Portti -palaverin pöytäkirja 11 PORTTI -PROJEKTIN PALAVERI 11/2003 Aika Keskiviikko 7.5.2003 klo 10.15-13.15 Paikka: Agora, sovellusprojektien avotila, AgC223.1 Läsnä Projektiryhmä: Juha Erkkilä Paula Mali - sihteeri Jenni Hytönen - puheenjohtaja Marko Kivelä Ohjaajat: Markus Inkeroinen -vastaava ohjaaja Jukka-Pekka Santanen -vastaava ohjaaja Tilaajan edustajat: Tarja Vänskä-Kauhanen -poistui paikalta kohdassa 6.2 Kimmo Hannulla Esityslistat jaettiin halukkaille. 1. Puheenjohtajan ja sihteerin valinta Puheenjohtajaksi valittiin Jenni Hytönen ja sihteeriksi Paula Mali. 2. Palaverin avaus ja ajankäyttövihkojen läpikäynti Ajankäyttövihot laitettiin kiertoon. 3. Edellisen palaverin pöytäkirjan tarkistus Pöytäkirjan esitteli Juha Erkkilä. Jukka-Pekka Santanen kysyi, onko Tommi Lahtoseen oltu yhteydessä sivujen muuttamisessa XHTML 1.0 strict -standardin mukaisiksi. Jenni Hytönen kertoi, että Lahtonen oli laittanut sähköpostia asiasta Portin sähköpostilistalle. Hän mainitsi myös, että Tutkan kehittäjiin ei ole oltu yhteydessä koskien vanhan aineiston siirtämistä Lotus Notesin tietokannasta Zopeen. Juha Erkkilä mainitsi, että Portin testiversiota ei ole saatu siirrettyä testausympäristöön. Jukka-Pekka Santanen kehotti keskustelemaan asiasta Jonne Itkosen ja Matti-Pekka Sivosuon kanssa. Tarja Vänskä-Kauhanen ilmoitti, että hän ei ole ehtinyt etsiä uusia kuvia sivustoa varten. PÄÄTÖS: Pöytäkirja hyväksyttiin. 4. Projektin tämänhetkinen tilanne Jukka-Pekka Santanen kehotti hahmottelemaan taululle mitä on tehty ja mitä on vielä kesken. 4.1 Haut Marko Kivelä totesi, että haut toimivat melkein. Santanen kysyi, osako ryhmä arvioida, kuinka kauan tässä vielä menee. Hän kehotti myös kysymään Tutkan kehittäjiltä ja Matti-Pekka Sivosuolta asiasta. Marko Kivelä arveli, että haut saadaan toimimaan kuluvalla viikolla. 4.2. Käyttäjienhallinta Jenni Hytönen totesi, että käyttäjienhallinta toimii osittain. Marko Kivelä sanoi, että kirjautuneena käyttäjällä on enemmän toimintoja käytettävissä. Tarja Vänskä-Kauhanen totesi, että nelijakoista käyttäjienhallintaa ei siis ole tehty. Jukka-Pekka Santanen sanoi, että yksi taso täytyy vähintään olla, koska muutoin sovellusta on hankala käyttää. Hän kehotti vielä ottamaan Tutkan kehittäjiin yhteyttä -jos molemmat ovat samalla tavalla toteutettuja, helpottaa ylläpitäjän työtä. 4.3 Testaus ja virheenjäljitys Tarja Vänskä-Kauhanen totesi, että testaukseen ja virheenjäljitykseen menee varmaankin kaikki käytettävissä oleva aika. Jukka-Pekka Santanen sanoi, että testattava versio olisi mukava saada kuluvalla viikolla, vaikka kaikkia korjauksia ei ehdittäisikään tehdä. Hän lisäsi vielä, että ryhmä joutuu käymään testipatteriston systemaattisesti läpi suunnitelluilla selaimilla. Markus Inkeroinen muistutti vielä sivuston ulkonäkökysymyksistä. 4.3 Dokumentit Jukka-Pekka Santanen kertoi, että hän ei ole vielä ehtinyt käydä projekti- ja sovellusraportteja läpi. Markus Inkeroinen huomautti, että sovellussuunnitelmassa on vielä mainintoja HTML 4.0:n käytöstä ja nämä tulisi korjata. Jukka-Pekka Santanen kysyi, aikooko ryhmä tehdä sovellukselle käyttöohjeen. Hän kertoi, että joissakin projekteissa on toteutettu ohje sovellusraportin käyttöliittymän kuvauksen yhteyteen tai siirretty ko. kuvaus käyttöohjeeksi. Santanen kehotti kysymään asiasta Tarja Vänskä-Kauhaselta. Santanen kehotti kirjaamaan sovellusraporttiin pohdintaa luokkien perimisestä ja muistakin jatkokehitysideoista. PÄÄTÖS: *Tutkan kehittäjiin ollaan yhteydessä käyttäjienhallinnan kysymyksissä. *Ryhmä testaa sovellusta. *Ryhmä kysyy Tarja Vänskä-Kauhaselta käyttöohjeesta. 5. Portti-demo Jukka-Pekka Santanen kehotti kirjaamaan taululle tapahtumakalenterin, tiedotteiden ja henkilöstökoulutuksen osalta toimivat ja toimimattomat osat. Sovellusta testaamalla saatiin selville korjattavat ja vielä toteuttamatta olevat toiminnot. Korjattavia ominaisuuksia ovat seuraavat: *Ei julkaistut -sivu tulee lisätä osioihin, joista se puuttuu. *Julkaisun kellonaika ei toimi *hylkäysviestin näyttäminen ennen lähetystä *hylkäyksen syy tiedotteessa/tapahtumissa näkyvillä *ilmoitus, jos näytettäviä tiedotteita/tapahtumia ole *kuvan ja liitetiedoston liittäminen luontilomakkeeseen *päivämäärien tarkistukset (esim 31.2 ei mahdollinen), julkaisupäivämäärä on tapahtuman loppumisen jälkeen *painikkeiden tekstit kaikki yhteneviksi *mahdollisuus liittää kuvia ja liitetiedostoja kaikissa osioissa *tarkistukset ilmoittautumislomakkeeseen *arkiston esitystapa Tarja-Vänskä Kauhanen totesi, että kaikki hylätyt ja poistetut tiedotteet/tapahtumat kertyvät roskakoriin. Jukka-Pekka Santanen ehdotti, että ylläpitäjän huoleksi jäisi tyhjentää roskakori säännöllisin väliajoin. Jukka-Pekka Santanen kehotti lisäämään ominaisuuden jatkokehitysideoihin. Tarja Vänskä-Kauhanen sanoi, että tiedotteissa ei tarvita osioita tulevat ja kuluvan viikon tapahtumat. Kaikki tiedotteet tulee näyttää mediatiedotteiden etusivulla. PÄÄTÖS: *Havaitut virheet korjataan. 6. Muut asiat 6.1. XHTML 1.0 Strict Ryhmä päätti ottaa käyttöön XHTML 1.0 strict -standardin HTML 4.0 standardin sijaan. 6.2 Sekalaista Jenni Hytönen kysyi, kenelle lähetetään tapahtuman/tiedotteen hylkäysilmoitus. Tarja Vänskä-Kauhanen sanoi, että luonnin yhteydessä annettuun osoitteeseen. Tämä osoite tulee määritellä pakolliseksi kentäksi. Jenni Hytönen kysyi, mitä tiedotusosion etusivulla tulee olla. Tarja Vänskä-Kauhanen kertoi, että uusimpien tiedotteiden tulee näkyä etusivulla. Hän sanoi miettivänsä vielä siirretäänkö tiedotteet näkymään etusivulla julkaisu- vai hyväksymispäivämäärän mukaan. Vänskä-Kauhanen sanoi vielä, että myös testaajilta kannattaa pyytää asiasta kommentteja. Jukka-Pekka Santanen kehotti ottamaan joskun käytännön tiedotteisiin ja tapahtumiin liitettävien kuvien koon määrittämiseen. Tarkemmin asiaa kannattaa käsitellä jatkokehittäjien toimesta. Tarja Vänskä-Kauhanen poistui. Santanen kehotti kysymään Tarja Vänskä-Kauhaselta, haluaako tilaaja, että sovelluksessa näkyy kursseille/tapahtumiin ilmoittautuneiden määrät. Santanen pyysi kysymään Vänskä-Kauhaselta, miten yliopiston pääsivulle siirretään näkymään uusimpia tiedotteita ja tapahtumia. 6.3 Loppujen tehtävien priorisointi Markus Inkeroinen ehdotti, että loput tehtävät kannattaa jakaa ryhmän jäsenten kesken. Ehdotettiin, että Marko Kivelä viimeistelee hakutoiminnon, Juha Erkkilä toteuttaa käyttäjienhallintaa, Juha Erkkilä ja Lari Väänänen siirtävät sovelluksen testausympäristöön ja laativat samalla asennusohjeet. Jenni Hytönen ja Paula Mali korjaavat eri osioissa olevat virheet ja testaavat. 7. Tehtävien jako Projektiryhmän jäsenet - Keskustelevat Tutkan kehittäjien kanssa vanhan aineiston siirrosta Notesin kannasta Zopeen - Keskustelevat Tutkan kehittäjien ja Matti-Pekka Sivosuon kanssa käyttäjienhallinnan ja hakujen toteutuksesta - Jatkavat hakujen ja käyttäjienhallinnan toteuttamista. - Korjaavat sovelluksessa havaitut virheet - Antavat sovelluksen testattavaksi mahdollisimman pian Tilaajat - Tarja Vänskä-Kauhanen etsii uusia kuvia sivupohjiin vanhojen tilalle 8. Seuraavan palaverin ajankohdan ja paikan päättäminen Seuraavan palaverin ajankohdaksi päätettiin perjantai 16.5.2003 klo 11:15. Paikka on Agoran sovellusprojektien avotila C223.1.