Jyväskylän yliopisto PÖYTÄKIRJA VII 1(4)
Tietotekniikan laitos
Kaakkuri-projekti 12.11.2004

Kaakkuri-projektin seitsemäs palaveri

Aika: keskiviikko 10.11.2004 klo 9:00 – 11:15
Paikka: Kokoustila AgC223.1

Läsnä:
• Päivi Jämsen
• Lari Kannisto
• Vesa Lappalainen, saapui klo 9:20
• Antti Pokela, puheenjohtaja
• Arto Rikalainen
• Santtu Salmi, sihteeri
• Matti Suomalainen
• Jukka Partanen

Pöytäkirja

1. Kokouksen avaus

Kokouksen avasi puheenjohtaja Antti Pokela kello 9:14.

2. Esityslistan hyväksyminen

Esityslista hyväksyttiin sellaisenaan.

3. Edellisen kokouksen pöytäkirjan läpikäyminen

Lari Kannisto esitti korjausehdotuksensa edelliseen pöytäkirjaan. Kohdassa seitsemän työtunnit tulisi siirtää ennen päätöksiä. Kohdan viisi tekstissä ei puhuta mitään puurakenteesta, vaikka kohdan päätöksissä puhutaan. Matti Suomalainen totesi, että päätös pitäisi siirtää kohtaan kuusi.

Puheenjohtaja luki läpi edellisen pöytäkirjan päätökset.

4. Vaatimusmäärittelyn tarkennus

Keskusteltiin mitä vaatimusmäärittely dokumentissa tulee olla. Päädyttiin siihen, että siinä pitäisi olla ainakin ohjelmaan toivotut ominaisuudet, sekä jatkokehitysideat. Jokaisesta vaatimuksesta tulisi kirjoittaa kuvaava nimi ja pieni selvennys. Vaatimukset tulisi sitten toteuttaa ajan puitteissa tärkeysjärjestyksessä.

Keskustelu jatkui siitä että miten ryhmän tulisi tehdä vaatimusmäärittelydokumentti, kun vaatimuksetkaan eivät ole vielä kovin selviä. Hetken keskustelun jälkeen tultiin tulokseen, että ryhmä tekee oman näkemyksensä vaatimuksista ja se käydään sitten palaverissa yhdessä läpi. Tässä yhteydessä Vesa Lappalainen ehdotti ryhmän käyttävän Bugzillaa vaatimusten hallinnointiin.

Ryhmä esitti Päivi Jämsenille pari kysymyksiä liittyen vaatimusmäärittelyyn. Tuleeko jo valmiiksi sijoitettuihin kursseihin usein muutoksia? Onko blokki-rakenne sama koko vuoden? Vastauksena näihin Päivi sanoi, että muutoksia ei tule yleensä ja blokki-rakenne on ollut tähän asti sama läpi vuoden. Tämän jälkeen siirryttiin keskustelemaan periodi käsitteestä ohjelmassa. Onko suunnittelu jaettu selvästi eri jaksoihin vai onko periodi vain aikaväli, jolla kalenteria katsotaan? Tässä päädyttiin yksimielisesti siihen, että periodi on vain aikaväli, jolla kalenteria katsotaan.
Päätökset:
• Jokaisesta vaatimuksesta tulisi kirjoittaa dokumentointiin kuvaava nimi ja pieni selvennys
• Ryhmä tekee oman näkemyksen vaatimuksista ja se käydään sitten yhdessä läpi palaverissa
• Blokki-rakenne saa olla sama koko vuoden
• Ohjelman periodi on vain aikaväli, millä kalenteria tarkastellaan

5. Muita esille tulleita asioita

Jukka Partanen edusti käytettävyysryhmää ja esitti hieman heidän alustavaa suunnitelmaansa. Jukka ehdotti että he tekisivät mallin kaikkien käytettävyyssääntöjen mukaisesti, jota voidaan sitten käydä projektiryhmän ja käytettävyysryhmän kesken läpi.

Päiviltä kysyttiin mitä hän haluaa välttämättä näkyviin näytön ruudulle. Päivi sanoi tykkäävänsä kurssien puunäkymästä ruudun vasemmassa reunassa, joten sen tulisi ainakin näkyä. Sitten lukujärjestyksessä näkyisi jotenkin mitä mihinkin soluun on sijoitettu. Soluissa tulisi ainakin olla jokaisesta siihen sijoitetusta kurssista kurssikoodi ja tieto millä viikoilla kurssi on. Muutkin osallistuivat keskusteluun ja mietittiin yhteistuumin miten salit saataisiin liitettyä nykyiseen käyttöliittymään, kun tällä hetkellä niitä ei ole otettu mitenkään huomioon. Kolme eri ehdotusta käytiin läpi. Ensimmäinen ehdotus oli että yksi näkymä näyttäisi tilanteen aina yhden viikon ja tietyn salin kannalta. Toinen ehdotus oli että kun kurssia lähtisi raahaamaan ja hiiren osoittimen jättäisi solun päälle, niin ponnahtaisi esiin ”tooltip”, joka näyttäisi tilanteen jokaisen salin kohdalta. Kolmas ehdotus oli että kaikissa soluissa lukisi jokaisen salin tilanne ja mahdollisesti jossain kohti ruutua olisi suurennettu kuva solusta, jonka päällä hiiren osoitin on. Keskusteltiin eri ehdotuksien hyvistä ja huonoista puolista, mutta lopulliseen päätökseen ei päädytty.

Seuraavaksi mietittiin miten näytölle saisi lisää tilaa lukujärjestykselle. Muutama ehdotus esitettiin ja parhaaksi ehdotukseksi valittiin infolaatikon sijoittaminen vasemmalle puurakenteen alle. Eri infokentät sitten näytettäisiin samassa kohdassa tabeillä erotettuina.

Lopuksi Lari Kannisto ilmoitti, että Pauli Kujala pitää ryhmälle Korppi koulutuksen mahdollisesti ensi viikolla.

Projektiryhmän jäsenten työtunnit:
• Petteri Kela: 122 h 10 min
• Antti Pokela: 145 h 55 min
• Santtu Salmi: 119 h 45 min
• Matti Suomalainen: 141 h 20 min
Kehitysideat:
• Suurennettu kuva solusta jonka päällä hiiren osoitin on
Päätökset:
• Käytettävyysryhmä tekee mallin
• Näytön ruudulla näkyvissä kurssien puurakenne
• Lukujärjestykseen sijoitetuista kursseista näkyvissä ainakin kurssikoodi ja tieto millä viikoilla kurssi pidetään
• Infolaatikko vasempaan alanurkkaan ja infokentät eri ”tabeille”

6. Osallistujien seuraavien tehtävien sopiminen

Projektiryhmän tulevat tehtävät:
• Tekee vaatimusmäärittelyä
• Toteuttaa sovellukseen ratkaisun, jolla saadaan yhteen ”soluun” paljon tekstiä.
• Selvittää Korpissa kursseihin liittyvät tiedot
• Jatkokehittää sovellusta

7. Seuraavan Kokouksen ajan ja paikan sopiminen

Seuraavan kokouksen ajaksi sovittiin 17.11.2004 kello 9:00. Paikkana toimii edelleen sovellusprojektien kokoustila AgC223.1.

8. Kokouksen päättäminen

Puheenjohtaja Antti Pokela päätti kokouksen klo 11:14.