Paikka: Ag C223.1
Aika: 1.11.2001, klo 16.15-17.50
Läsnäolijat:
Kari Kärkkäinen,
projektin vastaava ohjaaja, puheenjohtaja
Markku Vire,
tekninen ohjaaja
Sari Kallunki,
harjoitustyöntekijä
Mikko Ketola,
projektiryhmä
Kaisa Kokko,
projektiryhmä, sihteeri
Lasse Laukkanen,
projektiryhmä
Petri Eskelinen,
projektiryhmä
Käsitellyt asiat:
1. Bezier-luokan rajapinta
Sovimme tahkon kontrollipisteiden numeroinnin järjestyksen. Järjestys
vastaa Numertimen käyttöoppaassa esiteltyä järjestystä: ensiksi tulevat
kontrollipisteet x-akselin suunnassa vasemmalta oikealle jatkuen samoin
y-akselin suunnassa ylöspäin.
Sari toteuttaa kaksi eri luokkaa ts. sekä neliölle että kolmiolle:
cSquareBezier
cTriangleBezier
Sari tulee ensisijaisesti toteuttamaan projektiryhmälle Bezier-luokkien
konstruktorit cTriangleBezier (double **A, int lkm=4) ja cSquareBezier (double **A, int lkm=4), joille välitetään osoitintaulukko kontrollipisteiden
koordinaateista sekä särmän kontrollipisteiden lukumäärä, sekä metodin getPoint (double
u, double v, double w[3]) Siinä u on x-akselin ja v y-akselin
suuntainen sekä u,v Î [0,1], w[3] on palautusvektori, jossa palautetaan
pisteen koordinaatit.
Keskustelimme myös metodeista:
getTriangles(double
*p, int max)
int getSizeOfTriangulation(int n), missä n = visualisointipisteiden
lukumäärä särmällä
setTriangulationCount(int n), missä asetetaan pistemäärä
getTriangulationCount()
const
getNet(double
*p, int max)
int
getSizeOfNet () const
Nämä metodit Sari tulee toteuttamaan harjoitustyössään, joita me
mahdollisesti voimme käyttää ohjelmassamme, mutta OpenGL:llä ne pystyy helposti
tekemään itsekin metodin getPoint palauttamien pisteiden pohjalta.
Keskusteltiin myös tulisiko Bezier-luokat yhdistää Surface-luokkiin
moniperintää käyttämällä tai tulisiko Surface-luokilla olla attribuuttina
Bezier-olio. Järkevimmäksi tavaksi osoittautui kuitenkin pitää Bezier-luokka
ulkopuolisena Surface-luokasta ja luoda Bezier-olio dynaamisesti aina
tarvittaessa.
Pohdimme visualisointiverkon visualisointia kolmion ja neliön tapauksissa.
Tulisiko verkon muodostua neliöistä vai kolmioista ja voisiko kolmiolla verkko
muodostua kolmioista ja neliöllä neliöistä. Kallungin mielestä olisi selvempi,
jos molemmissa tapauksissa käytettäisiiin samaa tapaa ja hänen mielestään
kolmiointi sopisi molempiin. Hän tulee kuitenkin toteuttamaan molemmat
tapaukset.
PÄÄTÖKSET: Sari toteuttaa Bezier-luokkien konstruktorit sekä metodin
getPoint, joka palauttaa pisteen koordinaatit 3D:ssä. Neliölle ja kolmiolle
tulee omat luokat.
EXODUS-työprojekti
Lasse Laukkanen,
Kaisa Kokko, Petri Eskelinen, Mikko Ketola
Puh. 014-2604966