Pöytäkirja 10 / TARE
Palaveri 10
Aika: Tiistai 30.11.2004 klo 8:42- 10:10
Paikka: Agora, sovellusprojektien kokoustila AgC223.1
Läsnä:
1.
Kokouksen avaus
Kokouksen avasi puheenjohtajana toimiva Heikki Nevala klo 8:42. Sihteerinä toimi Mikko Meriläinen.
2.
Esityslistan hyväksyminen
Esityslista hyväksyttiin ilman muutoksia.
3.
Pöytäkirjan 9 hyväksyminen
Tehtävälistassa oleva kohta käyttöliittymän kehitysehdotuksista
poistuu, sillä tehtävä on osa käytettävyyskonsulttien projektia ja jatkuu
luonnollisestikin koko projektin ajan. Kohdassa 5 Käyttöliittymän
kehitysehdotukset muutetaan termi ”Tulosta-painike” termiksi ”Tulosta-valinta”.
Tehdyistä päätöksistä tulisi mainita selkeästi pöytäkirjassa. Kannan ja
konversio-ohjelman tilannetta koskevassa luvussa korjataan, että muutokset
tehdään Taideteos-taulun aikakenttään, eikä Tuottaja-tauluun. Tehtävälistaan
tarkennetaan tehtävien nimiä. Yllä olevien korjausten jälkeen projektipäällikkö
Rauno Koskinen voi hyväksyä pöytäkirjan 9.
4. Tehtävälistan läpikäynti
Nro |
Pvm |
Tehtävä |
Vastuuhenkilöt |
Tila |
1 |
15.9.2004 |
Vaatimusmäärittelyn korjaus |
Projektiryhmä |
Vaatimusmäärittelyyn tehtiin viimeiset korjaukset ja
tilaaja hyväksyi dokumentin. Tehtävä päättyy. |
2 |
15.9.2004 |
Projektisuunnitelman korjaus |
Projektiryhmä |
Tilaaja hyväksyi projektisuunnitelman. Tehtävä
päättyy |
3 |
15.9.2004 |
DUO-ohjelman esittely |
Miika |
Miika ohjeistaa tarpeen mukaan ja tehtävä jatkuu
projektin loppuun saakka. |
5 |
9.11.2004 |
Käyttöliittymän prototyyppi |
Projektiryhmä |
Prototyyppiä kehitetään edelleen. Tehtävä jatkuu. |
10 |
16.11.2004 |
Tilatietokoodien erityistapausten selvittäminen
tilapalvelusta |
Projektiryhmä |
Asiaan palataan, kun tiedot tulevat ajankohtaiseksi.
Tehtävä jatkuu. |
12 |
23.11.2004 |
Käyttöliittymän kehitysehdotukset dokumentista
toinen versio |
Käytettävyys-konsultit |
Dokumenttia ei vielä saatu. Tehtävä jatkuu. |
13 |
23.11.2004 |
Tietokannan päivitetty versio www-sivuille |
Projektiryhmä |
Tietokannasta on päivitetty versio projektin
nettisivuilla. Tehtävä päättyy. |
14 |
23.11.2004 |
Sovellussuunnitelma |
Projektiryhmä |
Sovellussuunnitelmaa on valmistettu ja sitä
käsitellään erikseen pöytäkirjan kohdassa 13. |
5.
Projektin tilan yleisselvitys
Projektipäällikkö Rauno Koskisen oli edelleen
huolissaan projektin aikataulun pitävyydestä. Sovellussuunnitelma on saatu
tarkastettavaksi ja testaussuunnitelmakin on valmistumassa. Käyttöliittymän
toteutukseen on nyt käytössä kaksi henkilöä, mikä luonnollisesti nopeuttaa
toteutusta.
6.
Projektin työtuntien
tarkastelu
Rauno jakoi uudistetut kopiot työtunneista vastaaville
ohjaajille. Tuntimäärissä ei edelleenkään ole huolestuttavaa hajontaa. Pieniä
erojakin pyritään tasaamaan kuluvan viikon aikana. Työtuntiraportista käy ilmi,
että projektiin on käytetty henkilöstä riippuen 210-240h ja kurssiin 20-60h.
Mustavalkoisessa kopiossa piirakkakaaviosta erottuvat eri osiot huonosti ja
ohjaajat ehdottivat eri värien sijasta käytettäväksi erilaisia kuvioita.
7.
Projektin aikataulun
läpikäynti
Projektin katsottiin olevan edelleen noin viikon
suunniteltua aikataulua jäljessä. Käyttöliittymän valmistumista nopeuttaa
kaksinkertainen työmäärä, sillä katselmoitavien dokumenttien valmistuminen
vapauttaa lisävoimia toteutukseen. Tietokannan konversio-ohjelman uskotaan
valmistuvan aikataulussa. Dokumenteista sovellussuunnitelmaa käsitellään
pöytäkirjan kohdassa 13. Testaussuunnitelma on valmistusvaiheessa ja pyritään
saamaan hyväksyttäväksi seuraavaan kokoukseen.
8.
Kannan ja konversio-ohjelman
tilanne
Tauluista on valmiina jo ainakin puolet ja mukana
näissä on jo suurempia tauluja. Mikäli ylitsepääsemättömiä ongelmia ei
ilmaannu, pitäisi konversio-ohjelman valmistua viimeistään viikolla 50.
Taideteos-taulun Valmistusaika-kentässä on paljon erilaisia merkintätapoja,
jolloin joudutaan harkitsemaan tekstikentän käyttöä. Tämä tosin hankaloittaisi
haku-toimintoa, sillä tällöin ei hakua voitaisi suorittaa valmistusajan mukaan
järjestettynä. Valokuvaus-taulun Lisätieto-kenttään on toistaiseksi lisätty
kaikki erikoistiedot, joita on ilmennyt.
9.
Käyttöliittymän toteutuksen
tilanne
Käyttöliittymä edistyy tasaisesti. Viimeisimmät
uudistukset mahdollistavat henkilön kansalaisuuden lisäämisen. Lisäksi on
peritty uusi aikakomponentti. Henkilö-lomake on lähes valmis. Käyttöliittymän
toteutusta nopeuttaa vapautunut henkilöstökapasiteetti, kun katselmoitavat
dokumenteille on saatu hyväksyntä tilaajalta.
10.
Toisen väliesittelyn materiaalin esittely
Esiteltiin toisessa väliesittelyssä käytettävät
kalvot. Edellisen esittelyn palautteen pohjalta kalvojen järjestystä ja
ulkoasua oli korjailtu. Ohjaajilta saadun palautteen perusteella ulkoasuun
tehdään vielä ennen toista esittelyä pieniä muutoksia, kuten suurennetaan
fontteja ja muotoillaan väritystä TARE-ohjelman erottumiseksi muista jo
käytössä olevista ohjelmista.
11.
Käyttöliittymän prototyypin esittely
Ohjelma saatiin tällä kertaa käynnistettyä ja
tarkasteltiin sen jo olemassa olevia toimintoja. Lisäksi Heikki Nevala esitteli
alasveto-valikkojen toimintaperiaatteita. Pirjo Vuorinen esitti toivomuksen,
että Henkilö-lomakkeen alasveto-valikon järjestys vaihdettaisiin siten, että
henkilöt olisivat ylhäältä lukien järjestyksessä: Taitelijat, Luovuttajat,
Työntekijät. Näin ollen valikko korjataan tilaajan toivomaan muotoon.
12.
Projektisuunnitelman hyväksyminen
Projektisuunnitelmaan oli tehty edellisen viikon
palaverissa sovitut muutokset ja tilaaja hyväksyi dokumentin.
13.
Sovellussuunnitelman hyväksyminen
Dokumentin rakennetta selvittäessä kohta
”toimintatekniikat ja työkalut” muutetaan vastaamaan kappaleen otsikointia eli
muotoon ”toteutustekniikat ja työkalut”. Termeissä korjataan TARE-termin
selitys ja lisätään DiPasDoc-termin selityksineen termilistaan. Kiinnitetään
jälleen huomiota yhdysviivojen käyttöön ja pyritään yhtenäistämään
yhdysviivojen käyttöä dokumenteissa. Myös sovellussuunnitelmaan lisätään
rakennekaavio lukuun 2.
Lukuun 3 kohtaan 3.1 tarkennetaan sisäänkirjautumista
toteutuksen kannalta ja selvitetään mitä osio käytetään ja mistä salasana ja
tunnus saadaan. Lisäksi kaikissa kuvissa kuvaviitteet lisätään osaksi kuvan
yläpuolella olevaa tekstiä. Lisätään taideteoksen lisääminen uudeksi kohdaksi.
Luvussa 4 keskitytään enemmän tietokannan rakenteeseen
ja toimintaan.
Luvussa 5 muutetaan käytetty sanamuoto
”englanninkieliset yhdyssanat” muotoon ”englanninkieliset yhdistelmäsanat”,
sillä englannin kielessä yhdyssanat ovat erittäin harvinaisia. Selvitetään myös
mitä pitää kommentoida mistäkin osasta.
Lukuun 6 lisätään selvitys siitä, miten ohjelmaa
aiotaan testata.
Lähteet tulevat dokumentin rakenteessa ennen
liitteitä. Jos liitteitä on ainoastaan yksi, muutetaan otsikko muotoon ”Liite1”.
Dokumenttiin tehdään tässä luvussa esitetyt korjaukset
ja korjattu versio lähetetään ohjaajille perjantaina. Ohjaajat pyrkivät
antamaan muutokset sähköpostilla siten, että dokumentti saataisiin hyväksyttyä
7.12.2004 palaverissa.
14.
Muut esille tulleet asiat
Ohjelmaa testataan museolla 2.12.2004 klo 12:00
alkaen.
15.
Sovitaan osallistujien seuraavista tehtävistä
Nro |
Pvm |
Tehtävä |
Vastuuhenkilöt |
Tila |
3 |
15.9.2004 |
DUO-ohjelman esittely |
Miika |
|
5 |
9.11.2004 |
Käyttöliittymän prototyyppi |
Projektiryhmä |
|
10 |
16.11.2004 |
Tilatietokoodien erityistapausten selvittäminen
tilapalvelusta |
Projektiryhmä |
|
12 |
23.11.2004 |
Käyttöliittymän kehitysehdotukset dokumentista
toinen versio |
Käytettävyyskonsultit |
|
14 |
23.11.2004 |
Sovellussuunnitelma |
Projektiryhmä |
|
15 |
30.11.2004 |
Testaussuunnitelma |
Projektiryhmä |
|
16 |
30.11.2004 |
TARE-ohjelman testaus museolla |
Miika, Heikki, Maarit, Sanna |
|
16.
Sovitaan seuraavan palaverin aika ja paikka
Seuraava palaveri tiistaina 7.12.2004
klo 8:30. Paikkana on AgC223.1.
17.
Kokouksen päättäminen
Puheenjohtaja Heikki Nevala päätti kokouksen klo 10:10.