TIM - The Interactive Material. Jyväskylän yliopisto

Sovellusprojekti Timppa, 1. palaveri

##

Paikka: Agora, Tietotekniikan projektien kokoushuone Ag C226.1
Aika: torstai 5.2.2015 klo 10:15 - 12:10

Pöytäkirja

##

Pöytäkirja laadittu: 5.2.2015
Pöytäkirja muokattu: 10.2.2015

Läsnä

##

Projektiryhmä
Juhani Sihvonen, puheenjohtaja
Bek Eljurkaev
Minna Lehtomäki
Hannu Viinikainen
Matias Berg, sihteeri

Tilaajat
Antti-Jussi Lakanen (saapui kohdassa 5)
Vesa Lappalainen

Ohjaajat
Mika Lehtinen
Jukka-Pekka Santanen

1. Palaverin avaus

##

Sihvonen ehdotti itseään puheenjohtajaksi ja Bergiä sihteeriksi. Ehdotus hyväksyttiin ja puheenjohtaja Sihvonen avasi palaverin.

2. Laillisuus ja päätösvaltaisuus

##

Santanen esitti, että palaveri on päätösvaltainen, kun paikalla on yksi kunkin osapuolen edustaja eli yhteensä vähintään kolme henkilöä. Lisäksi hän esitti itseään päätösvaltaisten läsnäolijoiden joukkoon, joten palaveri ei ole päätösvaltainen hänen poissaollessaan. Palaveri katsotaan lailliseksi, kun kaikki ovat saaneet esityslistan vähintään vuorokautta ennen palaveria. Tämä koskee tätä palaveria, sekä kaikkia tulevia palavereja.

Päätökset

##
  • Palaveri on laillinen, kun kaikki ovat saaneet esityslistan vähintään vuorokautta ennen palaveria.
  • Palaveri on päätösvaltainen, kun paikalla on vähintään yksi ryhmän jäsen, tilaajan edustaja sekä sovellusprojektin ohjaaja.
  • Palaveri todettiin lailliseksi ja päätösvaltaiseksi.

3. Esityslistan hyväksyminen

##

Sihvonen esitti, että toimenpiteille lisätään oma kohta tähän kokoukseen. Esityslista hyväksyttiin tällä muutoksella.

4. Osallistujien esittäytyminen

##

Juhani Sihvonen on 4. vuoden tietotekniikan opiskelija. Hän pitää ohjelmoinnista ja harrastaa tietokonepelejä ja pyöräilyä.

Pyöräily on hyvä harrastus!!!1

Minna Lehtomäki on tilastotieteen maisteri. Hän on tietotekniikan maisterikoulutuksessa. Hänellä on kotona pieni lapsi.

Matias Berg on Bachelor of Science pääaineena Computing Science. Hän myös on tietotekniikan maisterikoulutuksessa. Hän harrastaa geokätköilyä ja lentopalloa.

Bek Eljurkaev on 4. vuoden tietotekniikan opiskelija. Hän harrastaa mitä milloinkin.

Hannu Viinikainen on 4. vuoden tietotekniikan opiskelija. Hän harrastaa lentopalloa.

Jukka-Pekka Santanen on tietotekniikan laitoksen lehtori, joka opettaa Johdatus ohjelmistotekniikkaan-kurssia. Hän harrastaa kaikenlaista liikuntaa.

Mika Lehtinen on gradua vaille valmis tietotekniikan maisteriopiskelija.

Vesa Lappalainen on tietotekniikan laitoksen lehtori. Hän harrastaa riippuliitoa ja maantiepyöräilyä. Hän pyöräilee töihin ympäri vuoden kunnes Palokan metro rakennetaan. Hän on tämän projektin tilaaja.

En mää luvannut lopettaan lentämistä tai pyöräilyä. Vaan sen että tulen töihinkin pyörällä kunnes se metro on valmis :-)

Termi on riippuliito ja taipuu riippuliitoa

Lakanen saapui vasta kohdassa 5, joten hän ei esittäytynyt.

Minäkin harrastan pyöräilyä. Myös sählyä ym. Siinäpä ne tärkeimmät. :-)

5. Aihe ja taustoja

##

Tilaajana on Jyväskylän yliopiston tietotekniikan laitos. Lappalainen ja Lakanen ovat tilaajan edustajina.

Lappalainen kertoi hieman inSitu-järjestelmästä ja sen historiasta. InSitu löytyy osoitteesta http://i.jyu.fi, ja sen tavoitteena on vuorovaikutus massaluennoilla. Ensimmäinen versio toimi radion välityksellä, mutta nykyinen käyttää TCP/IP:tä ja toimii opiskelijoiden mobiililaitteissa. Ongelmana nykyisessä inSitussa opettajan näkökulmasta on se, että se vaatii työasemakäytön. Oppilaiden käyttämä mobiililaiteosa toimii hyvin, ja siitä voi ottaa ideoita myös tähän projektiin. InSitu-luennon luominen kestää noin 10 tuntia, mikä on liian pitkä aika opettajille.

Oliko oikeasti joku versio langallinen? Ei ainakaan mikään missä olisi yli 3 kpl laitteita.

Java versio ongelma on lähinnä siinä, että ohjelma vaatii työasemakäytön. Nyikyisestä oppilaan ohjelmasta voi ottaa ideoita uuteen, ei välttämättä käytttää sitä sellaisenaan. Mm. kysymystyypit pitää yleistää ja se voi vaatia joka tapauksessa refaktorointia, samoin kuin koodin upottaminen osaksi TIMiä.

The Incredible Material (TIM) on verkko-oppimisympäristö, joka yrittää yhdistää kirjan hyvät puolet ja nykyajan interaktiivisuuden. Sitä käytetään luentomonisteena ja demojen pohjana. Siihen on erilaisia liitännäisiä, joilla sen toiminnallisuutta voidaan muokata omiin tarpeisiin sopivaksi. TIM on tällä hetkellä melko raskas käyttää vanhemmissa mobiililaitteissa. Eräs TIM:n ominaisuus on opiskelijoiden mahdollisuus jakaa luentovideon osiin ja merkitä, mikä kohta käsittelee mitäkin aihetta.

TIMn osuus on hieman väärin ymmärretty. Tuo osiin jakaminen on vain erittäin pieni vivahde. Raskaudesta olevat valitukset ovat lähinnä minulta, opiskelijapalautteessa melkein sanottiin ettei haittaa se suorituskyky. Mutta suurin käyttö on luentomonisteena ja demojen pohjana.

6. Kokonaistavoitteita

##

Päätavoitteena on yhdistää inSitu ja TIM. Oppilaat kirjautuisivat luennolle ja opettaja voisi esittää uuden järjestelmän kautta opiskelijoille kysymyksiä, joissa olisi aikaraja. Kysymisen pitäisi olla helppoa ja uuden järjestelmän tulisi tukea erilaisia kysymystyyppejä. Näitä kysymystyyppejä ovat mm. vapaakenttä-kysymys (josta voisi ehkä tehdä jonkinlaisia tilastoja), matriisi-vastaustyyppi (alkiot pitäisi pystyä vaihtamaan eri vastaustyylien välillä). Korpista löytyy lisää kysymystyyppejä, joita kannattaa katsoa. Uuden sivuston pitäisi toimia kevennetysti mobiililaitteilla, jos käyttäjä näin haluaa. Kevennetyssä versiossa vain kysymykset näkyisivät eikä koko luentomateriaali.

Luentoseinä pitäisi myös lisätä osaksi tätä projektia. Luentoseinä on helppo tapa oppilaille kommentoida luennon tapahtumia ja sisältöä. Kommentit voivat liittyä tiettyyn tekstin pätkään tai luentoon yleisesti.

Rajapinta liitännäisiin täytyy pitää mielessä kehitysvaiheessa. Luentovideoiden tulisi mennä oikeisiin kohtiin luentomonisteessa. Luentokysymyksien vastauksista muodostetaan yhteenveto opettajalle pääsijaisesti ja jos mahdollista niin oppilaille, jotka eivät osallistuneet luennolle. Interaktiivisista kysymyksistä pitäisi heti saada jonkinlainen analyysi, kuten esimerkiksi pylväskuvio.

Interaktiivisessa kysymyksessä pitäisi heti saada jonkinlainen analyysi, kuten esim pylväskuvio tms. Tekstuaalisista ehkä joku sanapilvi tms.

7. Projektin nimi ja projektipäällikkö

##

Projektiryhmä esitti projektille nimeksi “Timppa”, joka hyväksyttiin. Sihvonen esitti itseään projektipäälliköksi ja varapäälliköksi Bergiä.

Santanen lupasi perustaa projektille kaksi sähköpostilistaa. Toinen kaikille asianomaisille, sekä toinen pelkästään projektiryhmälle ja ohjaajille.

Päätökset

##
  • Sovellusprojektin nimeksi valittiin “Timppa”.
  • Projektipäälliköksi valittiin Juhani Sihvonen ja varaprojektipäälliköksi Matias Berg.

8. Käytänteet

##

Lappalainen ehdotti, että kaikki materiaali ja dokumentaatio tulee Tim-järjestelmään. Tämä koskee myös projektisuunnitelmia ja kokouspöytäkirjoja.

Hän myös ehdotti, että Trelloa käytettäisiin tehtävien hallintaan. Timissä olevien dokumenttien ja Trello-korttien välille tulisi laittaa linkkejä puolin ja toisin.

Santanen lupasi pyytää ATK-tukea luomaan projektiryhmälle verkkolevyt. Santanen ehdotti, että loput käytänteet käydään läpi seuraavassa palaverissa.

Päätökset

##
  • Kaikki materiaali ja dokumentaatio tulee tallentaa Tim-järjestelmään
  • Trelloa käytetään tehtävien hallintaan.
  • Loput käytänteet käydään seuraavassa palaverissa.

9. Muut esille tulevat asiat

##

Santanen tiedusteli, tarvitsevatko projektiryhmäläiset vaitiolosopimusta. Tilaajat vastasivat, tarvitsevansa sille heillä on pääsy oppilaiden vastauksiin, erilaisiin kyselyihin ja tehtäviin.

Santanen myös tiedusteli minkä lisenssin alle ohjelma kannattaa sijoittaa. MIT-lisenssiä ehdotettiin. Santanen lisää, että GPL- ja LPGL-lisenssejä ei kannata harkita, sillä ne saastuttavat koodin. Projektiryhmä laatii tarvittavat lisenssisopimukset.

Päätökset

##
  • Projektiryhmä laatii vaitiolosopimukset.
  • Projektiryhmä laatii sopivan lisenssisopimuksen ja hyväksyttää sen tilaajalla.

10. Läsnäolijoille sovitut toimenpiteet

##

Jukka-Pekka Santanen

##
  • Perustaa sähköpostilistat.
  • Pyytää ATK-tukea perustamaan verkkolevyjä projektin käyttöön.

Projektiryhmä

##
  • Asentaa vaaditut ohjelmat työkoneisiin.
  • Laittaa Trellon toimintavalmiiksi.
  • Laatii sopivan lisenssisopimuksen ja hyväksyttää sen tilaajalla.
  • Laatii vaitolosopimukset.
  • Tutustuu TIM:n toimintaan.

Mika Lehtinen

##
  • Käy läpi TIM:n toimintaa projektiryhmän kanssa.

11. Seuraavan palaverin aika ja paikka

##

Seuraava palaveri sovittiin torstaille 12.2. klo 10:15 huoneessa Ag C226.1

12. Kokouksen päättäminen

##

Puheenjohtaja päätti kokouksen.