Muistio: Parsi-projektin sovelluksen käyttöliittymän arviointi käytettävyyspäivänä Aika: torstai 7.4.2011 klo 10:15-16:00 Paikka: sovellusprojektien kokoushuone Ag C226.2 Muistio laadittu: 8.4.2011 Muistiota muokattu: 11.4.2011 Paikalla Projektiryhmä (Judo) Petri Huttunen Marko Malinen Projektiryhmä (Parsi) Vili Auvinen Olli Kauppinen Juho Tammela Ohjaajat Meeri Mäntylä Jukka-Pekka Santanen 1. Päivän kulku Sovellusprojektien käytettävyyspäivänä 7.4. Meeri Mäntylä piti luennon käytettävyydestä ja sen merkityksestä. Luennon jälkeen Projektiryhmät saivat ryhmätyötehtävän. Parsi-projektin ryhmän tehtävä oli arvioida StaffPointin WWW-sivujen käytettävyyttä. Tehtävän ohessa Mäntylä arvioi Parsi-projektissa ohjelmoidun sovelluksen käyttöliittymää. Tämän jälkeen ryhmä esitteli tehtävänsä, käyttöliittymänsä ja saamansa palautteen myös toisen sovellusprojektin ryhmän jäsenille ja vastaavalle ohjaajalle, jotka saivat esittää siitä arvioitaan. 2. Parsi projektin sovelluksen käyttöliittymän käytettävyys 2.1 Lomakenäkymän käytettävyys Käyttöliittymän lomakenäkymän osalta huomioitiin seuraavaa: - Lomakesivulla tulee olla kaksoispiste lomakekentän kuvauksen perässä. - "Tekijän sähköpostiosoite" on liian pitkä kuvaus, pelkkä "sähköposti" on riittävän selkeä. - Tekijän tietojen ja tiedoston lataamisen tietojen väliin tulee lisätä suurempi väli. - Ei ole syytä tehdä tiedoston lataamisen tavoista vaihtoehtoisia. - Voihan käyttäjä haluta tarkastaa jotain sekä paikalliselta levyltä että verkosta. - Lomakkeen oikealla puolella on tyhjää tilaa johon voi tarvittaessa kirjoittaa lyhyet ohjeet lomakkeen täyttöä varten. - URL-kenttään voi antaa valmiiksi "http://". - "Tiedoston lataus" on parempi otsikko kuin "lataa tiedosto", joka on käsky. - Tiedostovalikon "Browse" suomeksi jos mahdollista. - Lomakkeen virheilmoitukset tulee puutteellisen kentän perään punaisella tekstillä, esimerkiksi "* Pakollinen kenttä". - Virhetilanteessa muistetaan käyttäjän valinnat ja syötteet. Tiedoston lataamiseen liittyvä näkymä voi olla esimerkiksi tällainen: Tiedoston lataus: Levyltä: ______________ Selaa... URL: _http://____________ 2.2. Palautenäkymän käytettävyys Palautenäkymästä huomioitiin seuraavaa: - Palautesivulla otetaan huomioon, että jatkossa dokumentista saatu palaute voi olla eri tasoista. Eli toiset dokumentin puutteet voivat olla kriittisempiä kuin toiset. - Palautteen voi jakaa osiin tiedoston perusteella. - Jokaisen tiedoston palautteen voi jakaa osiin eri kokonaisuuksien perusteella. - Eri tiedostojen palaute näytetään omilla alueillaan, joiden taustaväri erottuu sivun taustasta. - Eri tiedostojen palautealueiden alussa on otsikkona tiedoston nimi. - Palautteen teksti tavallisella fontilla ja värillä. - Jos kaikki on oikein, voidaan antaa palaute siitä. - Sähköpostin lähettävän painikkeen voi sijoittaa käyttäjän sähköpostiosoitteen perään. - Sivu antaa popup-ilmoituksen, kun sähköpostin lähetys onnistuu tai epäonnistuu. - Aluksi näkymässä voisi näkyä pelkästään tarkastettujen dokumenttien nimet ja niiden virheiden määrät eli pieni kooste. - Painikkeella saisi laajennettua näkymään tarkemman palautteen (vrt. plus-painike dokumentin nimen edessä tai muu vastaava tapa). Palautteen voi esittää palautesivulla esimerkiksi seuraavalla tavalla: - Dokumentti.docx virheitä n kpl: Kokonaisuus Virhe 1 Virhe 2 . Kokonaisuus . . + Esitysgrafiikka.pptx virheitä n kpl: 3. StaffPointin sivuston käytettävyys Parsi-projektin projektiryhmä tutki StaffPointin verkkosivuja (http://www.staffpoint.fi). Sivuston etusivu on selkeä ja huomio kiinnittyy heti olennaiseen. Siinä haetaan lämmintä ja luotettavaa ilmettä, missä on onnistuttu. Sinivalkoinen, vähäpilvinen taivas joutsenineen toimii. Idols-mainos rikkoi hieman muuten lämmintä tunnelmaa. Etusivun keskikohdan jaottelu on tehty toimivaksi ja selkeäksi. Hämmennystä herätti kuitenkin sivuston jaottelu Työntekijä - Asiakas, jossa asiakkaalla tarkoitetaan työnantajia. Eikö työnhakija ole yrityksen asiakas? Työnhaku onnistui helposti. Navigointi oli kuitenkin epäloogista. Tulosnäkymän takaisin-linkki johti erinäköiselle hakusivulle kuin mistä ensin haettiin. Työpaikan etäisyyden valinta pitäisi olla oletuksena oma postinumero, tai järkevämpi kuin koko maa. Nyt oletusvalinnoilla hakukone listaa koko maan työpaikat, vaikka omalla postinumerolla ei löytyisi yhtään työpaikkaa. Annetut hakukriteerit pitäisi näkyä työpaikkalistausnäkymässä. Jyväskylän toimipisteen tiedot löytyivät helposti. Toimipaikkajaottelu on hyvä. Olisi kuitenkin voinut erotella omiksi sivuikseen toimipisteet ja yhteystiedot. Nyt yhteystiedot-sivulla on listattu toimipisteitä eikä oikeasti yhteystietoja. Uralinko-konsepti oli selitetty epäselvästi. Ei tule selväksi, mitä se tarkoittaa. Sivustolla on työpaikkoja ja uralinkotyöpaikkoja, mutta niiden erosta ei löytynyt tietoa. Sivusto olettaa hieman liikaa käyttäjiltään. Henkilöstönvuokraussivulla ei kerrottu, miten henkilöstöä voi vuokrata. Ilmeisesti pitää ottaa yhteyttä StaffPointiin soittamalla tai sähköpostia lähettämällä. Jos näin on, vuokraussivulla voisi vähintään lukea, mistä saa lisää tietoa, jos haluaa vuokrata henkilöstöä. Sivustoa voisi parantaa kertomalla käyttäjälle selvästi, mitä sivun milläkin osiolla tapahtuu. Mikä on näiden sivustojen merkitys?