Käytettävyyspäiväraportti ReviX 19.10.2006 Jouko Nikula Tuomas Närväinen Jukka Rantanen Jukka Tykkyläinen 1. Yleistä Käytettävyyspäivän tarkoituksena oli perehdyttää sovellusprojektiin osallistuvia opiskelijoita käyttäjäystävällisen käyttöliittymäsuunnittelun perusteisiin. Tämä suoritettiin luennolla ja harjoituksella, joissa painotettiin käytettävyyttä, sen parantamista sekä käytettävyyden ja käytettävyyden puuttumisen ongelmia. 2. Ryhmätyö 2.1 Tehtävän kuvaus ReviX ryhmän tehtävänä oli tutustua Tjäreborg-matkailutoimiston www-sivustoon, osoitteessa www.tjareborg.fi. Tehtävä muodostui neljästä osasta, ensimmäiseksi käytettiin sivustoa ennalta annettujen ohjeiden mukaan, seuraavaksi arvioitiin sivustoa Nielsenin käytettävyyssääntöjen pohjalta, kolmantena pohdittiin oman projektin käytettävyyden parantamista ja neljäntenä esitettiin muille sovellusprojektin ryhmille sivustoa, sen toimintaa ja huomioita sekä parannusehdotuksia sen käytettävyydestä. 2.2 Ensimmäinen osatehtävä Ryhmä toteutti ensimmäisen osatehtävän, jossa etsittiin tehtävänannossa ilmoitettuja tietoja kyseiseltä www-sivustolta. Tehtävä toteutettiin niin, että yksi ryhmän jäsenistä etsi ohjeistuksen mukaisesti sivulta tietoa ja kommentoi havaintojaan ja navigointipäätöksiään suullisesti. Samalla muut ryhmän jäsenet seurasivat navigointia ja pitivät kirjaa omista näkemyksistään. Tehtävä tutustutti ryhmän sivustoon ja sen yleiseen käyttöön, jotta jatkoarviointi oli mielekästä ja sujuvaa. 2.3 Toinen osatehtävä Sivustoon tutustumisen ja yleisen käytön jälkeen ryhmä pohti sivuston käytettävyyttä ja asettelua Nielsenin kymmenen käytettävyyssäännön pohjalta. Ryhmän yleinen mielipide oli, että sivusto on käytettävyydeltään keskivertotasoa parempi, mutta sivuston joustavan käytön oppimisessa kuluu aikaa ja navigaatio sekä valintojen peruutus on usein turhan vaikeaa. Tutkittaessa sivustoa käytettävyyssääntöjen näkökulmasta nousi tärkeimpänä esiin sivuston suurin ongelma, eli aluksi hankalakäyttöinen navigointi. Tämä on hyvä perustella sitä koskevien käytettävyyssääntöjen pohjalta. Ensimmäinen käytettävyyssääntö, näkyvyys, on mielestämme erittäin tärkeä tällaisessa sovelluksessa. Olemme nähneet tarpeelliseksi mainita säännön, koska sen osakokonaisuuksien noudattaminen on sivustolla todella vaihtelevaa. Vaikka selvästi nähdäänkin, milloin järjestelmä on toiminnassa ja syötteen vastaanotto on selkeästi huomattavissa, palvelussa navigointi on sen sijaan toteutettu melkein ala-arvoisesti. Suurimpana ongelma on selvästi se, että navigointi ei selkeästi kerro käyttäjälle missä ollaan, mitä voidaan tehdä ja miten voidaan palata takaisin. Välillä järjestelmä ei edes salli ollenkaan taaksepäin palaamista, muuten kuin palaamalla alkutilaan. Tämä ongelma on myös yhtenevä kolmannen käytettävyyssäännön, käyttäjän hallitsevuuden ja vapauden tunteen kanssa. Toinen ongelma on sivuston teknisessä toteutuksessa. Sivustosta ei ole tarjolla minkäänlaista mobiiliversiota ja sen toiminta esim. Opera- selaimella ei ole täydellinen, vaan asettelussa on ongelmia ja kaikki linkit eivät toimi oikein. Lisäksi, jos kuvia ei lataa, sivun jo nykyisellään heikko navigaatio ei toimi ollenkaan. Tämän lisäksi sivu ei myöskään skaalaudu mitenkään resoluution mukaan ja tekstikoon suurentaminenkaan ei toimi kuten olisi tarkoitus. 2.4 Ryhmätyön yhteenveto Vaikka sivusto vaikuttaa hyvin toteutetulta, on sen käyttö kuitenkin hankalaa, kunnes käyttöliittymän oppii. Tähän kuitenkin saattaa mennä pitkä aika ja se, että esim. takaisinpalaaminen ei toimi kaikilla sivuilla hankaloittaa asiaa edelleen. 3. Omaan projektiin soveltaminen Kolmannessa tehtävässä ryhmän piti pohtia käytettävyyspäivänä esiintulleita asioita ja miettiä niiden soveltamista omaan projektiinsa. Valitettavasti sekä käytettävyyspäivän ajankohta osui sellaiseen vaiheeseen, jossa olimme jo toteuttaneet käyttöliittymän tilaajan vaatimusten mukaisesti. Täten käytettävyyspäivästä ei ollut, itse projektia ajatellen, kovinkaan paljon hyötyä.