1.
Väliesittely
Aika: 2.11.2004 klo: 16:15 – 18:30
Paikka: Agora, Auditorio 3
Läsnäolijat: Hilkka Heikkilä
Markus
Inkeroinen
Lari Kannisto
Jukka-Pekka Santanen
Kaakkuri-projektiryhmä
Petteri
Kela
Antti Pokela
Santtu Salmi
Matti Suomalainen
Muut projektiryhmät
Tauri
Selli
1 Esityksen sisältö
Kaakkuri-projektiryhmä oli valmistellut
esitystään varten PowerPoint –esityksen, joka oli jaettu osiin
siten, että kukin ryhmän jäsen esitteli vuorollaan yhtä
osa-aluetta.
Esityksen aloitti Santtu Salmi, joka kuvasi tulevan
esityksen rakennetta. Tämän jälkeen Salmi esitteli
projektiorganisaation jäsenet, eli projektiryhmän, tilaajan edustajat,
vastaavan ohjaajan ja teknisen ohjaajan.
Seuraavaksi esittelyvuorossa oli Petteri Kela, joka kertoi
projektin taustoja. Kela kuvaili nykyisiä menettelytapoja
luentolukujärjestystä laadittaessa, ja kertoi vaikeuksista joihin
törmätään lukujärjestystä laadittaessa.
Lisäksi hän kertoi projektin tavoitteista.
Kolmantena oli esittelyvuorossa Antti Pokela. Hän
kertoi sovellukseen suunnitelluista ominaisuuksista. Pokela kertoi lyhyesti
myös sovelluksen teknisestä toteutuksesta ja yhteydestä
Korppi-järjestelmään.
Lopuksi Matti Suomalainen esitteli alustavia suunnitelmia
sovelluksen käyttöliittymästä. Yleisölle esiteltiin
kuvia olemassa olevasta käyttöliittymästä, joiden pohjalta
Suomalainen kertoi sovelluksen toiminnasta.
2 Ryhmälle esitettyjä kysymyksiä
Esityksen lopuksi yleisö sai esittää
ryhmälle kysymyksiä projektiin liittyen. Ryhmältä kysyttiin
seuraavia kysymyksiä:
K: Oliko Javan käyttäminen osoittautunut
vaikeaksi?
V: Javan käyttöön oli totuttu paremmin kuin
etukäteen oli odotettu. Kuitenkin Javassa on paljon omia tapojaan
tehdä asioita, ja joidenkin ominaisuuksien toteuttaminen on osoittautunut
melko monimutkaiseksi.
K: Johtuvatko ryhmän näkemyksen mukaan
lukujärjestyksen suunnittelun ongelmat enemmän siitä, että
laitosten opetus poikkeaa toisistaan vai siitä, että ei ole
yhtenäistä metodia tehdä lukujärjestystä?
V: Vaikea sanoa kun kaikkien laitosten menettelytapoja ei
tunneta. Tässä projektissa on lähinnä haastateltu
luonnontieteellisen alan laitoksia. Tämän perusteella vaikuttaisi
ehkä siltä, että ongelmat johtuvat enemmänkin tavoista
laatia lukujärjestystä, ei niinkään opetuksen
erilaisuudesta.
K: Miksi blokkijärjestelmää ei
käytetä kaikilla laitoksilla?
V: Silloin kun luennot ovat
epäsäännöllisiä siten, että ne eivät ole
samoina aikoina viikosta toiseen, ei blokkirakennetta voida
käyttää. Esimerkiksi biologian laitoksella on paljon kursseja,
jotka kestävät kokonaisuudessaan vain pari kolme viikkoa ja kaikki
luennot saattavat olla peräkkäisinä päivinä eri
aikoina.
3 Yleisön palaute sisällöstä
4 Yleisön palaute esiintymisestä
Ryhmälle annettiin esityksen jälkeen palautetta ja
parannusehdotuksia koskien esiintymistä. Yleisesti ottaen kaikkien
ryhmän jäsenten puhe oli rauhallista, kuuluvaa ja selkeää.
Esiinnyttäessä oltaisi kuitenkin voitu tulla keskemmälle, pois
monitorin takaa. Santtu Salmen tulisi keksiä käsille paikka esityksen
aikana. Petteri Kelan esityksessä oli välillä aavistuksen verran
hakemista. Katsekontakti yleisöön oli hyvä. Antti Pokelan tulisi
turhan taululle vilkuilun sijaan ottaa enemmän katsekontaktia
yleisöön. Lisäksi tulisi miettiä käsien paikkaa. Matti
Suomalaisen esiintymisestä jäi asiantunteva vaikutus. Esiintyminen oli
suhteellisen sujuvaa, mutta puhetta voisi hiukan hidastaa.