Coma-sovellusprojektin viikkopalaveri

 

Aika: Keskiviikko 25.2 klo12.05-13.45

Paikka: Projektitilan kokoustila Ag C223.1

 

Esityslista

 

1.      Kokouksen avaus

2.      Esityslistan hyväksyminen

3.      Edellisen kokouksen pöytäkirjan tarkastaminen

4.      Ajankäyttöraporttien esittely

5.      Vaatimusmäärittelyn tarkastaminen/tarkentaminen

6.      Projektisuunnitelman katselmointi

7.      Projektisopimuksen katselmointi

8.      Muut esille tulevat asiat

9.      Osallistujien seuraavat tehtävät

10. Sovitaan seuraavan palaverin aika ja paikka

11. Kokouksen päättäminen

 

Läsnä :

·        Hanna Alm

·        Kari Arkko

·        Markus Inkeroinen

·        Kirsi Majava

·        Pentti Nakari, puheenjohtaja

·        Lassi Paavolainen, sihteeri

·        Jaana Rannanpää

·        Tero Toivonen

1.      Kokouksen avaus

Puheenjohtaja Pentti Nakari avasi kokouksen kello 12.05.

2.      Esityslistan hyväksyminen

Esityslista hyväksyttiin seuraavin muutoksin. Kohtaan kolme muutettiin edellisen kokouksen pöytäkirjan hyväksyminen tarkastamiseksi.

3.      Edellisen kokouksen pöytäkirjan tarkastaminen

Edellisen kokouksen (18.2.2004) sihteeri Kari Arkko kävi edellisen pöytäkirjan läpi. Markus Inkeroinen totesi, että edellisen pöytäkirjan luvun kolme päätös koulutuksista ei tulisi olla pöytäkirjassa, sillä koulutusten päättäminen ei ole ryhmän tehtävä.

 

Käytiin läpi edelliseen pöytäkirjaan merkittyjen tehtävien toteutuminen. Projektiryhmä oli jatkanut vaatimusmäärittelyä ja täydentänyt projektisuunnitelmaa sekä viimeistellyt projektisopimuksen. Lisäksi projektiryhmä oli aloittanut tietokannan suunnittelun ja käynyt koulutuksissa sekä toimittanut visuaaliselle konsultille Jaana Rannanpäälle tarvittavat dokumentit.

 

Kirsi Majava totesi, että tilaaja ei ole tehnyt tehtäväänsä käyttöjärjestelmien ja selaimien listaamisesta, sillä se todettiin järjettömäksi. Kirsi Majava luovutti ECCOMAS2004-konferenssin esitteet Jaana Rannanpäälle kokouksessa. Jaana Rannanpää oli tutustunut aiheeseen lukemalla projektiryhmän tekemät dokumentit. Lisäksi Jaana oli tehnyt listan tarvitsemistaan ohjelmista Markus Inkeroiselle. Markus Inkeroinen oli hankkinut Jaana Rannanpäälle tulostuskiintiön, jonka saamista Jaana ei ollut vielä varmistanut.

4.      Ajankäyttöraporttien esittely

Projektiryhmä esitteli ajankäyttöraportit. Markus Inkeroinen totesi, että projektiryhmän tulisi pitää huoli siitä ettei projektilaisten kokonaistyömäärien erot kasvaisi suuriksi. Pentti Nakari totesi, ettei kokeilutietokantaa ole voinut luoda, koska sitä varten tarvitsisi root-oikeudet järjestelmään. Tero Toivonen totesi, että oikeuksia pitää kysyä ylläpidolta.

5.      Vaatimusmäärittelyn tarkastaminen/tarkentaminen

Lassi Paavolainen kävi läpi vaatimusmäärittelyyn tehtyjä muutoksia. Markus Inkeroinen ehdotti, että termit jaettaisiin kahteen ryhmään. Toiseen ryhmään konferenssiin liittyvät ja toiseen muut. Markus Inkeroinen ehdotti myös, että luvun 3 kappale siirrettäisiin edelliselle sivulle ennen kuvaa.

 

Markus Inkeroinen esitti kuvaan 1 muutoksia siten, että eri osat olisivat erilaisilla kuvilla. Tero Toivonen sanoi tietokantaa esitettävän yleensä tötteröllä eli lieriöllä. Kuvaan päätettiin laittaa erinäköisiä laatikoita kuvaamaan eri asioita.

 

Kirsi Majava tarkensi lukuun 4, että sessiosta voisi olla linkki josta pääsee selaamaan kyseisen session esityksiä. Markus Inkeroinen pyysi tarkennusta luvun 4.2 kohtaan jossa puhuttiin session hallintatavasta. Kirsi Majava tähdensi, ettei projektiryhmä toteuta eri hallintatapoihin liittyviä tiedonkeruusivuja. Kirsi Majava ehdotti luvun 4.2 ensimmäisen listan kohtaan 5 samaa huomautusta kuin kohdassa 4.

 

Kirsi Majava ilmoitti CD-ROM-proceedingsiin uuden sessiotyypin. Keynote-sessio on muuten samanlainen kuten Planary, mutta pienempi. Keynote-sessioita järjestetään useita samaan aikaan. Keynote-esiintyjät on kutsuttu konferenssiin.

 

Kirsi Majava sanoi, että luvun 5.1.1 viimeiseen kappaleeseen tulisi lisätä artikkelista tallennettuihin tietoihin esittäjä, avainsanat, onko artikkeli hyväksytty ja tiivistelmä. Markus Inkeroinen ehdotti, että kappaleen voisi muuttaa listaksi selkeyden takia.

 

Kirsi Majava totesi, ettei selaimia kannata listata, sillä niitä voi olla satoja. Päätettiin, että listataan vain testattavat selaimet. Lisäksi päätettiin tehdä standardin mukaista HTML:ää. Kirsi Majava luetteli testattaviksi selaimiksi ainakin Internet Explorer 6.0, Netscape 7.0, Mozilla 1.5, Opera 6.0, Firefox 0.8, Safari 1.0, Lynx 2.8 ja Omniweb sekä näiden uudemmat versiot ja muut yleisimmät selaimet.

 

Markus Inkeroinen totesi luvussa 5.2 olevan ensimmäisen ja kolmannen kappaleen suhteen ristiriita käyttöliittymästä. Tero Toivonen kysyi onko parsimisen tekevää sovellusta kuvattu missään. Lassi Paavolainen vastasi, että se on esitetty luvussa 5.3. Markus Inkeroinen kysyi kuuluisiko tietokannanhallintajärjestelmän nimeäminen sovellussuunnitelmaan. Tero Toivonen totesi, että se sopisi paremmin sovellussuunnitelmaan. Kirsi Majava kysyi pitäisikö vaatimusmäärittelyyn kirjata, että käytetään jotakin ilmaista tietokannanhallintajärjestelmää. Tero Toivosen mielestä tämä on makuasia.

 

Kari Arkko esitti tietokannasta piirtämänsä ER-kaavion. Kirsi Majava lisäsi, että sessiossa pitäisi olla tallennettuna tyyppi ja aihealue. Tero Toivonen ehdotti avainsanojen siirtämistä omaan tauluun helpompien hakujen takia. Tero Toivonen kertoi myös, että ID-numerot voidaan generoida tietokannassa eikä niistä tarvitsisi itse huolehtia. Lassi Paavolainen kysyi millä perusteella tietää mikä osa nimestä on etunimi ja mikä sukunimi. Kirsi Majava kertoi, että artikkelien kirjoittajat ovat syöttäneet eri kenttään etunimen ja sukunimen. Tero Toivonen jätti projektiryhmän päätettäväksi pitäisikö artikkelit tallentaa tietokantaan vai tallennettaisiinko pelkästään viitteet itse artikkeleihin.

 

Kirsi Majava kertoi, että jako eri CD-ROM-levyille tapahtuisi sessiotyypin mukaan ja viime kädessä itse artikkelin mukaan, mikäli tietty sessiotyyppi olisi liian suuri yhdelle levylle. Kirsi Majava sanoi, ettei jakoa tulisi tehdä aihealueen mukaan. Kirsi Majava lisäsi tietokantaan tallennettavaksi artikkelin tyyppi ja monesko esitelmä se on kyseisessä sessiossa. Kirsi Majava kysyi tarkoittaako ER-kaavion sessio sessiotyyppiä vai yksittäistä sessiota. Kari Arkko totesi sekoittaneensa sessiotyypin ja session. Sessio päätettiin jakaa sessiotyyppiin ja sessioon.

 

Kari Arkko esitti uuden käyttötapauskaavion sekä sovelluksen mahdolliset käyttäjät. Kari Arkko kysyi kuka korjaa virheellisen tiivistelmän. Kirsi Majava kertoi, että kirjoittajaa pyydetään korjaamaan, mutta viime kädessä järjestelijä korjaa itse. Markus Inkeroinen kysyi kannattaako sovelluksen lähettää tiivistelmän kirjoittajalle tieto mikäli hänen tietojaan muutetaan. Kirsi Majava totesi, ettei se ole kannattavaa, sillä tiivistelmien kirjoittajia häirittäisiin jokaisesta pienestäkin muutoksesta. Tero Toivonen kysyi mihin käyttäjien salasanat tallennetaan. Tero Toivonen ehdotti, että tietokantaan tehtäisiin henkilötietotaulu johon salasanat tallennettaisiin. Henkilötietotauluun voisi määritellä myös käyttäjäryhmät ja kunkin ryhmän oikeudet.

 

Kari Arkko kysyi pitääkö käyttötapauksista kuvata kaikki vai vaan ne joita itse aijotaan toteuttaa. Markus Inkeroinen totesi, että vain ne käyttötapaukset kuvataan mitä itse toteutetaan, mutta tällä hetkellä olevia käyttötapauksia ei tarvitse poistaa, sillä ne antavat paremman kokonaiskuvan. Markus Inkeroinen pyysi kuvaan 2 lisättäväksi käyttötapauksen numero. Kari Arkko kysyi voiko kuvan 3 poistaa uuden käyttötapauskaavion takia. Kuva 3 todettiin turhaksi. Kari Arkko kysyi mitä edellytyksiä käyttötapauksiin tulisi kirjata. Tero Toivonen totesi, ettei mitään muuta voi tehdä ellei tietokantaa ole luotu. Markus Inkeroinen totesi, ettei luo/muokkaa ulkoasua käyttötapauksen kuvaus kuulu vaatimusmäärittelyyn vaan sovellussuunnitelmaan. Markus Inkeroinen pyysi lukuun 6.3 lisättäväksi käyttötapauksien numerot. Markus Inkeroinen sanoi, että dokumentin loppuun tulee aina yhteenveto.

 

Kirsi Majava korjasi luvun 5.3 tietokantaan tallennettavia asioita. Tietokantaan ei tallenneta sessiotyyppien hallintatapaa. Tietokantaan tulee tallentaa sessioiden nimet, mitä tyyppiä ne ovat ja aihealue. Artikkelista tulee tallentaa monentenako se esitetään kyseisessä sessiossa. Tietokantaan ei tallenneta artikkelin kirjoittajan yhteystietoja. Tero Toivonen esitti, ettei yhteystietojen tallentamisesta olisi haittaakaan, sillä CD-ROM-proceedingsiin voisi esimerkiksi laittaa sellaisen ominaisuuden, että kirjoittajan nimeä klikkaamalla voisi lähettää kirjoittajalle sähköpostia. Kari Arkko esitti, että lukuun 5.3 voisi merkitä mitä ei tule ECCOMAS2004-tietokantaan, mutta ne voisi jättää vaatimuksiin.

 

Päätökset:

      Termien jako kahteen eri ryhmään.

      Luvun 3 kuvaan erinäköisiä laatikoita.

      Lisätään uusi sessiotyyppi Keynote.

      Lisätään artikkeleista tallennettuihin tietoihin esittäjä, avainsanat, onko hyväksytty ja tiivistelmä.

      Muunnetaan luvun 5.1.1 viimeisen kappaleen loppu listaksi.

      Listataan testattavat selaimet.

      HTML-sivut luodaan standardin mukaisesti käyttämällä HTML 4.0 standardia.

      Jako CD-ROM-levyille sessiotyypin  ja viime kädessä artikkelin mukaan.

      Jaetaan sessio kahteen osaan ER-kaaviossa.

      Tietokantaan henkilötietotaulu johon tallennetaan salasana ja käyttäjäryhmä.

      Poistetaan kuva 3.

      Lukuun 6.3 käyttötapauksien numerot.

      Lisätään yhteenveto.

      Lukuun 5.3 merkintä mitkä tulee ECCOMAS2004-tietokantaan ja mitkä ei.

 

 

 

 

6.      Projektisuunnitelman katselmointi

Hanna Alm esitteli uusimman projektisuunnitelman. Hanna Alm totesi, että luvut 5.1 ja 5.2 oli yhdistetty, jonka jälkeen Markus Inkeroinen totesi, että aliluvun 5.1 voisi yhdistää lukuun 5. Markus Inkeroinen ehdotti, että toteutuksen eri vaiheista voisi piirtää erillisen Gantt-kaavion. Tero Toivonen painotti, että on pidettävä mielessä mikä on projektiryhmän tärkein tuotos eli ECCOMAS2004-konferenssin CD-ROM-proceedings. Markus Inkeroinen kysyi projektiryhmältä onko visuaalisen konsultin tehtävistä keskusteltu. Projektiryhmä totesi, ettei ole. Markus Inkeroinen painotti, että Jaana Rannanpää pitäisi saada projektiin sisään mahdollisimman nopeasti. Markus Inkeroinen ehdotti, että projektisuunnitelman korjatusta versiosta ilmoitettaisiin sähköpostilla, jonka jälkeen jokainen voisi lukea sen läpi ja tehdä korjausehdotukset sähköpostitse. Tämän jälkeen projektisuunnitelma voitaisiin hyväksyä ensi kokouksessa.

 

Kari Arkko kysyi Kirsi Majavalta konferenssin artikkelien tilanteesta. Kirsi Majava totesi, että artikkelien jakaminen sessioihin on alkanut ja että maaliskuun lopussa on määräaika artikkelien jättämiselle.

 

Päätökset:

      Luku 5.1 yhdistetään lukuun 5.

      Toteutuksen eri vaiheista piirretään Gantt-kaavio.

      Valmiista projektisuunnitelmasta ilmoitetaan sähköpostitse, jonka jälkeen jokainen lukee sen ja antaa korjausehdotukset.

7.      Projektisopimuksen katselmointi

Hanna Alm kävi läpi projektisopimuksen korjatun version. Yleiskäyttöisen sovelluksen todettiin olevan hyvä nimi projektisopimuksessa. Markus Inkeroinen ehdotti, että korjatusta projektisopimuksesta ilmoitettaisiin sähköpostitse, jonka jälkeen jokainen voisi lukea sen ja lähettää korjausehdotukset. Tämän jälkeen projektisopimus voitaisiin hyväksyä ensi kokouksessa ja lähettää allekirjoitettavaksi.

 

Päätökset:

      Valmiista projektisopimuksesta ilmoitetaan sähköpostitse, jonka jälkeen jokainen lukee sen ja antaa korjausehdotukset.

8.      Muut esille tulevat asiat

Kirsi Majava totesi, että Jaana Rannanpään tehtäväksi jää ainoastaan CD-ROM-proceedingsin ulkoasun suunnittelu eikä itse levyn ja sen kansien ulkoasun suunnittelu. Jaana Rannanpää aikoi pyytää konferenssin värikartat Mediaketusta, joka hoitaa levyn ja tiivistelmäkirjan ulkoasun suunnittelun.

 

 

9.      Osallistujien seuraavat tehtävät

Projektiryhmä:

      Vaatimusmäärittelyn tarkentaminen

      Projektisuunnitelman viimeistely

      Projektisopimuksen viimeistely

      Projektisuunnitelman ja projektisopimuksen valmistumisesta ilmoittaminen sähköpostilla tarkastusta varten.

      Koulutuksissa käynti

      Tietokannan ER-kaavion korjaukset

      Perl-harjoittelu

      Sovellussuunnitelman tekemisen aloittaminen

 

Projektiryhmä&graafinen konsultti:

      Toimintatavasta sopiminen

10. Sovitaan seuraavan palaverin aika ja paikka

Seuraava kokous päätettiin pitää aikaisemmin sovitun suunnitelman mukaisesti keskiviikkona 3.3.2004 kello 12.00 projektitilojen kokoustilassa AgC223.1

11. Kokouksen päättäminen

Puheenjohtaja Pentti Nakari päätti kokouksen kello 13.45.

 

 

Liitteet: - Gantt-kaavio