Pöytäkirja 5 / TARE
Palaveri 5
Aika: maanantai 25.10.2004 klo 9:09- 10:53
Paikka: Agora, sovellusprojektien kokoustila AgC223.1
Läsnä:
1.
Kokouksen avaus
Kokouksen avasi puheenjohtajana toimiva Rauno Koskinen klo 9:09. Sihteerinä toimi Mikko Meriläinen.
2.
Esityslistan hyväksyminen
Hilkka Heikkilä huomautti, että raporttien selvittäminen
puuttuu esityslistasta ja tehtävälistasta. Käytettävyyskonsulttien aikataulun
vuoksi sovittiin, että ensimmäiseksi käydään läpi ne asiat, joissa heidän
läsnäolo on suotavaa.
3.
Käytettävyyskonsultit
esittäytyminen
Maarit Nurkkala ja Sanna Saarikko esittäytyivät
projektin osapuolille. He ovat molemmat tietojärjestelmätieteiden
opiskelijoita. TARE- projektiin osallistuminen kuuluu heille
tietojärjestelmätieteiden kurssiin Käytettävän käyttöliittymän kehittäminen..
4.
Käytettävyyskonsultit
esittelevät omia agendojaan
Käytettävyyskonsultit esittivät omia aikataulujaan
projektin suhteen. Päähuomio heidän panoksestaan keskittyy käyttöliittymän
ulkoasun ja sen käytettävyyden suunniteluun ja kehittämiseen.
Käytettävyyskonsultit tulevat osallistumaan tulevien TARE- käyttäjien
haastatteluun Jyväskylä Yliopiston museolla.
5.
Pöytäkirjojen 2,3
hyväksyminen
Pöytäkirja 2 hyväksyttiin. Pöytäkirjaan 3 lisätään
suorat osoitteet dokumenttien nettisivuille. Lisäksi projektilaisten
tehtävälistasta oli kadonnut kaksi tehtävää: TARE- raportit ja tulevien TARE-
käyttäjien haastattelut. Jyrki Kankaanpään tiedot museorekisterisovelluksen
yhteydessä puuttuivat edelleen, joten ne lisätään. Tehtyjen muutosten jälkeen
projektipäällikkö voi hyväksyä pöytäkirjan 3.
6.
Pöytäkirjan 4 hyväksyminen
Pöytäkirjaan 4 lisätään myös suorat osoitteet
dokumenttien nettisivuille. Myös pöytäkirjaan 4 Jyrki Kankaanpään tiedot
lisätään mainittaessa hänen museorekisterisovelluksensa. Tehtyjen muutosten
jälkeen projektipäällikkö voi hyväksyä pöytäkirjan 4.
7.
Tehtävälistan läpikäynti
Nro |
Päivämäärä |
Tehtävä |
Vastuuhenkilö(t) |
Tila |
1 |
4.10.2004 |
Selvittää lisenssiasiaa |
Projektiryhmä |
Jatkuu |
2 |
14.10.2004 |
Projektin aikataulun toimittaminen |
Projektiryhmä |
Jatkuu |
3 |
14.10.2004 |
Vaatimusmäärittelyn ja projektisuunnitelman korjaus |
Projektiryhmä |
Jatkuu |
4 |
4.10.2004 |
TARE: n raporttien selvittäminen TATE: n pohjalta |
Projektiryhmä |
Päättyy |
5 |
27.9.2004 |
Tulevien TARE- käyttäjien haastattelu |
Projektiryhmä |
Jatkuu |
6 |
27.9.2004 |
DUO- ohjelman esittely |
Miika |
Jatkuu |
7 |
27.9.2004 |
Seuraavat
tilapalvelun mahdollisia toiveita |
Ohjaajat |
Päättyy |
8 |
27.9.2004 |
Käytettävyyskonsulttiasian
kehittyminen |
Ohjaajat |
Päättyy |
9 |
18.10.2004 |
Yliopiston
viestintäpuolen vaatimukset |
Pirjo |
Päättyy |
Lisenssiasiaa on selvitetty ja sitä käydään läpi
kohdassa 15.
Aikataulua käydään läpi kohdassa 10
Vaatimusmäärittelyn ja projektisuunnitelman
edistymistä käsittelevät kohdat 13 ja 14.
Vaikka tämä tehtävä oli ”pudonnut” jossain vaiheessa
pois dokumentoinnista, esitteli Heikki Nevala niitä palaverissa. Raportteihin
haluttiin seuraavat muutokset:
Ø
Kirjallisuusviitteet ja näyttelyviitteet yhdeksi
liitekentäksi
Ø
Raporteissa tulostetaan kaikki tiedot haetuista teoksista
Ø
Ylläpito- valikon raportit kuuluvat tietokantapalvelimelle
Pirjo Vuorinen listasi eniten käytettyjä raportteja,
joihin kuuluvat:
Ø
Taiteilijan nimi
Ø
Teoksen sijoituspaikka
Ø
Inventointinumero
Ø
Kokoelmat
Ø
Lainaukset
Haastatteluja ei vielä toistaiseksi ollut tehty.
Haastattelut tehdään to 28.10.2004 Jyväskylän
yliopiston museolla. Projektilaisista haastatteluun osallistuvat Mikko
Meriläinen ja Heikki Nevala. Heidän lisäkseen haastatteluun osallistuu
käytettävyyskonsultit Maarit Nurkkala ja Sanna Saarikko.
Miika Nurminen esittelee DUO- ohjelman saloja sitä
mukaa kuin tarvetta esiintyy.
Vastaavat ohjaajat ovat olleet yhteydessä
tilapalveluun. Käytyjen keskustelujen pohjalta TARE- tietokannan
sijoituspaikka- taulussa käytetään samanlaista nimeämiskäytäntöä kuin
tilapalvelussa käytetään. Muita vaatimuksia ei ilmentynyt, joten tämä tehtävä
päättyy.
Käytettävyyskonsulteiksi saadut Maarit Nurkkala ja
Sanna Saarikko osallistuivat jo kokoukseen, joten tehtävä päättyy
Pirjo Vuorinen oli selvittänyt palaveria varten, mitä
vaatimuksia Jyväskylän yliopiston viestintäpuolella projektiin liittyen olisi.
Viestintäpuolen ilmoituksen mukaan heillä ei ole erillisiä vaatimuksia
projektiin liittyen. Tehtävä päättyy.
10.
Projektin yleistilan selvitys
Projektipäällikkö Rauno Koskinen selvitti projektin
yleistä tilaa ja totesi suunnittelun olevan jo melko pitkällä ja projektin
olevan aikataulussaan. Tulevien TARE- käyttäjien haastattelut aloitetaan
kuluvalla viikolla to 28.10.2004 klo 12:00 Jyväskylän yliopiston Seminarium-
talossa, jossa yliopiston museo sijaitsee.
11.
Projektin työtuntien
tarkastelu
Tarkasteltiin projektilaisten työtunteja. Todettiin,
että projektilaisten tuntien välinen ero on pienentynyt ja nyt kyse on enää
muutamista tunneista. Yleisesti osa-alueista tietokantasuunnittelu on hyvin
pitkällä ja TATE -aineiston konversio-ohjelmaa aletaan tehdä.
Käyttöliittymäsuunnittelu on alkutekijöissään.
Projektin tuntimäärät olivat jo hyvin lähellä 100
tuntia kaikilla projektin tekijöillä ja Hilkka huomautti projektin
maksimituntimäärän olevan 350h.
12.
Projektin aikataulun läpikäynti
Rauno Koskinen esitteli projektin aikataulua kurssin
nettisivuilta http://sovellusprojektit.it.jyu.fi/tare/dokumentit/aikataulu.gif.
Aikataulu oli vielä keskeneräinen, joten siihen palataan seuraavassa
kokouksessa. Hilkka kehotti deadlinen pitämistä joulukuun puolivälissä, ettei
mahdollinen myöhästyminen aiheuttaisi liian suuria ongelmia. (Kuva1)
13.
Kannan suunnittelun tilanne
Kantasuunnitelman laatinut Mikko Vilenius esitteli
TARE- kannan palaverin osanottajille. Keskusteltiin kannan tauluista ja
kentistä ja päätettiin tehdä seuraavat muutokset:
·
Materiaalikenttä tehdään omaksi tauluksi.
·
Tekniikoille tehdään uusi taulu.
·
Sijoituspaikoille tehdään oma taulu, joka sisältää
tilatiedot.
·
Valokuvaus- taulun kenttiä selvitetään tarkemmin, jotta
tiedetään mitä tietoja kentät sisältävät ja millaisessa muodossa tiedot ovat. Pirjo
Vuorinen toimittaa tarvittavat tiedot seuraavaan palaveriin.
·
Teostyypeille tehdään oma taulu.
·
Selvitettiin että kuvanumero on sama kuin teoksen
inventointinumero.
Kantasuunnitelma
kuva löytyy osoitteesta http://sovellusprojektit.it.jyu.fi/tare/tietokantakuva.html.
(Kuva2)
14.
Käyttöliittymän suunnittelun
tilanne
Todettiin käyttöliittymän suunnittelun olevan niin
alkutekijöissään, ettei vielä toistaiseksi voida esitellä mitään.
15.
Vaatimusmäärittelyn tarkastelu
Vaatimusmäärittelyyn tehdään seuraavat korjaukset:
·
Kohtaan 1.2 tarkennetaan viittauksia dokumentteihin(aika,
linkit).
·
Vaatimukset numeroidaan juoksevalla numeroinnilla koko
dokumentin ajan.
·
Prioriteettilistaan kootaan kaikki vaatimukset.
Käytiin keskustelua hakuominaisuuksien kehittämisestä,
sillä se on ohjelman tärkeimpiä käyttötarkoituksia. Miika Nurminen kuitenkin
ehdotti, että hakujärjestelmän kehittäminen kirjattaisiin jatkokehitysaiheeksi,
sillä hakujärjestelmän uusiminen olisi lähes oma projektinsa eikä näin ole
aikataulun puolesta mahdollista toteuttaa tämän projektin puitteissa.
16.
Projektisuunnitelman tarkastelu
Esiteltiin tehtyjä korjauksia. Museosovelluksen
tekijäntietojen liittäminen oli unohtunut tästäkin dokumentista, joten Jyrki
Kankaanpään tiedot lisätään dokumenttiin. Termi
”taide-esinehallintajärjestelmä” korvataan termillä
”kokoelmanhallintajärjestelmä”. Henkilölistasta poistetaan kokonaislista,
jolloin vältetään saman asian toistamista. Lisäksi henkilölistaan korjataan
käytettävyyskonsultti Maarit Nurkkalan etunimi oikeaksi siellä esiintyneen
Sadun tilalle.
17.
Lisenssiesittely
Mikko Meriläinen esitteli lisenssiasiaa. MIT-
lisenssin tekstiä oli pyritty selventämään vapaalla suomennuksella ja lisäksi
tehdyssä koosteessa oli GPL- ja LGPL- lisenssien pintapuolinen esittely. Miika
Nurmisen pyynnöstä seuraavaan palaveriin selvitetään MIT- lisenssin sallivuus
lähdekoodin lähettämisen suhteen. Asia tarkistetaan ottamalla yhteys Antti-
Juhani Kaijanahoon. Lisenssikooste on nähtävissä osoitteessa http://sovellusprojektit.it.jyu.fi/tare/dokumentit/MIT.doc
18.
Muut esille tulleet asiat
Ei muita esille tulleita asioita
19.
Sovitaan osallistujien seuraavista tehtävistä
Nro |
Päivämäärä |
Tehtävä |
Vastuuhenkilö(t) |
Tila |
1 |
4.10.2004 |
Selvittää lisenssiasiaa |
Projektiryhmä |
Jatkuu |
2 |
14.10.2004 |
Projektin aikataulun toimittaminen |
Projektiryhmä |
Jatkuu |
3 |
14.10.2004 |
Vaatimusmäärittelyn ja projektisuunnitelman korjaus |
Projektiryhmä |
Jatkuu |
5 |
27.9.2004 |
Tulevien TARE- käyttäjien haastattelu |
Projektiryhmä |
Jatkuu |
6 |
27.9.2004 |
DUO- ohjelman esittely |
Miika |
Jatkuu |
7 |
25.10.2004 |
Valokuvaus- taulun kenttien tarvitsemien tietojen
toimittaminen |
Pirjo |
Uusi |
20.
Sovitaan seuraavan palaverin aika ja paikka
Seuraava palaveri tiistaina 2.11.2004 klo 8.30 AgC223.1. Tästä eteenpäin palaverien aika ja paikka tiistaisin klo 8.30
AgC223.1.
21.
Kokouksen päättäminen
Puheenjohtaja Rauno Koskinen päätti kokouksen klo
10.53.
Kuva1:Aikataulu
Kuva 2: Tietokanta