`"
KIURU
Tietotekniikan sovellusprojekti
Toni Hilpinen
Marko Koivuniemi
Jussi Mäkinen
Miika Nurminen
Haastatteluraportti
8.11.2002
Jyväskylän yliopisto
Tietotekniikan laitos
Kiuru-projektin tietoja
Tekijät:
-
-
Toni Hilpinen (hilpinen@cc.jyu.fi)
Marko Koivuniemi (koimark@cc.jyu.fi)
Jussi Mäkinen (jusmaki@cc.jyu.fi)
Miika Nurminen (minurmin@cc.jyu.fi)
Yhteystiedot: Työtila AgC222.2, puh.nro. (014) 2604 963, sähköpostilistojen osoitteet kiuru@korppi.jyu.fi ja kiurulaaja@korppi.jyu.fi.
Työ: Kiuru-projekti, haastatteluraporti
Tiivistelmä: Kiuru-projekti toteuttaa Jyväskylän yliopiston tietotekniikan laitoksella toteutettuun Korppi-järjestelmään WWW-pohjaisen tilanvaraus- ja varausvahvistusosion. Haastatteluraportti on yhteenveto projektiryhmän suorittamista haastatteluista. Ryhmä haastatteli tilanvarauksista vastaavia henkilöitä ja selvitti heidän mielipiteitään, toiveitaan ja käyttötapojaan nykyisessä ja tulevassa tilanvarausjärjestelmässä.
Avainsanat:
Tilanvaraus,kurssien opetustapahtumat, salivaraus, WWW-sovellus, Kotka-järjestelmä, Timmi-järjestelmä
Versionhallinta
Versio | Päiväys | Tehnyt | Muutokset |
0.1 | 30.10.2002 | Marko Koivuniemi | |
0.2 | 8.11.2002 | Marko Koivuniemi | Korjauksia ja lisäyksiä. |
Contents
1 Johdanto
2 Varausprosessi
3 Sali-järjestelmä
4 Timmi-järjestelmä
5 Korppi-järjestelmä
6 Haastattelusuunnitelma
6.1 Nykyinen varausprosessi
6.2 Muiden resurssien määrittely
6.3 Varausten vahvistukset
6.4 SALI- ja TIMMI -käyttökokemuksia
6.5 KORPPI- ja TIMMI-ohjelmistojen yhteiskäyttö
7 Yhteenveto
7.1 Sali
7.1.1 Hyvät puolet
7.1.2 Kritiikki
7.2 Timmi-järjestelmä
7.2.1 Hyvät puolet
7.2.2 Kritiikki
7.3 Korppi
7.3.1 Hyvät puolet
7.3.2 Kritiikki
7.4 Kehitysideat Kiuru-projektille
1 Johdanto
Kiuru-niminen tietotekniikan sovellusprojekti on jatkoa Kotka-, Korppi-, Kolibri- ja Koppelo"-projekteille. Kiuru toteuttaa Kotka"-järjestelmään tilanvarausmoduulin.
Syksyn 2002 Kiuru-projektiryhmään kuuluvat tietotekniikan opiskelijat Toni Hilpinen, Marko Koivuniemi, Jussi Mäkinen ja Miika Nurminen. Tilaajana toimii Jyväskylän yliopistolta hallintovirasto ja tietotekniikan laitos.
Kiuru-projektin haastattelujen tehtävinä oli kartoittaa tilanvarausjärjestelmän
avainhenkilöiden käyttökokemuksia ja ideoita vanhasta Sali-järjestelmästä, tulevasta
Timmi-järjestelmästä sekä Korppi-järjestelmästä. Tavoitteena oli kartoittaa
varausprosessin kulku suunnitteluvaiheesta varauksen vahvistukseen ja siten
selventää Kiuru-projektissa toteutettavan sovelluksen toiminnot ja tiedot. Lisäksi
haluttiin kartoittaa ihmisten valmiuksia käyttää Korppi-järjestelmää entistä
laajemmin myös tilanvaraukseen liittyvissä toiminnoissa, joita Kiuru-projekti
Korppiin toteuttaa.
2 Varausprosessi
Haastattelut osoittivat, että varausrutiinit olivat lähes samanlaiset laitoksesta
riippumatta. Lukujärjestystä suunnitellaan aikaisessa vaiheessa edellisvuosien
lukujärjestysten pohjalta.
Varausprosessin vaiheisuus tuli myös esiin, joka
aiheuttaa vaatimuksia käyttöoikeuksien suhteen. Ensimmäisessä vaiheessa laitos varaa
omia kurssejaan varten saleja. Näihin saleihin ei muilla ole varausoikeutta. Toisessa
vaiheessa laitos on tehnyt omat varauksensa ja salit vapautuvat muidenkin
varattavaksi. Tällöin laitos ja muut laitokset ovat samassa asemassa vapaiden salien
suhteen. Varausten suunnittelun avuksi tuleva ohjelma toivotettaisiin tervetulleeksi,
jos sellaisen jokin projekti toteuttaisi.
Varausten suunnittelun pohjana käytetään
edellisvuosien varauksia ja suunnittelussa kuunnellaan mahdollisuuksien mukaan
opettajien ja oppilaiden toiveita. Laitoksilla pyritään ainakin järjestämään samantasoisia
kursseja niin, etteivät ne mene päällekkäin.
3 Sali-järjestelmä
Sali-järjestelmän käyttö on tuttua ja rutiinit korvaavat vanhan
järjestelmän puutteita. Kaiken kaikkiaan Sali-järjestelmän puutteeina tuli esiin
varausten poistojen hankaluudessa sekä raportointijärjestelmän puutteissa. Salin
käytettävyydestä oltiin montaa mieltä - toisaalta Salia jatkuvasti käyttävät
kiittelivät nopeutta ja toimivuutta ja toisaalta taasen mainittiin, että Sali on
välillä työläskin käyttää. Projektiryhmälle jäi siis haastatteluista sellainen kuva,
että Salin ominaisuudet ovat lähtökohtana myös Kiuru-projektin tuotoksille.
4 Timmi-järjestelmä
Timmi-koulutuksen tilanteesta johtuen kokemukset Timmistä olivat rajalliset. Esiin
tuli myös epäilyksiä Timmi-järjestelmän soveltuvuudesta yliopiston tarpeisiin.
Timmin puutteista esiin tuli mm. salin varauksen vahvistusviestiä sekä raportoinnin
puutteellisuutta. Lisäksi varauksien tuonti järjestelmään ei ole mahdollista,
jolloin edellisvuoden lukujärjestystä ei voi käyttää pohjana.
Ensisijaisena huolena
esiin tuli myös se, että Timmin käyttö tuntuu ainakin aluksi hitaalta ja työläältä.
Toisaalta eräässä haastattelussa esiintyi optimismia sen suhteen, että asiat alkavat
sujua, kun Timmin käyttämisen rutiini alkaa kehittyä.
5 Korppi-järjestelmä
Korppi-järjestelmänkään käyttöä ei oltu paljoa harjoiteltu. Yleisesti ottaen kommentit
olivat kuitenkin positiivisempia kuin Timmi-järjestelmän suhteen. Tähän voi
vaikuttaa laadukkaat demonstraatiotilaisuudet, joissa osaava käyttäjä on näyttänyt
Korpin käyttöä.
Kaiken kaikkiaan halukkuutta hoitaa varausprosessia Korppi-järjestelmän kautta
esiintyi haastateltavien keskuudessa paljon, ainoastaan päävaraajan mielestä hänellä
ei ole aikaa käyttää WWW-liittymää. Käytännössä projektiryhmälle tehtiin selväksi,
että sitä käytetään mikä parhaimmalta tuntuu. Jos kehitystyömme onnistuu ja asiat
voidaan hoitaa Korpissa vaivattomasti yhdellä kertaa, niin ei ole mitään esteitä
sille, ettei Korpista muodostuisi päivittäinen työkalu varausten tekoon.
6 Haastattelusuunnitelma
Tässä luvussa kuvataan haastattelusuunnitelma TIMMI-järjestelmästä ja salivarauksista. Suunnitelmaa käytettiin muistilistana haastatteluissa. Haastateltaville kerrottiin etukäteen käsiteltävät asiakokonaisuudet ja haastattelutilanteen ja haastateltavan roolin mukaan käytettiin suunnitelmaa pohjana.
6.1 Nykyinen varausprosessi
- Miten laitoksellanne yleensä hoidetaan salinvaraus yksittäisiä opetustapahtumia varten?
- Kuka hoitaa yksittäisiä varauksia, entä salijaon suunnittelun?
- Miten salinjakoa suunnitellaan lukukautta varten kokonaisten kurssien osalta?
- Huomioidaanko kurssien päällekkäisyydet opiskelijoiden kannalta salijakoa suunnitellessa? Entä muiden laitosten salitarpeet?
- Aiheuttavatko kurssien ulkopuoliset varaukset ongelmia saleja varatessa (esim. yliopiston hallinnon varausoikeus tiettyihin saleihin laitosten yli)?
6.2 Muiden resurssien määrittely
- Onko laitoksella tarvetta laitokselle varattujen kokoustilojen ja laboratoriotilojen sekä siirrettävien resurssien varaukseen?
- Miten toimitaan jos opettaja haluaa saliin ylimääräistä kalustoa, esim. videoprojektori? Miten kaluston varaus hoidetaan?
- Onko salien resursseista (paikkamäärä, mikrot, videoprojektorit, piirtoheittimet, valkotaulut jne.) tietoja ja miten ne huomioidaan saleja varatessa?
6.3 Varausten vahvistukset
- Kenellä on oikeus vahvistaa varauksia?
- Miten ja missä vaiheessa uusia opettajia/luennoitsijoita lisätään TIMMIin/SALIin? Tuleeko poistoja?
- Mitä salivaraukseen tulee merkitä, jos luennoijaa ei tiedetä varaushetkellä?
- Miten opettajalle tiedotetaan salivarauksen tuloksesta?
- Entä jos päätoiminen varaaja tai vahvistaja ovat lomalla? Hoidetaanko asia yliopiston hallinnon kautta vai onko laitoksella useampi varaaja?
6.4 SALI- ja TIMMI -käyttökokemuksia
- Vertaile (jos mahdollista) SALI- ja TIMMI-järjestelmien käyttöä?
- Voisitko hieman demonstroida TIMMIn tai SALIn käyttöä? Yleisimpiä käyttötapauksia? (Aikojen lisäys, muokkaus, poisto?)
- Millaisia kokemuksia sinulla on SALIn (tai TIMMIn) käytöstä? Mikä niissä on hyvää? Entä huonoa?
6.5 KORPPI- ja TIMMI-ohjelmistojen yhteiskäyttö
- Oletko tutustunut KORPPI-järjestelmään? (ks. https://korppi.it.jyu.fi/kotka/portal/tietoja.html)
- Olisitko valmis käyttämään KORPPI-järjestelmää salien suunnittelussa/tilavarauksissa?
- Mitä mieltä olet KORPPI-järjestelmän käyttämisestä laitoksen henkilökunnan ja opiskelijoiden henkilö- ja yhteystietojen hallintaan?
- Millaisia toimintoja, valintoja ja rajoitteita KORPIn varausjärjestelmään pitäisi tehdä opettajalle, varaajalle tai vahvistajalle?
- Miten ilmoitukset varausten vahvistamisesta kannattaisi lähettää uudessa järjestelmässä? Sähköpostilla? KORPIn ilmoitustaululla? Jotenkin muuten?
7 Yhteenveto
Haastattelut kertoivat projektiryhmälle käyttäjien tunteita ja tuntemuksia
nykyisistä ja tulevista järjestelmistä. Se antoi myös ensikäden tietoa niistä
puutteista ja toiveista joita järjestelmiin liittyy. Kiuru-projekti pyrkii ottamaan
käyttäjien toiveet huomioon kehittäessään käyttäjäystävällistä järjestelmää, joka on
sekä suunniteltu että toteutettu nimenomaan yliopiston tarpeita ajatellen.
Tässä kappaleessa kuvaillaan haastatteluissa esiin tulleita asioita vanhasta Sali-
järjestelmästä. Eri ihmisten mielipiteet voivat erota toisistaan, siksi luettelossa
voi olla vastakkaisiakin mielipiteitä.
7.1.1 Hyvät puolet
- Yksinkertainen ja helppo oppia
- Käyttö rutiininomaista ja "hommat toimii sillä hyvin".
- Varauspyynnöt saa raporttina, jonka pystyy siirtämään esim. Exceliin.
- Varausten tuonti tiedostosta takaisin mahdollistaa kurssien suunnittelun
edellisvuosien varaustietojen pohjalta.
- Kurssikoodit ja luennoitsijat voi lisätä varausten yhteydessä.
- Raporttien käyttö joustavaa, mm. mahdollisuus raportoida sähköpostiin.
- Vain Sali-ohjelman käyttäjillä on oikeus tehdä varauspyyntöjä.
- "Vanha ja välillä työläskin järjestelmä."
- Käyttöliittymä tekstipohjaisena vanhanaikainen.
- Omia saliryhmiä ei voi tehdä (ei näe vierekkäisiä luokkia).
- Toistuvan varauksen epäonnistumisen virheilmoitukset puutteellisia.
- Varauksen poisto hankalaa johtuen UNIXin sananhakuehdoista, jotka vaativat
erityistä tarkkuutta.
- Kaikkien mahdollisten tietojen haku saattaa jumittaa järjestelmän esim.
kurssien kohdalla.
- Puutteelliset raportit.
7.2 Timmi-järjestelmä
Tässä kappalessa kuvaillaan Yomi Applications Oy:n Timmi-järjestelmästä saatuja
kommentteja ja mielipiteitä käyttäjien saaman kokemuksen perusteella.
7.2.1 Hyvät puolet
- Ei varsinaista muutosta nykyiseen prosessiin.
- Ei tuntunut hankalalta, käyttöön kertyy rutiini.
- Profiilien (saliryhmien) teko helpottaa varausten tekoa.
- Raportointi
- WinTimmmi selvästi parempi kuin WebTimmi.
- Varausten kontrollointi ei mahdollista kuten Salilla.
- Kurssikoodien ja luennoitsijoiden lisäys varauksien yhteydessä. Koko
kurssikoodin käsite puuttuu Timmistä.
- Varauksen teko vaatii paljon toistuvien tietojen kirjoitusta. (Profiilit
auttanevat tässä asiassa.)
- Käyttö hidasta ja hieman työlästä.
- Ei raporttia, jossa voidaan tietyn kurssin/henkilön varauksia selailla.
- Ei varaustietojen saantia tiedostoon käsiteltäväksi.
- Ei varaustietojen tuontimahdollisuutta tiedostosta.
- Ei voi lähettää opettajalle vahvistusta saleista.
- Varaukset esitetään päivämäärillä (ei viikko/viikonpäivällä)
- Kurssitiedot eivät mahdu kunnolla raportteihin.
- Raportit saa ainoastaan tulosteina.
- Ei voida määritellä etuotto-oikeuksia saleihin.
- Siirtyminen Timmiin täysi yllätys - tietoa asiasta ei ole tullut.
7.3 Korppi
Tässä kappaleessa kuvataan haastateltavien mietteitä nykyisestä Korppi-järjestelmästä ja sen ominaisuuksista.
7.3.1 Hyvät puolet
- Kalenterin tarve opettajien ja oppilaiden kannalta suuri.
- "Vaikuttaa kätevältä".
- "Helppoa kun osaa."
- WWW-pohjainen varaustenhoito ei kaikkia innosta.
- Nykyjärjestelmässä päällekkäistä tietoa - salivaraukset tehtävä Sali-
järjestelmässä ja siirrettävä käsin Korppiin kunkin kurssin kohdalle.
7.4 Kehitysideat Kiuru-projektille
Tässä kappaleessa luetellaan haastatteluissa esiin tulleita yleisiä ideoita ja toiveita. Kiuru-projektin tavoitteet kuultuaan haastateltavat olivat yleensä erittäin kiinnostuneita projektin tuotoksista ja tämä antoikin haastatteluille hyvät lähtökohdat hedelmälliseen keskusteluun.
- TUURE on yksi esimerkki miten järjestelmän ei pitäisi toimia, siinä joka tiedon
joutuu kirjoittamaan moneen kertaan.
- Varausten kuittaus sähköpostilla voisi olla kätevä tapa hoitaa varauksia.
- WWW-pohjainen varausten hoitaminen ei kiinnosta, mutta tarpeeksi nopea ohjelma
varausten hoitoon olisi tarpeen.
- Varauksien vahvistamisesta lähetettävä sähköposti varausta pyytäneelle sai
laajaa kannatusta. Tällöin ei tarvitsisi muistaa lähetellä itse vahvistuksia.
- Varauspyynnöstä tieto sekä vahvistajalle, että varavahvistajalle. Näin lomien
aikana varaukset toimisivat.
- Varauspyyntöjä voisi tehdä kuka tahansa, varauksia ei.
- Jos luennoitsijaa ei tiedetä, niin laitoksen sijaan voisi merkitä 'Ilmoitetaan myöhemmin'. Näin ylläpitäjä voisi
päivittää helposti tietoja etsimällä kaikki kohdat, joissa on Ïlmoitetaan myöhemmin".
- Käyttöön halutaan aina uusin ja helpoin versio.
- Käyttöliittymäsuunnitelmat kommentoitavaksi myös tuleville käyttäjille.
- Yliopisto on valtava laitos, olisi kaikkien etujen mukaista saada käyttöön
yhtenäinen järjestelmä.
- Kurssien suunnittelua tukevat ominaisuudet ovat Korppiin tervetulleita,
koska Timmissä ei niitä ole...
- Järjestelmään tarvitaan raportti, jolla näkee kaikki tietylle henkilölle
tai kurssille tehdyt varaukset määrätyllä aikavälillä.
- Varausten suunnitteluohjelma toivotettiin tervetulleeksi, jos se on
toimiva. Aiemmin testattu jonkinlaista, joka ei ollut toimiva.
- Oheisvarattavat järjestelmään koska olisi hyvä että kaikkia asiat voisi hoitaa koneen kautta.
- Ryhmän luonnin ja kurssin tietojen lisäyksen yhteydessä voisi varaukset hoitaa samalla kertaa vaikka jollain napilla.
- Jos kursseille pitää aina syöttää opettaja, niin tilanne menee hankalaksi.
Välttämättä ei tiedetä alkuvuodesta, kuka kurssin luennoi. Jos taas
opettaja lisätään, pitäisi Korpissa olla tunnus ja salasana. Idea; joka
laitoksella "tyhjä henkilö" Korpissa, jonka identifioinnin hoitaisi amanuenssi.
- Korpista pitäisi saada tulostettua kurssin tiedot,
jotka näkyvät nyt www-sivulla. Mieluusti myös kattavampi
raportointiominaisuus, joka noutaisi aikataulut ja salit kattavasti.
References
- [1]
-
Hilpinen Toni, Mäkinen Jussi,
"Martti Lehtosen haastattelu",
3.10.2002.
- [2]
-
Koivuniemi Marko, Nurminen Miika,
"Hannele Säntti-Ahomäen haastattelu",
8.10.2002.
- [3]
-
Koivuniemi Marko, Nurminen Miika,
"Päivi Jämsenin haastattelu",
14.10.2002.
- [4]
-
Hilpinen Toni, Mäkinen Jussi,
"Marita Heittolan haastattelu",
17.10.2002.
- [5]
-
Koivuniemi Marko, Nurminen Miika,
"Anna-Liisa Blån haastattelu",
21.10.2002.
File translated from
TEX
by
TTH,
version 3.22.
On 21 Jan 2003, 17:57.