Nimi: Create block
Esiehdot: -
Kuvaus: 1. Käyttäjä valitsee luontikomennon ja sen
jälkeen haluamansa blokkityypin (Tetrahedron, Pyramid, Hexaedron tai Prism).
Käyttäjä voi määrittää nopeasti blokin korkeus-, leveys- ja syvyysparametrien
avulla. Muut blokkiin liittyvät tarkat arvot voidaan määrittää editoimalla
blokkia nopean luonnin jälkeen. 2. Jos ennen luontikomennon suorittamista
valittuna on tahko, yhdistetään luotava blokki suoraan ennalta valittuun
tahkoon. Tässä tapauksessa käyttäjä antaa puuttuvat blokin tiedot, ja yhdistämiseen liittyvät rajoitukset pätevät.
Poikkeukset: Jos käyttäjä antaa
virheellisiä arvoja, näyttöön tulee virheilmoitus.
Jälkitilanne: Blokki on luotu.
Nimi: Exit
Esiehdot: -
Kuvaus: Käyttäjä valitsee sulkemiskomennon. Jos
käyttäjä on tehnyt jotain piirtotoimenpiteitä ja niitä ei ole tallennettu, niin
ohjelma kysyy käyttäjältä halutaanko tehdyt muutokset tallentaa.
Poikkeukset: Kun ohjelma kysyy
tallennetaanko tehdyt muutokset, voi käyttäjä peruuttaa sulkemisen, jolloin
ohjelma palaa komentoa edeltävään tilaan.
Jälkitilanne: Ohjelma on suljettu ja mahdolliset muutokset
tallennettu tai tallentamatta valinnan mukaan.
Nimi: View wireframe/solid
Esiehdot: -
Kuvaus: Käyttäjä valitsee joko ennalta valittujen
blokkien tai kaikkien blokkien esitysmuodoksi rautalankamalliesityksen tai
kiinteän esityksen.
Poikkeukset: -
Jälkitilanne: Valitut tai kaikki blokit
näkyvät valinnan mukaan joko rautalankamallina tai kiinteänä.
Rautalankamallissa näkyvissä ovat myös tahkojen visualisointiverkot.
Nimi: Show/hide mesh
Esiehdot: Tahkoja ja vain
tahkoja on oltava valittuna ainakin yksi.
Kuvaus: Käyttäjä asettaa ennalta valittujen
tahkojen visualisointiverkot näkyviksi tai piilottaa ne.
Poikkeukset: -
Jälkitilanne: Tahkojen
visualisointiverkot ovat näkyvissä tai piilotettu valinnan mukaan.
Nimi: Edit
attributes
Esiehdot: Ainakin yksi kohde
on oltava valittuna.
Kuvaus: Käyttäjä valitsee muokkaustoiminnon ja
muuttaa attribuuttien arvoa.
Poikkeukset: Jos syöte ei ole
sallittu, hylätään käyttäjän
syöttämä arvo ja säilytetään kentässä entinen arvo.
Jälkitilanne: Kohteen attribuutti on
muuttunut.
Liite 1.6: Käyttötapaus - Uuden piirtoavaruuden luominen
Nimi: New
Esiehdot: -
Kuvaus: Käyttäjä luo uuden piirtoavaruuden. Jos
nykyinen piirtoavaruus ei ole tyhjä, ohjelma kysyy tallennetaanko nykyinen
tilanne.
Poikkeukset: Kun ohjelma kysyy
tallennetaanko tehdyt muutokset, voi käyttäjä peruuttaa uuden piirtoavaruuden
luomisen, jolloin ohjelma palaa komentoa edeltävään tilaan.
Jälkitilanne: Piirtoavaruus on tyhjä ja
vanha tilanne tallennettu tai tallentamaton valinnan mukaan.
Liite 1.7: Käyttötapaus - Tallennetun piirtoavaruuden
avaaminen näytölle
Nimi: Open
Esiehdot: Piirtoavaruus täytyy
olla tallennettuna tiedostossa.
Kuvaus: Käyttäjä antaa tiedostonavauskomennon ja
ohjelma tuo näyttöön luettelon asianmukaisista tiedostoista. Käyttäjä valitsee
haluamansa tiedoston ja tiedoston sisältämä piirtoavaruus avautuu näyttöön. Jos
piirtoavaruus ei ole tyhjä ennen toiminnon aloitusta, ohjelma kysyy
tallennetaanko nykyinen tilanne ennen toisen avaamista.
Poikkeukset: Avaaminen ei onnistu, jos
ohjelma ei osaa lukea tiedostoa tai sitä ei löydy, jolloin ohjelma palaa
komentoa edeltävään tilaan. Kun ohjelma kysyy tallennetaanko tehdyt muutokset,
voi käyttäjä peruuttaa toisen piirtoavaruuden avaamisen, jolloin ohjelma palaa
komentoa edeltävään tilaan.
Jälkitilanne: Näyttöön on avattu
piirtoavaruus blokkeineen valitusta tiedostosta ja mahdollinen komentoa
edeltävä piirtoavaruus tallennettu tai tallentamaton valinnan mukaan.
Nimi: Save tai Save
as
Esiehdot: -
Kuvaus: Käyttäjä antaa tallennuskomennon ja
järjestelmä kysyy minkä nimiseksi tiedostoksi piirtoavaruus tallennetaan.
Käyttäjä määrittää tiedostonimen ja hyväksyy sen. Jos piirtoavaruus on
tallennettu jo aiemmin, käyttäjä voi tallentaa piirtoavaruuden nopeasti samalla
tiedostonimellä kuin ennenkin. Käyttäjä voi peruuttaa tallennuksen ennen tiedostonimen
hyväksymistä, jolloin ohjelma palaa komentoa edeltävään tilaan.
Poikkeukset: Jos tiedostoon ei voi
tallentaa näyttöön tulee virheilmoitus.
Jälkitilanne: Piirtoavaruus on tallennettu määritettyyn
tiedostoon. Myös katselupiste on tallennettuna.
Liite 1.9: Käyttötapaus - Valitseminen
Nimi: Select
Esiehdot: Vähintään yksi
blokki tulee olla luotuna.
Kuvaus: Käyttäjä
valitsee haluamansa kohteet (piste, särmä, tahko tai blokki).
Poikkeukset: -
Jälkitilannne: Valittujen kohteiden ulkoasu muuttuu
kertoen siitä, että kyseiset kohteet ovat tulleet valituksi.
Liite 1.10: Käyttötapaus
- Siirtäminen
Nimi: Move
Esiehdot: Siirrettävä kohde
(piste, särmä, tahko tai blokki) on valittu.
Kuvaus: Käyttäjä
siirtää valitun kohteen paikasta toiseen määrittämällä sille uuden paikan
globaalissa koordinaatistossa siirtovektorin avulla.
Poikkeukset: -
Jälkitilanne: Kohde on siirtynyt uuteen paikkaan.
Liite 1.11: Käyttötapaus - Blokin pyörittäminen valitun
rotaatiopisteen ympäri.
Nimi: Rotate
block
Esiehdot: Pyöritettävä blokki on oltava valittuna.
Kuvaus: Käyttäjä
määrittää valitulle blokille uuden paikan rotaatiopisteen suhteen. Rotaatio
määritetään kahden tai kolmen asteluvun avulla.
Poikkeukset: -
Jälkitilanne: Blokki on uudessa asennossa.
Liite 1.12: Käyttötapaus - Katselupisteen muuttaminen
Nimi: Rotate
ja Zoom
Esiehdot: -
Kuvaus: Käyttäjä
pyörittää katselupistettä annetun pisteen ympäri tai muuttaa katselupisteen
etäisyyttä annetusta pisteestä.
Poikkeukset: -
Jälkitilanne: Katselupisteen sijainti on muuttunut.
Liite 1.13: Käyttötapaus - Poistaminen
Nimi: Delete
Esiehdot: On oltava yksi tai
useampi blokki valittuna.
Kuvaus: Käyttäjä poistaa valitut kohteet.
Poikkeukset: Jos valittuna on
kontrollipiste, särmä tai tahko toiminto peruutetaan ja palataan sitä
edeltävään tilaan.
Jälkitilanne: Ennalta valitut blokit on
poistettu.
Liite 1.14: Käyttötapaus - Yhdistäminen
Nimi: Combine
Esiehdot: On oltava valittuna
blokin tahko sekä kaksi siihen kuuluvaa kulmapistettä.
Kuvaus: a) Käyttäjä valitsee ensin yhdistämisen
siirron kanssa ja sitten kohdeblokin tahkon sekä kaksi siihen kuuluvaa
kulmapistettä. Tämän jälkeen ennalta valittu blokki siirtyy ensin kohdeblokkiin
kiinni ja ennalta valittu tahko mukautuu sitten kohdeblokin tahkoon. b)
Käyttäjä valitsee yhdistämisen ilman siirtoa, jolloin ennalta valittu tahko
venyy kiinni kohdeblokin tahkoon
Poikkeukset: 1. Jos käyttäjä valitsee
yhdistämistoiminnossa kaksi erimuotoista tahkoa ts. kolmion ja suorakaiteen,
näyttöön tulee virheilmoitus ja palataan yhdistämistä edeltävään tilaan.
2. Ns. itsensä yhdistäminen estettävä, eli
käyttäjä ei voi valita kahta saman blokin tahkoa.
3. Jos valitaan yhdistäminen joka vaatii
kappaleen kiertoa, yhdistäminen ei onnistu.
Jälkitilanne: Yhdistämiskomennon jälkeen
valittu tahko on venynyt/siirtynyt kiinni ennalta valittuun tahkoon.
Liite 1.15: Käyttötapaus - Erottaminen
Nimi: Separate
Esiehdot: Kaksi blokkia on
oltava yhdistettynä ja niiden yhteinen tahko valittuna.
Kuvaus: Käyttäjä valitsee erottamiskomennon, jonka
jälkeen blokit eivät ole enää yhdistettyinä.
Poikkeukset: -
Jälkitilanne: Yhdistetyt blokit on
erotettu.
Liite 1.16: Käyttötapaus - Leikepöydälle kopiointi ja
leikepöydältä liittäminen
Nimi: Copy ja Paste
Esiehdot: On oltava vähinään
yksi blokki valittuna.
Kuvaus: Käyttäjä valitsee ensin kopiointikomennon
ja sitten liittämiskomennon.
Poikkeukset: Jos valittuna on tahko,
kontrollipiste tai särmä, näyttöön tulee virheilmoitus ja palataan komentoa
edeltävään tilaan.
Jälkitilanne: Ennalta valitut blokit ovat
monistuneet.
Nimi: Undo ja Redo
Esiehdot: On oltava
suoritettuna toiminto, joka on muuttanut piirtoavaruuden rakennetta.
Kuvaus: Kun käyttäjä valitsee kumoamistoiminnon ja
piirtoavaruus palaa toiminnon suoritusta edeltävään tilaan. Kun käyttäjä
valitsee uudelleensuoritustoiminnon suoritetaan edellinen kumottu toiminto
uudelleen.
Poikkeukset: -
Jälkitilanne: Ennalta suoritettu toiminto
on kumottu ja/tai kumottu toiminto on tehty uudelleen.