Pöytäkirja 15 / TARE
Palaveri 15
Aika: Tiistai 25.1.2005 klo 10:13- 11:12
Paikka: Agora, sovellusprojektien kokoustila AgC223.1
Läsnä:
1.
Kokouksen avaus
Kokouksen avasi puheenjohtajana toimiva Mikko Vilenius klo 10:13. Sihteerinä toimi Mikko Meriläinen.
2.
Esityslistan hyväksyminen
Esityslistan kohtiin 6 ja 7 tehtiin muutos. Kansion
tarkastelu vaihtui muotoon ”Kansion hyväksyminen” ja CD:n tarkastelu muotoon
”CD:n hyväksyminen”. Esityslista hyväksyttiin näiden muutosten jälkeen.
3.
Pöytäkirjan 14 hyväksyminen
Pöytäkirjaan 14 oli vastaavilta ohjaajilta saatu
korjauspyynnöt sähköpostin välityksellä ja tehtyjen pienten korjausten jälkeen
pöytäkirja 14 hyväksyttiin.
4.
Tehtävälistan läpikäynti
Nro |
Pvm |
Tehtävä |
Vastuuhenkilöt |
Tila |
23 |
11.1.2005 |
Dokumenttien viimeistely |
Projektiryhmä |
Puuttuvat dokumentit on viimeistelty hyväksyttyyn
muotoon ja viety projektikansioon. Tehtävä päättyy. |
24 |
18.1.2005 |
Projektikansion kasaaminen |
Projektiryhmä |
Kansio on kasattu ja sen hyväksymistä käsitellään
kohdassa 6. |
25 |
18.1.2005 |
Projektin CD:n valmistus |
Projektiryhmä |
CD:n hakemistorakenne on valmis, mutta sitä ei ole
vielä poltettu levylle. Tehtävää käsitellään tarkemmin kohdassa 7. |
5.
Projektin loppuvaiheen
julistaminen ja lopputuntimäärien tarkastelu
Projektin todettiin olevan kansion ja CD:n
hyväksymistä vaille valmis. Projektiin oli käytetty tunteja noin 350 h/henkilö
ja yhteistuntimäärä nousi jokaisella yli 400 tunnin. Lopullisiin tuntimääriin
lisätään vielä ainakin palaverin 15 ja sen dokumentointiin menevät tunnit.
6.
Kansion hyväksyminen
Projektiryhmä jakoi vastaaville ohjaajille ja tilaajan
edustajille projektin kansion hyväksymistä varten. Ohjaajat olivat jo aiemmin
esittäneet muutosehdotuksensa ja nämä muutokset oli tehty palaverissa
esitettyihin kansioihin. Havaittiin, että pöytäkirja 14 oli jäänyt väärään
kohtaan ja se siirrettiin sille kuuluvaan kohtaan. Kansioon lisätään vielä
käytettävyyskonsulttien dokumentit, taideteoskortti, tiedostolistaus ja
palaverin 15 pöytäkirja hyväksyttynä. Näiden lisäysten jälkeen kansio on
hyväksytty.
7.
CD:n hyväksyminen
Myös projektin CD-levyä oli tarkasteltu jo etukäteen
vastaavien ohjaajien toimesta. Halutut korjaukset oli nyt nähtävissä verkkolevyllä.
Sisältö tallennetaan CD:lle sen jälkeen, kun kaikki levylle tuleva materiaali
on hyväksytty. CD hyväksyttiin, mutta siihen lisätään vielä palaverin 15
pöytäkirja (.html ja .doc).
8.
TARE-sovelluksen jatkokehitys
Sovellusta on testattu museolla ja siihen halutut
muutokset on kirjattu sovellusraportin viimeisimpään versioon. TARE-projektin
tuottaman sovelluksen nimeksi päätyi lopulta käytettävyyskonsulttien ehdottama
ARTE. Palaverissa sovittiin myös, että Lisää- ja Poisto-painikkeisiin lisätään
tarkennuksena, mitä milloinkin lisätään tai poistetaan (ts. ”Lisää
lomake”→ ”Lisää henkilö”).
Pirjo kertoi, että museo on hakenut tietotekniikan
laitokselta harjoittelupaikkaa yhdelle henkilölle kolmeksi kuukaudeksi. Haku
harjoittelupaikkaan on kuitenkin avoin kaikille hakijoille, joten erityisesti
myös projektiryhmän jäsenille. Pohdittiin myös harjoittelijan mahdollista
työskentelytilaa, sillä museolla ei ole luultavasti vapaata tilaa ja konetta.
Tilaaja kuitenkin selvittää tietotekniikan laitoksen mahdollisuuksia
harjoittelijan työskentelytilan löytämiseksi.
9.
Muut esille tulevat asiat
Uusin versio ARTE-sovelluksesta käydään asentamassa
museon koneille testikäyttöön perjantaina.
10.
Sovitaan osallistujien seuraavista tehtävistä
Varsinaisia tehtäviä ei enää sovittu. Projektiryhmän
tulee kuitenkin vielä siivoilla tietokoneensa ja projektihuoneensa
luovutuskelpoiseen kuntoon.
11.
Kokouksen päättäminen
Puheenjohtaja Mikko Vilenius päätti kokouksen klo 11:12.