Haastateltava:
Paula Sarkkinen, Amanuenssi, Bio- ja
ympäristötieteiden laitos.
Puh. +358 14 260 2220, fax +358 14 260
2321
Email: bytlama@cc.jyu.fi
Haastattelijat:
Kaakkuri-projektiryhmän jäsenet.
Johdanto
Koska Kaakkuri-projektin suunnitteleman sovelluksen halutaan
olevan mahdollisimman monikäyttöinen, päätettiin
suunnittelun tueksi hakea näkemystä muilta laitoksilta.
Projektiryhmän jäsenet ottivat yhteyttä Paula Sarkkiseen
tarkoituksena selvittää, minkälainen käytäntö
biologian laitoksella on luentolukujärjestyksen suunnittelussa.
Lyhyehkön eksymisen jälkeen projektiryhmän jäsenet
löysivät huoneen YAC310.1.
Haastattelu
Esittelyjen jälkeen mentiin suoraan asiaan. Paula
Sarkkinen kertoi olleensa aikaisemmin yhteydessä Vesa Lappalaiseen
tämän saman asian tiimoilta. Hänen mielestään nykyinen
prosessi on työläs ja kaikki helpotus olisi tervetullutta.
Yleistä
Sarkkinen kertoi luentolukujärjestyksen
laatimisprosessin alkavan opinto-oppaan tekstien toimittamisesta opettajille.
Opettajat tarkistavat tekstin ja hyväksyttyään sen Sarkkinen
ylläpitää opinto-opasta, jotta siinä olevat tiedot olisivat
ajan tasalla.
Itse luentojen sijoitteluprosessi toimii täysin
manuaalisesti isoilla Excel taulukoilla, jotka ovat jaettu viikkoihin, joissa
jokaiselle salille on oma ”näkymä”. Tässä
vaiheessa kursseilla on jo opettajat lyöty lukkoon. Opettajien toivomuksia
otetaan jossain määrin huomioon ja nyrkkisääntönä
on, että mitä aikaisemmin opettaja toiveensa esittää,
sitä todennäköisemmin ne toteutuvat.
Biologian
laitoksella on omat salit, joista suurimpaan mahtuu 130 henkilöä.
Loput salit ovatkin huomattavasti pienempiä, esim. toiseksi suurin on vain
40 henkilölle. Vain appron kursseilla voi olla enemmän kuin 130
henkeä, joten silloin joudutaan varaamaan saleja Agorasta.
Rajoitteet
Suunnittelussa pätee jokaisella laitoksella
pääosin samat rajoitteet. Biologian laitoksella erityisesti
kiinnitetään huomiota appron kursseihin, jotka eivät voi olla
päällekkäin ja sivuaineista lähinnä kemia otetaan
huomioon. Biologian laitoksella ei ole kovinkaan tarkasti
määritettyä suoritusjärjestystä kursseilla (syksy1,
kevät1, syksy2, kevät2 jne.). Eri alojen vastuuhenkilöiden
tehtäviin kuuluu Sarkkisen kanssa käydä läpi, mitkä
kurssit eivät olisi hyvä olla päällekkäin.
Vastuuhenkilöillä on hyvä kuva siitä, mitkä kurssit
tulisi olla suoritettu ennen jonkin toisen kurssin valitsemista.
Poikkeuksia salivarauksissa tulee biologian laitoksella hyvin
vähän ja nämäkin koskevat vain laitoksen auditoriota. Ne
eivät tuota suurta päänvaivaa ja yleensä näissä
tapauksissa käsin siirretään luento johonkin toiseen ajankohtaan
tai saliin.
Suunnittelu
Luentojen sijoitteleminen vaikutti Biologian laitoksen
tapauksessa erityisen hankalalta, koska opetus ei ole juuri koskaan
säännöllistä. Sarkkinen oli saanut aikaisemmin
tietotekniikan laitoksen amanuenssilta, Päivi Jämseniltä,
hänen käyttämänsä blokki-mallisen suunnittelumetodin,
mutta tämä ei käynyt Sarkkisen tarpeisiin alkuunkaan. Biologian
laitoksen kurssit saattavat kestää vain muutaman viikon,
eivätkä sovi minkäänlaiseen periodi jakoon. Samaa ainetta on
usein viitenä päivänä viikossa, mutta vain pari viikkoa.
Luennot voivat vaihtaa paikkaa eri viikoilla.
Laboratorioiden
varaaminen ei sinällään ole tälläkään
hetkellä ongelma, koska ne varataan melkein aina koko viikoksi jollekin
tietylle kurssille. Sarkkinen kritisoi myös tällä hetkellä
kovasti yliopistoon ajettavaa neljän periodin järjestelmää,
koska se ei sovi biologian laitoksen järjestelmään. Lukukauden
välillä ei esimerkiksi voi olla viikon lomaa, koska laboratorioissa
olevat bakteeriviljelmät eivät voi ottaa tuota samaa lomaa.
Loppusanat
Projektiryhmän jäsenet miettivät yhdessä
kehitteillä olevan sovelluksen sopivuutta biologian laitoksen tarkoituksiin
ja tulivat siihen lopputulokseen, että ainakaan periodimallinen suunnittelu
ei onnistu. Jos olisi mahdollista, että sovelluksessa voisi
määrätä periodin pituudeksi yhden viikon ja sijoitella
kaikkien kurssien luennot puhtaasti käsin voisi siitä olla
hyötyä ainakin rajoitteiden tarkastamisessa. Opetus biologian
laitoksella poikkeaa rakenteeltaan tietotekniikanlaitoksen opetuksesta kuitenkin
niin huomattavasti, että tämä tuottaa pakostikin haasteita
monikäyttöisyyden suunniteluun.