Pöytäkirja 11 / TARE
Palaveri 11
Aika: Tiistai 7.12.2004 klo 8:44- 10:37
Paikka: Agora, sovellusprojektien kokoustila AgC223.1
Läsnä:
1.
Kokouksen avaus
Kokouksen avasi puheenjohtajana toimiva Rauno Koskinen klo 8:44. Sihteerinä toimi Mikko Meriläinen.
2.
Esityslistan hyväksyminen
Esityslista hyväksyttiin ilman muutoksia.
3.
Pöytäkirjan 10 hyväksyminen
Pöytäkirja 9 hyväksyttiin ilman muutoksia.
4. Tehtävälistan läpikäynti
Nro |
Pvm |
Tehtävä |
Vastuuhenkilöt |
Tila |
3 |
15.9.2004 |
DUO-ohjelman esittely |
Miika |
Miika ohjeistaa tarpeen mukaan ja tehtävä jatkuu
projektin loppuun saakka. |
5 |
9.11.2004 |
Käyttöliittymän prototyyppi |
Projektiryhmä |
Prototyyppiä kehitetään edelleen. Tehtävä jatkuu. |
10 |
16.11.2004 |
Tilatietokoodien erityistapausten selvittäminen
tilapalvelusta |
Projektiryhmä |
Tilatietokoodit selvitetään kuluvan viikon (vk50)
aikana. Tehtävä jatkuu. |
12 |
23.11.2004 |
Käyttöliittymän kehitysehdotukset dokumentista
toinen versio |
Käytettävyys-konsultit |
Dokumenttia ei vielä saatu. Tehtävä jatkuu. |
14 |
23.11.2004 |
Sovellussuunnitelma |
Projektiryhmä |
Sovellussuunnitelmaa on korjattu ja sen tilaa käsitellään
pöytäkirjan kohdassa 11. |
15 |
30.11.2004 |
Testaussuunnitelma |
Projektiryhmä |
Testaussuunnitelman tilaa käsitellään pöytäkirjan
kohdassa 12. |
16 |
30.11.2004 |
TARE-ohjelman testaus museolla |
Miika, Heikki, Maarit, Sanna |
Ohjelmaa testattiin onnistuneesti museolla. Tehtävä
päättyy. |
5.
Projektin tilan yleisselvitys
Projektipäällikkö Rauno Koskisen totesi
käyttöliittymän etenevän jo hyvällä vauhdilla. Dokumenteista
sovellussuunnitelmaa on korjattu ja testaussuunnitelmastakin saatu esitettävä
versio. Suurempia ongelmia ei ole ilmennyt.
6.
Projektin työtuntien
tarkastelu
Rauno jakoi kopiot työtunneista vastaaville
ohjaajille. Tuntimäärissä ei edelleenkään ole huolestuttavaa hajontaa. Työtuntiraportista
käy ilmi, että projektiin on käytetty henkilöstä riippuen 228-255h ja kurssiin
24-60h. Piirakkakaaviot näkyivät nyt selkeämmin, kun kaavioihin oli lisätty
erilaisia kuvioita kuvaamaan eri paloja.
7.
Projektin aikataulun
läpikäynti
Projektin katsottiin olevan edelleen noin viikon
suunniteltua aikataulua jäljessä. Käyttöliittymä valmistuu hyvällä vauhdilla.
Dokumenteista sovellussuunnitelma lienee pieniä korjauksia vaille valmis, mutta
testaussuunnitelmaan on luultavasti luvassa enemmän korjauksia. Tietokanta
valmistunee kuluvan viikon (vk50) aikana.
8.
Kannan ja konversio-ohjelman tilanne
Tauluista suurin osa on jo valmiina. Tietokannan
testaus aloitetaan, kunhan se saadaan valmiiksi. Mikko Vilenius kysyi Pirjo
Vuoriselta nykyisten taideteosten vakuutusarvojen valuutoista. Vuorisen mukaan
suurin osa on markkamääriä, mutta joukossa lienee myös eurosummia, varsinkin
uudemmissa teoksissa.
9.
Käyttöliittymän toteutuksen
tilanne
Toteutuksessa on edistytty hyvin.
Taideteos-lomakkeesta yksi välilehti alkaa olla valmis ja koko lomakekin
valmistumassa. Laina-lomake alkaa myös olla valmiina.
10.
Käyttöliittymän prototyypin esittely
Tarkasteltiin käyttöliittymän prototyyppiä.
Laina-lomakkeelle lisätään taideteoksen nimen yhteyteen taideteoksen
inventointinumero ja lainan luovuttaja kentän nimi vaihdetaan nimeksi ”Museon
edustaja”. Taideteos-lomakkeen kirjallisuusviitekentästä tehdään memo-kenttä. Säilytystila-lomake
poistetaan tarpeettomana.
11.
Sovellussuunnitelman hyväksyminen
Sovellussuunnitelmaan tehdään vielä ennen hyväksymistä
muutamia korjauksia. Sähköpostilistan osoite oli virheellinen ja se korjataan.
Luokkahierarkiakuva oli epäselvä, koska se oli kaapattu .pdf-tiedostosta. Miika
ilmoitti toimittavansa kuvat suoraan sellaisessa muodossa, että ne voidaan
liittää dokumenttiin. Luvussa 2 termi ”integroimistestaus” muutetaan muotoon
”integrointitestaus”. Lähdeluetteloon lisätään Miikalta tulevat kuvat ja
liitteeseen lisätään otsikon yhteyteen liitteen nimi ja lisäksi liitteenä
olevaan kuvaan lisätään kuvateksti. Esitetyt muutokset korjataan dokumenttiin,
minkä jälkeen dokumentti lähetetään vastaaville ohjaajille, jotka tekevät
päätöksen dokumentin hyväksymisestä.
12.
Testaussuunnitelman
hyväksyminen
Testaussuunnitelmaan tehdään ennen sen hyväksymistä
palaverissa esille tulleet muutokset. Sähköpostilistan osoite oli
sovellussuunnitelman tavoin väärä. ”Integroimistestaus” muutetaan muotoon
”integrointitestaus”. Testausympäristöä tulisi kuvata tarkemmin.
Testitapauksissa mainitaan, mitä vaatimuksia testitapauksilla testataan.
Testitapauksia kuvataan lisäksi tarkemmin ja selvitetään millaisia
virhetilanteita voi syntyä. Lisätään kohdan 4.13 kaltainen taulukko kuvaamaan
testitapausten ja vaatimusmäärittelyn vastaavuuksia. Tarkennetaan henkilökunnan
ja harjoittelijan käyttöoikeuksien eroa. Tehtyjen muutosten jälkeen dokumentti
lähetetään vastaaville ohjaajille, jotka tekevät päätöksen dokumentin
hyväksymisestä.
13.
Muut esille tulleet asiat
Projektin loppuesittely pidetään torstaina 16.12.2004
noin klo 13:15 Agoran Auditoriossa 2.
14.
Sovitaan osallistujien seuraavista tehtävistä
Nro |
Pvm |
Tehtävä |
Vastuuhenkilöt |
Tila |
3 |
15.9.2004 |
DUO-ohjelman esittely |
Miika |
|
5 |
9.11.2004 |
Käyttöliittymän prototyyppi |
Projektiryhmä |
|
10 |
16.11.2004 |
Tilatietokoodien erityistapausten selvittäminen
tilapalvelusta |
Projektiryhmä |
|
12 |
23.11.2004 |
Käyttöliittymän kehitysehdotukset dokumentista toinen
versio |
Käytettävyyskonsultit |
|
15.
Sovitaan seuraavan palaverin aika ja paikka
Seuraava palaveri perjantaina 17.12.2004
klo 8:30. Paikkana on AgC223.1.
16.
Kokouksen päättäminen
Puheenjohtaja Rauno Koskinen päätti kokouksen klo 10:37.