Projektiryhmä:
·
Korjaavat
vaatimusmäärittelyä ja projektisuunnitelmaa(T3)
Molemmat dokumentit katselmoidaan tässä
palaverissa ja katselmoinneista on jäljempänä omat kohtansa.
·
Käyttöliittymän
prototyypin valmistus(T4)
Heikki Nevala esitteli käyttöliittymän
varhaista prototyyppiä kuvien välityksellä. Vaikka prototyyppi oli alkutekijöissään,
oli tilaajan edustaja Pirjo Nurminen tyytyväinen ensimmäisen version ulkoasuun.
Kuvat käyttöliittymästä on kurssin nettisivuilla http://sovellusprojektit.it.jyu.fi/tare/dokumentit/kuviakl.ppt
Tilaajan edustajat:
·
Lisenssiasian selvitys(T1)
Pirjo
ilmoitti, että MIT- lisenssin käyttö hyväksytään. Miika täsmensi, että MIT-
lisenssi ei koske osia: DUOApplicationFrames, DUO ei-komponentti koodi ja DUOSearch.
·
DUO-
ohjelman jatkoesittely projektiryhmälle(T2)
Miika ohjeistaa jatkossakin projektilaisia
DUO- ohjelmaan liittyvissä kysymyksissä. Tehtävä jatkuu.
Käytettävyyskonsultit:
·
Käyttöliittymän
kehitysehdotukset (T5)
Käytettävyyskonsulttien työ on vielä alussa.
Kehitysehdotuksia kerätään vielä uudella haastattelulla ja sen pohjalta
käytettävyyskonsultit suunnittelevat käyttöliittymää projektiryhmän kanssa.
Tehtävä jatkuu.
5.
Pikainen projektin tilan
selvitys
Projektipäällikkö Rauno Koskinen kertoi lyhyesti
projektin yleistilasta. Koskinen kertoi, että käyttöliittymässä toimii
sisäänkirjautuminen ja yhteys tietokantaan on olemassa. Tietokannasta on
olemassa versio, jolla käyttöliittymää voi testata. TATE- kannan generointi
uudeksi kannaksi on kesken, mutta melko pitkällä. Koskisen mukaan projekti on
aikataulusta arviolta 1-2 viikkoa jäljessä.
6.
Käytettävyyskonsultit
esittelevät projektisuunnitelmaansa
Käytettävyyskonsultit Maarit Nurkkala ja Sanna
Saarikko esittivät palaverissa projektisuunnitelmansa. Heille integroituminen
osaksi TARE-projektia kuuluu kurssin ITKK55 Käytettävän käyttöliittymän
kehittäminen ohjelmaan. Tärkeimpänä tehtävänään käytettävyyskonsultit pitivät
käyttöliittymän ulkoasun suunnittelua. Käytettävyyskonsultit olivat jakaneet projektinsa
kolmeen vaiheeseen, jotka ovat valmistelu-, ideointi- ja päättämisvaihe. 28.10.2004
tehdyn edellisen käyttäjien haastattelun jälkeen käytettävyyskonsultit olivat
valmistaneet koosteen haastatteluiden tuloksista. Ensiksi todettiin, että
tulevalla käyttäjäkunnalla on luultavasti vain vähäinen kokemus tietokoneiden
käytöstä. DUO- ohjelman käyttäjät pitivät järjestelmää helppokäyttöisenä ja
helposti omaksuttavana. Sen sijaan hakujärjestelmää käyttäjäkunta piti
hankalaselkoisena. Lisäksi käyttäjiä haittasivat ikkunoiden avautuminen edellisen
ikkunan päälle, ohjelman ulkoasun väritys, pieni fonttikoko ja
tulostuslomakkeen ulkoasu. Käyttäjät toivoivat myös ohjelmalta pieniä
odotusaikoja, jotta työntekorytmi säilyisi hyvänä. Käytettävyyskonsultit
toteuttavat kyselyn yliopiston museon henkilökunnalla ke 10.11.2004. Kyselyn
perusteella käytettävyyskonsultit koostavat raportin käyttöliittymän
kehitysehdotuksista seuraavaan palaveriin tiistaiksi 16.11.2004.
Käytettävyyskonsulttien projektisuunnitelma on
projektin nettisivulla http://sovellusprojektit.it.jyu.fi/tare/dokumentit/PROJEKTISUUNNITELMA.ppt
7.
Vaatimusmäärittelyn
katselmointi
Katselmoitiin vaatimusmäärittely. Kansilehden versio
pitäisi muistaa päivittää, kun versio vaihtuu. Otsikkona tulee olemaan ”Taideteosrekisterisovelluksen
vaatimusmäärittely”. Vaatimusmäärittelyn ja projektisuunnitelman ulkoasu
yhtenäistetään vastaamaan toisiaan. Projektitilaa oli toistettu tarpeettomasti
ja projektiorganisaatio puuttui henkilölistasta. Myös projektitietojen otsikko
puuttui sivun alusta. Korjataan, että sovellus tehdään Yliopiston tietotekniikan laitoksen sovellusprojektina.
Versiohistorian lisätietoja tarkennetaan. Sivunumeroinnissa alku merkitään
roomalaisin numeroin ja johdannosta alkaen arabialaisilla numeroilla. DUO-
järjestelmä on kokoelmien
hallintajärjestelmä. Korjataan historiaan, että kulttuurihistoriallisten ja taidekokoelmien hallinnasta vastaa
Jyväskylän yliopiston museo. Taideteoksista vanhimmat ovat Jyväskylän Seminaarin alkuajoilta. Suurin deponoija on valtion taideteostoimikunta. Selitettävä,
miksi taiderekisterisovellusta tarvitaan. Rakenne pyritään kasaamaan
lausemuotoiseksi ja listarakenteita vähennetään. Vaatimusmäärittelyssä kuvataan kaikki ne sovellukselle asetetut
vaatimukset. Kohdan 1.2 taulukkoon liitetään tekijä ja tieto dokumentin
sijainnista. Termit ja lyhenteet muutetaan yhtenäiseksi projektisuunnitelman
kanssa. Lisätään termi deponointi = sijoittaminen termilistaan.
Luvun 2 alkuun lisätään kuvaus luvun sisällöstä.
Sovelluksen rakennekuvaan lisätään kuvateksti ja korjataan sovelluksen
toimintaympäristöksi sisäverkko. Yhteistietokannan nimestä on monta versiota ja
sen nimeämiskäytäntö yhtenäistetään. Termi WWW-palvelu muutetaan termiksi
WWW-palvelin.
Luvussa 3 vaatimusten tärkeysaste 1 tarkoittaa, että
vaatimus toteutetaan tämän projektin puitteissa. Tärkeysaste 4 puolestaan
tarkoittaa jatkokehitystoiveita, joita ei toteuteta tässä projektissa. Myös
muiden tärkeysasteiden määrittelyä tarkennetaan. Käyttöliittymä ja sen
toimivuus Windows XP - ympäristössä on ensisijainen prioriteetti. Windows 2000
- järjestelmässä toimiminen on sen sijaan toissijainen vaatimus. Perus-,
tuottaja- ja käyttäjätietojenhallinta on ensisijainen vaatimus. Palaverissa
käytössä olleen dokumentin version mukaiset vaatimukset 35,42,47,49 ja 50
siirretään käytettävyyskonsulttien vaatimuksiin. Tietoliikenteen salaus on
jatkokehitysaihe. Vaatimuksissa lauseiden loppuihin lisätään unohtuneet
pisteet. Standardit kohdassa korjataan viimeinen lause muotoon ”suosituksen mukaisesti tehdään kohta
Luetteloinnin minimitiedot”. Rajoituksissa mainitaan, että DUO-ohjelmasta
käytettävät komponentit tulevat rajoittamaan TARE-ohjelman ulkoasua.
Luvun 4 kohdassa 4.2 täsmennetään, ettei minimitietoja
ole kuitenkaan pakko syöttää, vaikka se mahdollista olisikin.
Luvussa 5 käyttötapausten kohtaan 5.2 kuvaukseen
lisätään, että ohjelma ehdottaa uutta inventointinumeroa. Kohdassa 5.4
poistetaan tarpeeton poikkeus ja kohtaan 5.7 tarkennetaan, että myös
harjoittelijalla on oikeus liittää teoksia näyttelyyn.
Lopuksi yhteenvetoa laajennetaan.
Päätös:
Vaatimusmäärittelyä
korjataan läpikäytyjen muutosehdotusten pohjalta ja lähetetään vastaaville
ohjaajille tarkastettavaksi ennen dokumentin hyväksymistä. Dokumentti tulee
lähettää tilaajalle ja ohjaajille mahdollisimman pian tarkistukseen.
8.
Projektisuunnitelman
katselmointi
Katselmoitiin projektisuunnitelma. Kuten vaatimusmäärittelyn
katselmoinnissa jo todettiin, niin projektisuunnitelman ja vaatimusmäärittelyn
ulkoasu tulee vastaamaan toisiaan. Myös sivunumeroinnin ja sisällysluettelon
osalta noudatetaan vaatimusmäärittelyn dokumentointityyliä. Sisällysluettelosta
poistetaan tiivistelmä ja versiohistoria. Johdanto muutetaan vastaamaan vaatimusmäärittelyn
johdantoa. Lisätään johdantoon dokumentin rakenteen kuvaus.
Luvussa 2 korjataan termejä, jotka oli selitetty
paremmin vaatimusmäärittelyssä, mutta termilistassa oli eroavaisuuksia näiden
kahden dokumentin välillä. Termilista yhtenäistetään vaatimusmäärittelyn kanssa
ja listaan tehdään muutoksia. Delphi- termiä tarkennetaan sitä, mitä nopea käännösprosessi tarkoittaa. SQL-
palvelimen selitys kaipaa myös tarkennusta. PostreSQL-termin
selitykseen olisi syytä lisätä linkki ohjelman nettisivuille. HTML- termissä
lyhenteen ”purkamisessa” HyperText ei
ole yhdyssana vaan tilalle korjataan Hyper
Text. WWW-palvelu muutetaan
WWW-palvelimeksi ja termin selitystä selkeytetään. Lisätään termilistaan http-
termin selitys. Termi Deponoitu
korvataan perusmuotoisella Deponointi-termillä. Clarion - termin selitys tarkennetaan. Termit kirjataan lisäksi
aakkosjärjestykseen.
Luvun 3 alkusanoissa esiintyvä lause ”Tässä kerrotaan myös Jyväskylän yliopiston
kokoelmienhallintasovellusten historiasta...”
muutetaan lauseeksi ”Tässä luvussa kerrotaan projektin taustaan liittyvästä
historiasta…”. Historia- osiossa yhtenäistetään muotoilua vaatimusmäärittelyssä
esiintyvän vastaavan kohdan kaltaiseksi. Kohdassa 3.2 muutetaan, että UNO ja
TATE yhdessä korvasivat käsinpidetyn kortiston. Käytetty termi verkossa toimiva korvataan termillä etäkäytön mahdollistava. Kohdassa 3.4
korjataan viimeiseksi lauseeksi ”Tässä
kerrotaan myös Jyväskylän yliopiston kokoelmienhallintasovellusten historiasta”.
Luvussa 4 kohdassa
4.1 vaihdetaan termi toiminnallisuudeltaan
vastaava muotoon ”käyttötarkoitukseltaan vastaava”. Kohtaan 4.2 korjataan,
ettei kyseessä ole projektipäällikön
virka, vaan ainoastaan tehtävä. Kohdassa 4.3 tarkennetaan, että projekti
päättyy silloin kun se on valmis ja poistetaan kohta, jossa neljää toteuttajaa
pidetään vähäisenä määränä.
Luvussa 5 projektiryhmän jäsenet ovat sovellusta
toteuttavat neljä projektilaista. Projektiorganisaatio
puolestaan kattaa koko käytössä olevan henkilöstön. Kohdassa 5.1.4 korjataan,
että kyseessä on tilaajan edustajat, ei edustus.
Kohdassa 5.1.5 puolestaan intressiryhmään kuuluvat ne henkilöt, joilla on
projektiin liittyviä intressejä, ei omia
intressejä. Intressiryhmään lisätään tilapalvelun edustajina Esko Korhonen
ja Martti Lehtonen. Kohdassa 5.1.6 lisätään, mitä Jonne Itkonen on kouluttanut
ja poistetaan listasta Pauli Kujalan nimi projektiin kuulumattomana. Kohdassa
5.2 muotoillaan kohta ”TARE-projektiryhmä
sai käyttöönsä tietotekniikan laitokselta Agorasta huoneen C223.4” muotoon
”TARE-projektiryhmällä on käytössään…”.
Myös koko kohta 5.2 katsottiin tarvitsevan selkeämpää ilmaisua.
Luvun 6 alusta
puuttui kuvaus luvun sisällöstä, joten kuvaus lisätään luvun alkuun. Kohdassa
6.1 vastuualueiden toimintaa tulisi kuvata tarkemmin ja listoja korvata
lauserakenteilla. Kohdasta 6.2 poistetaan, että työ jatkuisi palkallisena.
Luvun 7 alussa olevaan aikataulukuvaan lisätään
sanallinen selvitys. Huomautettiin myös, että liitteet tulisi sijoittaa
dokumentin loppuun omaksi osiokseen. Jos kyseessä taas on kuva, se voidaan
sijoittaa heti tekstin jälkeen. Kohtaan 7.1 alkuun kaivataan lisäselvitys
kaavion tarkoituksesta. Lisäksi kuvaan lisätään kuvateksti ja päivämääriä ja
dokumenttien kronologista järjestystä täsmennetään. Kohdan 7.2 kaaviosta
puuttui otsikko, joka siihen tullaan lisäämään. Myös tähän lisätään kuvateksti
ja selvennetään kaavion kohtia tarkemmin.
Luvun 8 termi ”Mitä
tehdä kun sattuu” korvataan jollakin muulla termillä. Kohdassa 8.1.3
muotoillaan toimenpiteet riskin toteutumisen jälkeen parempaan muotoon. Kohdassa
8.2.2 CVS-levyn rikkoutuminen aiheuttaisi yhden vuorokauden tietojen
menettämisen. Kohdassa 8.3.2 tulisi riskien välttäminen kuvata nykyistä
tarkemmin ja määrittää kuka tekee viime
hetken rajaukset. Kohtaan 8.3.3 muutetaan otsikko selkeämmäksi. Otsikko
muutetaan myös kohtaan 8.3.4 ja 8.3.5.
Luvun 9 alkuun lisätään kuvaus luvun sisällöstä.
Kohdassa 9.1 tarkennetaan tiedostomuotojen käyttöä eri tarkoituksissa. Lisätään
tarkenteisiin Access-tietokantaohjelmiston tiedostotyypit. Lisäksi tallennetaan
tiedostot myös Access 2000- muotoon. Kohdassa 9.2.1 kuvataan mainitut
dokumentit tarkemmin. Kohtaan 9.3.1 selvitetään millainen katselmointi
dokumenteille tehdään ja miten katselmointi suoritetaan. Samoin tarkennetaan
millaista hyväksymismenettelyä katselmoitavien dokumenttien yhteydessä
käytetään. Kohtaan 9.6 tähdennetään tare2004-sähköpostilistaa ja lisätään
linkit arkistoihin. Kohtaan 9.7 lisätään huomautus siitä, että palaverien
ajasta voidaan tarvittaessa poiketa. Määritetään lisäksi ne ryhmät, jotka projektiorganisaatiosta
osallistuvat projektipalavereihin. Kohtaan 9.7.1 lisätään esityslistaan
kuuluvaksi kohdaksi tuntikirjanpidon
tarkistaminen.
Yhteenvetoa tarkennetaan ja se yhtenäistetään
vaatimusmäärittelyn yhteenvedon kaltaiseksi, poikkeuksena juuri ko. dokumenttia
koskevat yhteenvetoon kuuluvat tiedot.
Päätös:
Projektisuunnitelmaa
korjataan läpikäytyjen muutosehdotusten pohjalta ja lähetetään vastaaville
ohjaajille tarkastettavaksi ennen dokumentin hyväksymistä.
9.
Muut esille tulleet asiat
Päätettiin, että TARE-sovelluksessa näytön
minimiresoluution on oltava 1024x768 pikseliä.
10.
Sovitaan osallistujien seuraavista tehtävistä
Nro
|
Päivämäärä
|
Tehtävä
|
Vastuuhenkilö(t)
|
Tila
|
1
|
15.9.2004
|
Vaatimusmäärittelyn ja projektisuunnitelman korjaus
|
Projektiryhmä
|
|
2
|
9.11.2004
|
Käyttöliittymän prototyyppi
|
Projektiryhmä
|
|
3
|
9.11.2004
|
Haastatteluraporttien toimittaminen
|
Käytettävyyskonsultit
|
|
4
|
15.9.2004
|
DUO-ohjelman esittely
|
Miika
|
|
5
|
2.11.2004
|
Käyttöliittymän kehitysehdotukset
|
Käytettävyyskonsultit
|
|
6
|
9.11.2004
|
Tilatietokoodien lähettäminen
|
Pirjo
|
|
7
|
9.11.2004
|
Kuvalinkkien ja kuvatietojen suhteen tarkistus
|
Projektiryhmä
|
|
8
|
9.11.2004
|
Käytettävyyskonsulttien projektiraportin lisääminen
verkkoon
|
Projektiryhmä
|
|
11.
Sovitaan seuraavan palaverin aika ja paikka
Seuraava palaveri tiistaina 16.11.2004 klo 8.30 AgC223.1. Lisäksi sovittiin myös palaveriaika tiistaille 23.11.2004 klo
8:30. Paikkana on AgC223.1.
12.
Kokouksen päättäminen
Puheenjohtaja Heikki Nevala päätti kokouksen klo 12:39.