Portti -palaverin pöytäkirja 4 PORTTI -PROJEKTIN PALAVERI 4/2003 Aika Maanantai 3.3.2003 klo 10.15-12.00 Paikka T-rakennus, kokoustila 405 Läsnä Projektiryhmä: Juha Erkkilä Jenni Hytönen -sihteeri Paula Mali -sihteeri Marko Kivelä -puheenjohtaja Ohjaajat: Markus Inkeroinen -vastaava ohjaaja Jukka-Pekka Santanen -vastaava ohjaaja Matti-Pekka Sivosuo -tekninen ohjaaja Tilaanjan edustajat: Pekka Olsbo Mauno Väisänen Tarja Vänskä-Kauhanen 1. Puheenjohtajan ja sihteerin valinta Materiaalit jakoon. Puheenjohtajaksi valittiin Marko Kivelä ja sihteereiksi Jenni Hytönen sekä Paula Mali. 2. Palaverin avaus ja ajankäyttövihkojen läpikäynti Markus Inkeroinen huomautti, että projektiryhmän työtuntien määrät alkavat eroamaan toisistaan. Jukka-Pekka Santanen kysyi, onko ajankäyttösovelluksen luojaan Petri Heinoseen otettu yhteyttä ajankäyttövihkojen muokkaamiseksi. Näin on tehty ja muutettu versio on otettu käyttöön. 3. Edellisen palaverin pöytäkirjan tarkistus Pöytäkirjan esitteli Juha Erkkilä. Jukka-Pekka Santanen korjasi edellisen pöytäkirjan pöytäkirjan tarkistus -kohdassa ollutta kohtaa Zopen valmiskomponenttien käytöstä. Näitä komponentteja ei hyvin suurella todennäköisyydellä voi käyttää sellaisenaan. Jukka-Pekka Santanen huomautti, että pöytäkirjan kohdassa 3.1.3 on kyseessä käyttäjäystävällinen tietojenkäsittely eikä tietojärjestelmä. Jukka-Pekka Santanen kysyi, onko käytettävästä lisenssistä tehty päätös. Lisenssiksi valittiin AFL:n versio 1.2. Tarja Vänskä-Kauhanen kysyi haluaako ryhmä haastatella muita kuin pöytäkirjassa mainittuja henkilöitä. Jukka-Pekka Santanen ehdotti haastateltaviksi joitakin laitoksien ja tiedekuntien tiedottajia. Matti-Pekka Sivosuo korjasi pöytäkirjan kohdassa 7.4 olevaa kommenttiaan. Hän totesi, että käyttötapauskuvaukset ovat hyödyllisiä, mutta WWW -ohjelmoinnissa lopputuote on harvoin niiden mukainen. Tämä ei niin ollen ole yleispätevä sääntö. Jukka-Pekka Santanen kehotti kirjaamaan pöytäkirjaan, jos joku tulee myöhässä. Markus Inkeroinen pyysi lisäämään pöytäkirjaan kohdan, jossa esitetään palaverissa jaettu materiaali. 3.1 Tehtävien läpikäynti 3.1.1 Haastattelut Lomakkeiston sisäisistä käyttäjistä on haastateltu Antti Aueria. Muilta haastateltavilta ei ole saatu vastauksia sähköpostilla esitettyihin haastattelupyyntöihin. Kirsi Koposta haastateltiin Korppi-järjestelmään kehitettävästä velhosta. 3.1.2 Projektisuunnitelma ja vaatimusmäärittely Projektisuunnitelman ja vaatimusmäärittelyn ensimmäiset versiot ovat näkyvillä Portin verkkosivuilla. Vaatimusmäärittelyssä käytettävistä käyttötapauskuvauksista on keskusteltu Matti-Pekka Sivosuon kanssa. 3.1.3 Perehdytykset Projektiryhmä on osallistunut JSP- sekä XML-perehdytyksiin. Korppi-, Kotka- ja Zope-perehdytykset järjestetään tulevilla viikoilla. 3.1.4 Käyttäjäystävällinen tietojenkäsittely Markus Inkeroinen otti yhteyttä käyttäjäystävällisen tietojenkäsittelyn linjan henkilökuntaan. PÄÄTÖS: Lisenssiksi valittiin AFL:n versio 1.2 Pöytäkirja hyväksyttiin kohdassa 3 esitetyin muutoksin. 4. Käyttäjäystävävällinen tietojenkäsittely Aihetta on käsitelty myös kohdassa 3.1.4. Tällä hetkellä linjalta ei löydy opiskelijaa, joka ryhtyisi ilman rahallista palkkiota yhteistyöhön projektiryhmän kanssa. PÄÄTÖS: Projektiin ei ole saatavissa käytettävyyttä kehittävää opiskelijaa TKTL:n.käyttäjäystävällisen tietotekniikan puolelta. 5. Palautteet yliopiston sivuista Tarja Vänskä-Kauhanen kertoi, että palautteita yliopiston sivuista löytyi jonkin verran. Hän lupasi toimittaa yhteenvedon palautteista ryhmälle. 6. Projektin tämänhetkinen tilanne 6.1 Haastattelut Jukka-Pekka Santanen kysyi, onko haastatteluja vielä suorittamatta. Yliopistolla työskenteleviä säännöllisiä käyttäjistä ei ole haastateltu kuin Antti Aueria, muilta Tarja Vänskä-Kauhasen ehdottamilta haastateltavilta ei ole tullut vastauksia haastattelupyyntöihin. Tarja Vänskä-Kauhanen ehdotti OTO-tiedottajien haastattelemista. Hän kysyi haluaako ryhmä haastatella normaaliroolissa olevia käyttäjiä. Jukka-Pekka Santanen kysyi, löytyisikö palautteista apua tähän. Tarja Vänskä-Kauhanen ilmoitti poistavansa palautteista henkilötiedot ja antavansa ne sitten ryhmän käyttöön. Vänskä-Kauhanen kertoi myös haastattelevansa itseään lomakkeiden käytöstä. PÄÄTÖS: Joitakin OTO-tiedottajia haastatellaan 6.2 Projektisuunnitelma Tarja Vänskä-Kauhanen ilmoitti, että hän ei ollut ehtinyt tutustua projektisuunnitelmaan. Mauno Väisänen kertoi samaa. Jukka-Pekka Santanen ehdotti, että suunnitelmaa ei lueta tässä ja nyt, vaan jokainen voi tutustua siihen omalla ajallaan. Korjausehdotuksia voi laittaa sähköpostilla. Jukka-Pekka Santanen kävi sisällölliset puutokset pääpiirteittäin läpi. Hän sanoi toimittavansa kommentoidun suunnitelman käytyään sen läpi Markus Inkeroisen kanssa. Sisällöllisiä puutoksia olivat mm. termiluettelon puuttellisuus, portaali- käsitteen poistaminen. Lisäksi sovelluksen tavoitteet tulisi kirjata selkeämmin ja taustoja tulisi tarkastella enemmän. Toteutusvaihe tulisi jakaa osavaiheisiin ja aikataulua tiukentaa. 6.3 Vaatimusmäärittely Jukka-Pekka Santanen ehdotti, että vaatimusmäärittely käytäisiin läpi samalla tavoin kuin projektisuunnitelma. Jukka-Pekka Santanen ehdotti neljää eri käyttäjäryhmää (peruskäyttäjä, tiedonsyöttäjä/muokkaaja, tiedon toimittaja, ylläpitäjä). Tarja Vänskä-Kauhanen epäili kolmen riittävän (peruskäyttäjä, toimittaja, ylläpitäjä). Hän sanoi miettivänsä asiaa tarkemmin. Puutoksia vaatimusmäärittelyssä olivat mm.luvussa 2 esiintyneen kuvan tarkentaminen tietokannan osalta, haku (vapaasanahaku ja kiinteä haku), arkiston selaaminen ja käyttäjien autentikointi (oma vai muualla). Selaimia tulisi mainita enemmän ja kappale toiminnallisista vaatimuksista (3.1) tulisi jakaa useampaa lukuun. Lisäksi pohdittiin organisaation liittämistä tunnukseen, siten että käyttöoideudet olisivat aina organisaatiokohtaisia. Ideoita tähän voi ottaa Korpista. Santanen ilmoitti toimittavansa kommentoidun vaatimusmäärittelyn käytyään sen läpi Markus Inkeroisen kanssa. PÄÄTÖS: Tilaajan edustajat antavat palautetta Projektisuunnitelmasta ja Vaatimusmäärittelystä. 7. Muut asiat 7.1 Henkilöstökursseille ilmoittautuminen Tarja Vänskä-Kauhanen kertoi, että nykyisessä järjestelmässä ilmoittautumiseen tarvittaisiin käyttäjätunnus, mutta ilmoittautumislomake ei kuitenkaan ole käytössä. Hän lisäsi, että ilmoittautumiselle ilman tunnuksia voisi varata mahdollisuuden, asiasta täytyy keskustella Pirjo Kaakkuriniemen kanssa. Jukka-Pekka Santanen kertoi, että Korpissa opettajalla on oikeus sijoittaa henkilö kurssille kunhan kyseisellä henkilöllä on tunnus Korppiin. Hän kehotti kysymään asiasta Pauli Kujalalta. 8. Tehtävien jako Projektiryhmän jäsenet -korjaavat projektisuunnitelmaa sekä vaatimusmäärittelyä -osallistuvat Korppi-, Kotka- ja Zope-perehdytyksiin -haastattelevat sisäisiä käyttäjiä -varaavat kokoustilan seuraavaan palaveriin -laativat listan Korpin käyttöliittymän hyvistä ja huonoista puolista -vertaavat omaa käyttöliittymää Korpin käyttöliittymään -laativat ehdotuksen vaatimusmäärittelyn selainvaatimuksista Tilaaja -Tarja Vänskä-Kauhanen toimittaa ryhmälle vanhoja palautteita yliopiston sivuista -Tarja Vänskä-Kauhanen lähettää sähköpostilla listan haastateltavista yleisistä käyttäjistä -Tarja Vänskä-Kauhanen haastattelee itseään ja toimittaa raportin ryhmälle -Tarja Vänskä-Kauhanen keskustelee Pirjo Kaakkuriniemen kanssa ilmoittautumisesta Henkilöstökoulutuksen tapahtumiin -Tarja Vänskä-Kauhanen laittaa postia vierailuluennosta Ohjaajat -Markus Inkeroinen ja Jukka-Pekka Santanen toimittavat kommentoidut dokumentit ryhmälle 9. Seuraavan palaverin ajankohdan ja paikan päättäminen Seuraavan palaverin ajankohdaksi päätettiin tiistai 11.3.2003 klo 10.00. Paikka on Agoran sovellusprojektien avotila C223.1. Jaettu materiaali -esityslista -lomakkeiden käyttötapaukset -projektisuunnitelma -vaatimusmäärittely