jälkeen alkaa varsinainen testiosuus.

Jokaisessa pelikentässä on sama perusidea. Kentän alussa annetaan koko kenttää koskevat puhutut ohjeet. Niissä kuvataan, mitä kentässä on tarkoitus tehdä ja miten valinta tapahtuu. Tämän jälkeen annetaan harjoitetta koskeva ohje ja ruudulle ilmestyvät peliobjektit. Tämän jälkeen pelaajan on valinttava ohjeen mukaiset objektit.

Trialin ohjeen saa toistettua painamalla näppäimistön Enter-näppäintä. Kentän ohjeen saa kuunneltua uudestaan F1-näppäimestä.

Kentän läpäiseminen

Kun pelaaja on suorittanut asetuksissa määritellyn läpäisykriteerin, on kenttä läpäisty. Tämän jälkeen ruudulle ilmestyy lopetusvalikko, jossa voi siirtyä seuraavaan kenttään tai palata kentän valintaan. Kenttä tulisi aina pyrkiä pelaamaan loppuun ennen pelaamisen lopettamista, koska tällöin saadaan pelaajan taitojen arvioinnin kannalta oleelliset tiedot mitattavasta taidosta.

Pelin pisteet

Pelissä saa pisteitä oikasta valinnasta ja oikein suoritetusta trialista. Vastaavasti pisteitä menettää väärästä valinnasta ja trialin epäonnistumisesta. Molemmat pistemäärät voidaan määritellä erillisessä tiedostossa. Oletuksena vähennettävien pisteiden määrä on 0. Pisteitä kerätään kaikissa kentissä. Tämän lisäksi jokaisessa kentässä saa läpäistystä trialista palkkioksi pelimerkin, jotka kerääntyvät sivupalkkiin.

Pallon valitseminen

Pallo symboloi vaihtoehtoa. Se sisältää vastausvaihtoehdon ohjeissa esitettyyn kysymykseen ja on aina arvioitavissa oikeaksi tai vääräksi vastaukseksi. Pallon valitseminen voi tapahtua osoittamalla objektia hiiren kursorilla ja painamalla hiiren vasempaa tai oikeaa painiketta tai näppäimistöltä. tai näppäimistövalintana.

A) Hiiren kursorilla valinta

Valintatapa kentissä on käytössä

Pallo valitaan em. kentissä siirtämällä ruudulla näkyvä hiiren kursori pallon kohdalle ja painamalla hiiren primääristä näppäintä. Primäärinen näppäin on oikeakätisillä yleensä hiiren vasen näppäin. Hiiren kursorivalinta on toiminnassa, kun ruudulla oleva kursori liikkuu hiiren liikuttelusta.

B) Oikein/väärin -valinta

Valintatapa kentissä:

Edellä mainituissa kentissä valittavat vaihtoehdot ovat väärin ja oikein. Tällöin käytetään valitsemiseen vain hiiren oikeaa ja vasenta näppäintä.

Nimeämissujuvuus-kentässä Kysymysmerkki symboloi väärin vastausta, jolloin jäljelle jäänyt vastausvaihtoehto on oikein. Valinta tapahtuu painamalla halutun vaihtoehdon puoleista hiiren näppäintä. Jos halutaan valita vasemmanpuoleinen pallo, painetaan hiiren vasenta näppäintä. Oikeanpuoleisen pallon valinta tehdään hiiren oikealla näppäimellä.

Visuaalinen haku -kentässä valinta tehdään siten, että hiiren primäärinen näppäin (oikeakätisellä yleensä hiiren vasen näppäin) tarkoittaa oikeaa vastausta ja sekundäärinen näppäin (oikeakätisellä hiiren oikea nappula) tarkoittaa väärää vastausta. Tällöin ruudulla on myös kuva hiirestä ilmaisten kumpi näppäimistä on edustaa oikeaa ja kumpi väärää vaihtoehtoa. Oikein/väärin -valinnassa ei näytöllä ole kursoria.

C) Näppäimistövalinta

Valintatapa on käytössä kentissä

Jos ruudulla ei näy kursoria ja ruudun alaosassa on näppäimistön kuva, tarkoittaa se pelkän näppäimistön käyttöä pallon valitsemiseen. Tällöin kukin näppäimistön merkki vastaa pallon sisässä olevaa samaa kirjainta.

Pelissä käytettävät näppäimet

Seuraavat näppäimistön näppäimet ovat käytettävissä:

Esctuo lopetusvalikon esille pelin aikana, lopettaa pelin profiilinvalinnan aikana ja palaa profiilinvalintaan profiilikuvan tai kentän valinnan aikana.
CTRL + Ppelitauko.
CTRL + Fnäyttää ruudunpäivitysnopeuden.
Välilyöntinopeuttaa pallojen alastuloa.
Entertoistaa trialin ohjeen.
F1toistaa kentän ohjeen.

SISÄLLYSLUETTELO >> PELAAMINEN