Coma-sovellusprojektin viikkopalaveri
Aika: Keskiviikko 18.2 klo12.00-14.00
Paikka: Projektitilan kokoustila Ag C223.1
Esityslista
1. 1. Kokouksen avaus
2. 2. Esityslistan hyväksyminen
3. 3. Edellisen kokouksen pöytäkirjan hyväksyminen
4. Henkilöiden esittely/projektin kuvaus visuaaliselle konsultille
5. 4. Ajankäyttöraporttien esittely
6. Yleiskäyttöisen sovelluksen esittely
7. 5. Vaatimusmäärittelyn tarkastaminen/tarkentaminen
8. 6. Projektisuunnitelman läpikäynti
9. 7. Projektisopimuksen katselmointi
10. 8. Muut esille tulevat asiat
11. 9. Osallistujien seuraavat tehtävät
12. 10. Sovitaan seuraavan kokouksen aika ja paikka
13. 11. Kokouksen päättäminen
Läsnä :
1. Kokouksen avaus
Puheenjohtaja Hanna Alm avasi kokouksen kello 12.05.
2. Esityslistan hyväksyminen
Esityslista hyväksyttiin seuraavin muutoksin. Lisättiin kohta henkilöiden esittely/projektin kuvaus kun visuaalinen konsultti Jaana Rannanpään saapuu. Lisättiin kohta yleiskäyttöisen sovelluksen esittely.
3. Edellisen kokouksen pöytäkirjan hyväksyminen
Edellisen kokouksen (11.2.2004) pöytäkirja käytiin läpi edellisessä kokouksessa sihteerinä toimineen Pentti Nakarin toimesta. Käytiin edellisessä pöytäkirjassa määrättyjen tehtävien toteutuminen. Ryhmä oli jatkanut vaatimusmäärittelyä, dokumentit oli korjattu annettujen ohjeiden mukaan ja hakemistorakenne oli saatu työkoneille maanantaina ja hakemisto-rakenteeseen oli tutustuttu. Visuaalinen konsultti Jaana Rannanpää saapui paikalle. Tero Toivonen oli järjestellyt tietokanta-, unix- ja Perl-koulutusta. Tero Toivonen sanoi koulutuksien olevan viikolla yhdeksän. Pöytäkirja hyväksyttiin.
Päätökset:
- Perl-, tietokanta- ja unix-koulutus viikolla yhdeksän.
4. Henkilöiden esittely/projektin kuvaus visuaaliselle konsultille
Jaana Rannanpää esitteli itsensä. Läsnä olijat esittelivät itsensä.
5. Ajankäyttöraporttien esittely
Projektiryhmän ajankäyttöraportit esiteltiin. Markus Inkeroinen ja Tero Toivonen raportoi lukeneensa pöytäkirjat ja dokumentit. Kirsi Majava kertoi miettineensä teknisiä vaatimuksia yhdessä Tuomo Rossin kanssa. Markus Inkeroinen huomautti ajankäyttöraporttien samanlaisuudesta.
Päätökset:
- Esitetään jatkossa ajankäyttöraportit samanlaisessa muodossa.
6. Yleiskäyttöisen sovelluksen esittely
Kari Arkko esitteli yleiskäyttöisen sovelluksen pääpiirteittäin ja kokonaisuuden johon sovellus liittyy. Ryhmän ja Tilaajan näkemykset yleiskäyttöisestä sovelluksesta olivat yhtenevät. Kokonaisuuden ja sovelluksen kuvaus Liitteessä 1.
7. Vaatimusmäärittelyn tarkastaminen/tarkentaminen
Lassi Paavolainen kävi läpi vaatimusmäärittelyn. Kari Arkko tarkensi ulkoasun määrittämisen onnistuvuutta. Tero Toivonen sanoi ulkoasun muokattavuuden onnistuvan. Markus Inkeroinen totesi vaatimusmäärittelyn johdannon olevan hyvä. Markus Inkeroinen huomautti termien selityksien vaativan täsmennystä ja Tero Toivonen sanoi skriptin tarkoittavan tulkattavaa ohjelmaa tai komentojonoa. Kirsi Majava muistutti artikkelin esittäjän merkitsemistä näkyviin selaus sivuille sekä levyjaon muutettavuuden tärkeyttä.
Kirsi Majava sanoi artikkelin kirjoittajan valitsevan oman artikkelinsa aihealueen ja tyypin. Kirsi Majava totesi myös, että osa artikkeleista on hyväksytty ja osa ei. Puheeksi tuli myös artikkelien arviointi järjestelmä (vrt. CyberChair) johon luvattiin palata myöhemmin. Yleiskäyttöisen sovelluksen päätettiin tuottavan hakemistorakenne selattavuuden helpottamiseksi joka voidaan sitten tehdä CD-ROM-levyksi. Tero Toivonen kysyi kuinka editorilla voidaan luoda ja muokata konferenssin rakennetta, josta Ryhmällä ei ollut vielä tarkkaa kuvausta.
Markus Inkeroinen totesi yleiskäyttöisen sovelluksen ja muiden sovelluksen osien kaaviokuvien helpottavan kokonaisuuden selkeytymistä. Markus Inkeroinen ehdotti yleiskäyttöisen sovelluksen kaaviokuvan liittämistä dokumenttien tausta lukuihin.
Haluttiin listata käyttöjärjestelmät, selaimet ja niiden versiot joissa CD-ROM-levyn tulisi toimia. Tämä jätettiin Tilaajan tehtäväksi.
Lassi Paavolainen kävi läpi käyttötapaukset. Markus Inkeroinen toivoi käyttötapausten olevat aikajärjestyksessä. Tero Toivonen huomautti ensimmäisen käyttötapauksen olevat tietokannan luonti. Markus Inkeroinen sanoi tietokannan määrittelyn olevan oma kokonaisuus. Tero Toivonen kehotti Ryhmän miettivät tietokannan rakennetta.
Tero Toivonen totesi, että WWW-lomakkeet voisivat olla dynaamisia. Kirsi Majava huomautti jokaisen artikkelin/sessiotyypin vaativan mahdollisesti oman erilaisen tiedon keräyssivun. Artikkeleilla tulisi olla myös siirtomahdollisuus jos jokin artikkeli on väärässä aihealueessa tai jossain aihealueessa on vain muutama artikkeli. Tuomo Rossi saapui paikalle. Tuomo Rossi ja Kirsi Majava huomauttivat että artikkelin kirjoittajan pitää pystyä muokkaamaan annettua tiivistelmää. Liian pitkät tiivistelmät on tarkastettava ja estettävä tällaisten tallennus yleiskäyttöisessä sovelluksessa. Tuomo Rossi kertoi myös yleisesti artikkeleiden keräämisestä ja lajittelusta sekä tämän hetkisestä tilanteesta. Tuomo Rossin näyttämät sivut eivät esittelykoneesta auenneet, joten sovittiin tapaamisesta Tuomo Rossin työhuoneessa palaverin jälkeen. Kirsi Majava huomautti luo/muokkaa aikataulu käyttötapauksen olevan toivottavien vaatimusten listalla. Markus Inkeroinen halusi Ryhmän listaavan yleiskäyttöisen sovelluksen käyttäjäryhmät ja niiden oikeudet.
Päätökset:
- Artikkelin esittäjä merkitään tähdellä nimi*
- Yleiskäyttöinen sovellus luo hakemistorakenteen ja HTML-sivut rakenteeseen annettujen tietojen perusteella.
- Lisätään kaaviokuvia dokumentteihin
- Tilaaja listaa käyttöjärjestelmä- ja selainversiot joissa CD-ROM-levyn halutaan toimivan
- Lisätään käyttötapaus tietokannanluonti
- Tietokannan määrittelystä oma kokonaisuus
- WWW-lomakkeista dynaamisia
- Artikkelien/sessioiden tyypeille mahdollisuus omaan keräyssivuun
- Artikkeleille siirtomahdollisuus
- Tiivistelmän muokkaus mahdollisuus
- Yleiskäyttöisen sovelluksen tiedonsyötön tarkistus
- Luo/muokkaa aikataulu toivottavien vaatimusten listaan
- Listataan käyttäjäryhmät ja niiden oikeudet
8. Projektisuunnitelman läpikäynti
Hanna Alm kävi projektisuunnitelman läpi. Markus Inkeroinen halusi kattavammat kuvaukset versiohistoria taulukkoon, johdannon parantamista ja termien selitysten tarkentamista. Työtilat ja ohjelmistot kohtaan lisättäväksi tulostimet, kopiokoneet ja muut tarvittavat laitteet. Projektin tehtävät kohdan siirtämistä lukuun Projektin tavoitteet. Tietokannan mainitseminen. Projektiorganisaatiokäytäntö kohtaan Testaus käytäntö kohdan lisääminen. Yleiset työtehtävät kohdan jakaminen yleisiksi työtehtäviksi ja projektipäällikön työtehtäviksi. Tietokannan lisääminen jonkun vastuualueeseen. Täydentää muita Projektisuunnitelman puutteita. Tuomo Rossi poistui kiireidensä vuoksi.
Päätökset:
- Korjata ja täydentää puutteet
9. Projektisopimuksen katselmointi
Hanna Alm esitteli Projektisopimuksen. Markus Inkeroinen kehotti lisäämään ja muuttamaan lukuun viisi Tilaajan ja Laitoksen erillisiksi alaluvuiksi. Markus Inkeroinen kehotti myös tarkistamaan kaikki viittaukset toisiin lukuihin ja kirjoittamaan Tilaajan isolla. Hanna Alm tarkensi luvussa 14 viisi samansanaista kappaletta korvataan kuudella.
Päätökset:
- Tilaaja ja Laitos erillisiksi alaluvuksi kohdassa viisi
- Tarkistetaan viittaukset ja oikeinkirjoitus
- Korjataan viisi kuudeksi luvussa 14
10. Muut esille tulevat asiat
Hanna Alm ehdotti että dokumenttien muutokset lähetetään sähköpostina kaikille tarkastettavaksi. Markus Inkeroinen sanoi tämän olevan hyvä käytäntö dokumenttien ollessa lähestulkoon valmiita. Jaana Rannanpää antoi sähköposti osoitteensa (jaelrann@cc.jyu.fi) tiedotusta varten.
11. Osallistujien seuraavat tehtävät
Projektiryhmä:
- Vaatimusmäärittelyn tarkentaminen
- Projektisuunnitelman täydentäminen
- Projektisopimuksen viimeistely
- Tietokannan suunnittelu
- Koulutuksissa ja perehdytyksissä käynti
- Dokumenttien välittäminen visuaaliselle konsultille
Tilaaja:
- Käyttöjärjestelmä- ja selain versioiden listaus
- Esitteiden välittäminen visuaaliselle konsultille
Visuaalinen konsultti:
- Tutustuu aiheeseen
- Tekee listan ohjelmista joita tarvitsee ja lähettää sen Markus Inkeroiselle
Markus Inkeroinen:
- Hankkii Jaana Rannanpäälle tulostuskiintiön kun Jaana on saanut Agoranetin tunnukset
12. Sovitaan seuraavan kokouksen aika ja paikka
Seuraava kokous päätettiin pitää aiemman suunnitelman mukaisesti
keskiviikkona 25.2.2004 kello 12.00 projektitilojen kokoustiloissa.
13. Kokouksen päättäminen
Puheenjohtaja Hanna Alm päätti kokouksen klo 14.00.
LIITE 1.
Kuva 1. Konferenssi-proceedings hallinta kokonaisuus.
Kuva 2.
Yleiskäyttöinen sovellus ja tietokannan luonti sovellus.