Jyväskylän yliopisto HAASTATTELURAPORTTI 1(2)
Tietotekniikan laitos
Kaakkuri-projekti 21.10.2004


Haastateltava:

Paula Sarkkinen, Amanuenssi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos.
Puh. +358 14 260 2220, fax +358 14 260 2321
Email: bytlama@cc.jyu.fi

Haastattelijat:

Kaakkuri-projektiryhmän jäsenet.

Johdanto

Koska Kaakkuri-projektin suunnitteleman sovelluksen halutaan olevan mahdollisimman monikäyttöinen, päätettiin suunnittelun tueksi hakea näkemystä muilta laitoksilta. Projektiryhmän jäsenet ottivat yhteyttä Paula Sarkkiseen tarkoituksena selvittää, minkälainen käytäntö biologian laitoksella on luentolukujärjestyksen suunnittelussa. Lyhyehkön eksymisen jälkeen projektiryhmän jäsenet löysivät huoneen YAC310.1.

Haastattelu

Esittelyjen jälkeen mentiin suoraan asiaan. Paula Sarkkinen kertoi olleensa aikaisemmin yhteydessä Vesa Lappalaiseen tämän saman asian tiimoilta. Hänen mielestään nykyinen prosessi on työläs ja kaikki helpotus olisi tervetullutta.

Yleistä

Sarkkinen kertoi luentolukujärjestyksen laatimisprosessin alkavan opinto-oppaan tekstien toimittamisesta opettajille. Opettajat tarkistavat tekstin ja hyväksyttyään sen Sarkkinen ylläpitää opinto-opasta, jotta siinä olevat tiedot olisivat ajan tasalla.

Itse luentojen sijoitteluprosessi toimii täysin manuaalisesti isoilla Excel taulukoilla, jotka ovat jaettu viikkoihin, joissa jokaiselle salille on oma ”näkymä”. Tässä vaiheessa kursseilla on jo opettajat lyöty lukkoon. Opettajien toivomuksia otetaan jossain määrin huomioon ja nyrkkisääntönä on, että mitä aikaisemmin opettaja toiveensa esittää, sitä todennäköisemmin ne toteutuvat.

Biologian laitoksella on omat salit, joista suurimpaan mahtuu 130 henkilöä. Loput salit ovatkin huomattavasti pienempiä, esim. toiseksi suurin on vain 40 henkilölle. Vain appron kursseilla voi olla enemmän kuin 130 henkeä, joten silloin joudutaan varaamaan saleja Agorasta.

Rajoitteet

Suunnittelussa pätee jokaisella laitoksella pääosin samat rajoitteet. Biologian laitoksella erityisesti kiinnitetään huomiota appron kursseihin, jotka eivät voi olla päällekkäin ja sivuaineista lähinnä kemia otetaan huomioon. Biologian laitoksella ei ole kovinkaan tarkasti määritettyä suoritusjärjestystä kursseilla (syksy1, kevät1, syksy2, kevät2 jne.). Eri alojen vastuuhenkilöiden tehtäviin kuuluu Sarkkisen kanssa käydä läpi, mitkä kurssit eivät olisi hyvä olla päällekkäin. Vastuuhenkilöillä on hyvä kuva siitä, mitkä kurssit tulisi olla suoritettu ennen jonkin toisen kurssin valitsemista.

Poikkeuksia salivarauksissa tulee biologian laitoksella hyvin vähän ja nämäkin koskevat vain laitoksen auditoriota. Ne eivät tuota suurta päänvaivaa ja yleensä näissä tapauksissa käsin siirretään luento johonkin toiseen ajankohtaan tai saliin.

Suunnittelu

Luentojen sijoitteleminen vaikutti Biologian laitoksen tapauksessa erityisen hankalalta, koska opetus ei ole juuri koskaan säännöllistä. Sarkkinen oli saanut aikaisemmin tietotekniikan laitoksen amanuenssilta, Päivi Jämseniltä, hänen käyttämänsä blokki-mallisen suunnittelumetodin, mutta tämä ei käynyt Sarkkisen tarpeisiin alkuunkaan. Biologian laitoksen kurssit saattavat kestää vain muutaman viikon, eivätkä sovi minkäänlaiseen periodi jakoon. Samaa ainetta on usein viitenä päivänä viikossa, mutta vain pari viikkoa. Luennot voivat vaihtaa paikkaa eri viikoilla.

Laboratorioiden varaaminen ei sinällään ole tälläkään hetkellä ongelma, koska ne varataan melkein aina koko viikoksi jollekin tietylle kurssille. Sarkkinen kritisoi myös tällä hetkellä kovasti yliopistoon ajettavaa neljän periodin järjestelmää, koska se ei sovi biologian laitoksen järjestelmään. Lukukauden välillä ei esimerkiksi voi olla viikon lomaa, koska laboratorioissa olevat bakteeriviljelmät eivät voi ottaa tuota samaa lomaa.

Loppusanat

Projektiryhmän jäsenet miettivät yhdessä kehitteillä olevan sovelluksen sopivuutta biologian laitoksen tarkoituksiin ja tulivat siihen lopputulokseen, että ainakaan periodimallinen suunnittelu ei onnistu. Jos olisi mahdollista, että sovelluksessa voisi määrätä periodin pituudeksi yhden viikon ja sijoitella kaikkien kurssien luennot puhtaasti käsin voisi siitä olla hyötyä ainakin rajoitteiden tarkastamisessa. Opetus biologian laitoksella poikkeaa rakenteeltaan tietotekniikanlaitoksen opetuksesta kuitenkin niin huomattavasti, että tämä tuottaa pakostikin haasteita monikäyttöisyyden suunniteluun.