Coma - sovellusprojektin viikkopalaveri
Aika: Keskiviikko 7.4.2004 klo 12.23-13.45
Paikka: Projektitilan kokoustila Ag C223.1
Esityslista
1. Kokouksen avaus
2. Esityslistan hyväksyminen
3. Edellisen kokouksen pöytäkirjan tarkastaminen
4. Ajankäyttöraporttien esittely
5. Sovellussuunnitelman katselmointi
6. Testaussuunnitelman läpikäynti
7. Muut esille tulevat asiat
8. Osallistujien seuraavat tehtävät
9. Seuraava kokouksen ajan ja paikan sopiminen
10. Kokouksen päättäminen
Läsnä :
· Hanna Alm
· Kari Arkko
· Markus Inkeroinen
· Kirsi Majava
· Pentti Nakari, sihteeri
· Lassi Paavolainen, puheenjohtaja
· Tero Toivonen
1. Kokouksen avaus
Puheenjohtaja Lassi Paavolainen avasi kokouksen kello 12.23.
2. Esityslistan hyväksyminen
Esityslista hyväksyttiin. Jaana Rannanpään tekemät suunnitelmat proceedingsin graafisesta ulkoasusta päätettiin käydä läpi kohdassa 7.
3. Edellisen kokouksen pöytäkirjan tarkastaminen
Edellisen kokouksen (31.3.2004) sihteeri Hanna Alm kävi edellisen kokouksen pöytäkirjan läpi. Pöytäkirja hyväksyttiin ilman muutoksia.
4. Ajankäyttöraporttien esittely
Ajankäyttöraportit esiteltiin. Ryhmä oli tehnyt sovellussuunnitelmaa ja testaussuunnitelmaa, ottanut CVS-versionhallintajärjestelmän käyttöön sekä ollut Open Source-luennolla.
5. Sovellussuunnitelman katselmointi
Kari Arkko kävi sovellussuunnitelman läpi. Tietokannan ER-kaavioon oli tehty pieniä muutoksia. Kirsi Majava totesi, että tietokannan ER-kaavio ei vastaa täysin taulujen selityksiä. Lassi Paavolainen totesi useimpien virheiden olevan jo korjattuja. Kirsi Majava esitti sessioihin lisättäväksi kentän puheenjohtaja. Tero Toivonen kysyi mitä tietoa puheenjohtajasta tarvitaan. Kirsi Majava totesi, että puheenjohtajasta tarvitaan vain nimi, joten tekstikenttä riittää. Tero Toivonen, Kirsi Majava ja Ryhmä keskustelivat siitä pitäisikö kenttä linkittää käyttäjien tauluun vai riittääkö pelkkä tekstikenttä nimelle. Alustavasti nimen linkittämistä pidettiin hyvänä ideana.
Kari Arkko kysyi voiko artikkelin esittäjiä enemmän kuin yksi. Kirsi Majavan mukaan esittäjiä on vain yksi. Markus Inkeroinen kysyi onko mahdollista, että poster-sessioissa on useita esittäjiä. Kirsi Majava tarkensi, että jokaisella artikkelilla on yksi varsinainen esittäjä, mutta päätettiin, että esittäjien määrää ei kiinnitetä.
Lassi Paavolainen kysyi pitäisikö minisymposiumien kohdalla mainita myös järjestäjä puheenjohtajan lisäksi. Kirsi Majava totesi, että järjestäjä ja puheenjohtaja ovat useimmiten sama henkilö. Lisäksi todettiin, että järjestäjänkin mainitseminen voisi olla hyvä ominaisuus.
Kirsi Majava totesi, että accepted-kenttä aineistossa ei tarkoita artikkelia joka on hyväksytty konferenssiin, vaan kenttään merkitään arvo 1 kun käyttäjä hyväksyy syöttämänsä tiedot. Valmiissa lopullisessa hakemistorakenteessa tulee kuitenkin olemaan vain hyväksyttyjä artikkeleita.
Lassi Paavolainen ja Kari Arkko jatkoivat sovellussuunnitelman läpikäymistä pienten korjausten ja lisäysten osalta. Kari Arkko kysyi sovelluksessa käytettävästä kellonajan merkintätavasta. 24 tunnin kellonaikaa pidettiin sopivana. Markus Inkeroinen huomautti, että dokumentteihin tulisi lisätä tietokantapalvelimen olevan PostgreSQL.
Kirsi Majava kysyi kuinka useampaan eri käyttäjäryhmään kuuluva käyttäjä valitsee mitä käyttöliittymää haluaa käyttää. Kari Arkko selitti, että käyttöliittymä olisi tarkoitus toteuttaa hierarkkisesti niin, että käyttöliittymän toimintojen määrä riippuu käyttäjän käyttöoikeuksista. Markus Inkeroinen kehotti suunnittelemaan hierarkian huolellisesti ja piirtämään esimerkiksi kaavion. Tietoturvakysymykset on myös otettava huomioon.
Kari Arkko totesi, että järjestelmää ei ole salattu. Tero Toivonen totesi, että palvelinkone voi käyttää SSL-salausta. Kirsi Majava huomautti, että artikkelien sisältö ei ole sinänsä salaista, mutta on varmistettava ettei kukaan pääse muuttamaan tietoja luvattomasti.
Päätökset:
- Esittäjien määrää ei kiinnitetä.
- Järjestäjät mainitaan.
- 24 tunnin aikaformaatti.
- Sovelluksen tekeminen voidaan aloittaa.
6. Testaussuunnitelman läpikäynti
Kari Arkko esitteli testaussuunnitelmaa moduulien testaamisen suhteen. Tero Toivonen kysyi onko testaukseen suunniteltu jonkinlaista sovellusta ja suositteli sellaisen tekemistä. Markus Inkeroinen huomautti, että moduulitestauksen lisäksi täytyy tehdä myös integraatiotestaus ja järjestelmätestaus. Testaamisen tarkoitus tulisi kirjoittaa suunnitelmiin ja huomioida, ettei kukaan testaa omaa ohjelmakoodiaan. Markus Inkeroinen suositteli testaamisen jakamista alpha ja beta-vaiheisiin. Ryhmä voi testata moduulit, mutta järjestelmän testaamiseen tulisi myös tilaajaan osallistua. Tero Toivonen huomautti, että projektin aikana testaamista ei ehditä tekemään kattavasti ja Markus Inkeroinen kehotti miettimään mitkä ovat tärkeimpiä asioita testauksessa.
Kari Arkko lisäsi vielä, että käsittelyssä olevien artikkeleiden osalta tietokanta tulisi lukita niin, etteivät muut käyttäjät voi tehdä samoihin tietoihin muutoksia samanaikaisesti. Tero Toivonen huomautti, että tämä voi aiheuttaa ongelmia jos esimerkiksi käyttäjän selain kaatuu tai käyttäjä keskeyttää tietojen päivittämisen ja jättää selaimen auki. Lisäksi transaktioiden käyttämistä tietokantaoperaatioissa suositeltiin.
7. Muut esille tulevat asiat
Jaana Rannanpään tekemät suunnitelmat proceedingsin ulkoasusta käytiin läpi. Myös sivuille generoitavien selaussivujen ulkoasun suunnittelemisen katsottiin kuuluvan Jaana Rannanpäälle.
Päätökset:
- Projektiryhmä neuvottelee Jaana Rannanpään kanssa selaussivujen ulkoasuun liittyvistä asioista.
8. Osallistujien seuraavat tehtävät
Projektiryhmän osalta seuraavia tehtäviä ovat sovellussuunnitelman viimeistely, testaussuunnitelman jatkaminen, toteutuksen aloittaminen ja käytettävyyspäivä. Tilaajan edustajat ja ohjaaja lukevat sovellussuunnitelman.
9. Sovitaan seuraavan palaverin aika ja paikka
Seuraava kokous päätettiin pitää poikkeuksellisesti kahden viikon kuluttua 21.4.2004 klo 12.15 projektitilojen kokoustilassa AgC223.1.
10. Kokouksen päättäminen
Puheenjohtaja Lassi Paavolainen päätti kokouksen kello 13.45.