Pöytäkirja 9 / TARE
Palaveri 9
Aika: Tiistai 23.11.2004 klo 8:42- 10:22
Paikka: Agora, sovellusprojektien kokoustila AgC223.1
Läsnä:
1.
Kokouksen avaus
Kokouksen avasi puheenjohtajana toimiva Mikko Vilenius klo 8:42. Sihteerinä toimi Mikko Meriläinen.
2.
Esityslistan hyväksyminen
Esityslistalle lisättiin kohdaksi 5 Käytettävyyskonsulttien
kehitysehdotukset. Alkuperäisen esityslistan mukaiset kohdat siirtyvät yhden
pykälän eteenpäin alkaen kohdasta ”Projektin yleistilan selvitys”, joka siirtyy
kohdaksi 6. Esityslista hyväksyttiin yllä olevin muutoksin.
3.
Pöytäkirjan 8 hyväksyminen
Tietokannan konversio-ohjelman testauksen yhteyteen
lisätään, että testaus suoritetaan paloittain ja pistokokein. Kohdassa 10 tulisi
selvittää, sovittiinko palaverissa 8, että vaatimusmäärittelyn hyväksyminen
tapahtuisi palaverissa 9 vai pystyikö projektipäällikkö hyväksymään dokumentin.
Tulevissa tehtävissä projektiryhmän tehtäväksi tarkennetaan, että tehtävänä on
selvittää tilapalvelun erityistiedot. Korjausten jälkeen projektipäällikkö voi
hyväksyä pöytäkirjan 8.
4. Tehtävälistan läpikäynti
Nro |
Pvm |
Tehtävä |
Vastuuhenkilöt |
Tila |
1 |
15.9.2004 |
Vaatimusmäärittelyn korjaus |
Projektiryhmä |
Vaatimusmäärittelyä on korjattu ja tehtävän tilaa
käsitellään pöytäkirjan kohdassa 10. |
2 |
15.9.2004 |
Projektisuunnitelman korjaus |
Projektiryhmä |
Projektisuunnitelman korjaus kesken. Tehtävä jatkuu. |
3 |
15.9.2004 |
DUO-ohjelman esittely |
Miika |
Miika ohjeistaa tarpeen mukaan ja tehtävä jatkuu
projektin loppuun saakka. |
5 |
9.11.2004 |
Käyttöliittymän prototyyppi |
Projektiryhmä |
Prototyyppi ei vielä valmis. Tehtävä jatkuu. |
8 |
9.11.2004 |
Kuvalinkkien ja kuvatietojen suhteen tarkistus |
Projektiryhmä |
Asiaa on läpikäyty sähköpostilla ja saatu tarvittava
informaatio. Tehtävä päättyy. |
10 |
16.11.2004 |
Tilatietokoodien erityistapausten selvittäminen
tilapalvelusta |
Projektiryhmä |
Asiaan palataan, kun tiedot tulevat ajankohtaiseksi.
Tehtävä jatkuu. |
11 |
16.11.2004 |
Vierailijoilta salattavat tiedot |
Pirjo |
Pirjo toimitti salattavat tiedot projektiryhmälle
sähköpostilla. Tehtävä päättyy. |
5.
Käyttöliittymän
kehitysehdotukset
Käytettävyyskonsultit esittelivät yliopiston museon
henkilökunnalle tekemänsä kyselyn pohjalta ehdotuksiaan käyttöliittymän
ulkoasun kehittämiseksi. Eräs usein mainittu tapaus liittyi väreihin.
Yliopiston museon henkilökunta olikin esittänyt uusia värejä, joita tuleva
TARE-ohjelma voisi käyttää. Miika Nurminen totesi, etteivät välilehtiin
tehtävät värimuutokset ole teknisesti yksinkertaisia toteuttaa. Kyselyyn
vastanneet kokevat myös hankalaksi ikkunoiden avautumisen päällekkäin, sillä
heidän käytön kannalta olisi toivottavaa nähdä molemmat ikkunat samanaikaisesti.
Lomaketta tulostettaessa Tulosta-valinta on vaalean harmaa, jolloin se
näyttäisi ei-aktiiviselta. Miika myönsi tämän virheeksi, joka korjataan
seuraavaan DUO-ohjelman päivitykseen. Lisäksi henkilökunta koki heikoksi
puoleksi horisontaalisen vierittämisen, jota siis pyritään välttämään
TARE-ohjelmassa. Käytettävyyskonsultit koostavat kyselyn vastausten pohjalta
uuden version kehitysehdotuksista.
6.
Projektin tilan yleisselvitys
Projektipäällikkö Rauno Koskinen arvioi, ettei viikon
aikana jääty aikataulusta lisää jälkeen, mutta sitä ei saatu myöskään kiinni.
Käyttöliittymän valmistumisen kanssa Koskinen arveli tulevan kiire.
Tietokantakonversio-ohjelman tilanne on sen sijaan lupaavampi. Dokumenteista
vaatimusmäärittely hyväksyttiin ja projektisuunnitelmaa on viimeistelyssä.
7.
Projektin työtuntien
tarkastelu
Rauno jakoi kopiot työtunneista vastaaville
ohjaajille. Tuntimäärissä ei edelleenkään ole huolestuttavaa hajontaa. Pieniä
eroja on syntynyt lähinnä sairasteluiden vuoksi. Keskimäärin projektiin on käytetty
170-180h ja kurssiin 40-50h.
8.
Projektin aikataulun
läpikäynti
Projektin katsottiin olevan 1-2 viikkoa suunniteltua
aikataulua jäljessä. Käyttöliittymän valmistuminen on tällä hetkellä
huolenaiheista kriittisin. Tietokannan konversio-ohjelman uskotaan valmistuvan
aikataulussa. Dokumenteista sovellussuunnitelma on tarkoitus käsitellä ensi
viikon palaverissa (vk49). Testaussuunnitelmasta on toistaiseksi kasassa
ainoastaan runko.
9.
Kannan ja konversio-ohjelman
tilanne
Konversio-ohjelmaa on päästy kokeilemaan 22.11.2004.
Toistaiseksi muunnos tapahtuu nopeasti, mutta on otettava huomioon, etteivät
raskaimmat taulut ole vielä mukana. Mikko Vileniuksen mukaan seuraava vaihe on
tietokannan integroiminen DUO-tietokantaan. Päätettiin, että Taideteos-taulun
aikakenttään tulee ainoastaan vuosiluku, jolloin se voidaan toteuttaa
numeroarvolla. Tuottaja-tauluun jää Taustaa-kenttä huolimatta siitä, että
Henkilö-taulu sisältää jo Lisätiedot-kentän. Kuvan ja kuvaoikeuksien välille
muodostetaan linkki. Tietokannasta lisätään päivitetty versio projektin
nettisivuille.
10.
Käyttöliittymän toteutuksen tilanne
Käyttöliittymä edistyy, mutta aikataulusta ollaan
jäljessä. Henkilö-lomakkeeseen on tehty muutoksia ja Taideteos-lomakkeen
valmistus aloitettu. Ohjelman käyttämään tietokantaan on tehty uusi päivitys ja
tietokanta muistuttaa nyt enemmän suunniteltua tietokantaa.
11.
Käyttöliittymän prototyypin esittely
Käyttöliittymän prototyyppiä ei saatu toimimaan
palaverissa. Tilaajan edustajat ja vastaavat ohjaajat tutustuivat kuitenkin palaverin
jälkeen käyttöliittymän nykytilaan projektiryhmän työtilassa. Ensi
viikoksi(vk49) olisi tarkoitus saada prototyyppi toimimaan palaverin aikanakin.
12.
Projektisuunnitelman hyväksyminen
Projektisuunnitelman hyväksyminen siirrettiin
tarkastelun jälkeen ensi viikkoon. Sitä ennen korjataan havaitut virheet ja
muotoseikat. Henkilötietoihin jaotellaan tilaajat, ohjaajat ja
käytettävyyskonsultit. Sähköpostilistoissa käytetään ”koodikirjasinta” (Courier
New).
Koodikirjasinta tai hyperlinkkiä käytetään myös kaikissa www-osoitteissa.
Tällaisia korjauksia tehdään kohtiin 3.2, 6 ja 8.4. Luvussa 4 puuttuu
projektiryhmän tehtävistä testaaminen ja se lisätään dokumenttiin. Kohtaan 8.4
lisätään, että fyysiset dokumentit palautetaan projektin päättymisen jälkeen
yliopiston museolle. Liitteessä 1 oleva kuva aikataulusta käännetään 90º
vasemmalle. Näin helpotetaan sen luettavuutta.
13.
Muut esille tulleet asiat
Ohjelmaa testataan museolla 2.12.2004 klo 12:00
alkaen. Miika huomautti, ettei museolla ole Delphiä, joten ohjelman
exe-tiedoston olisi syytä toimia. Lari ilmoitti, että loppuesittely on
todennäköisesti torstaina 16.11.2004 Agoran Auditorio 2:ssa.
14.
Sovitaan osallistujien seuraavista tehtävistä
Nro |
Pvm |
Tehtävä |
Vastuuhenkilöt |
Tila |
1 |
15.9.2004 |
Vaatimusmäärittelyn korjaus |
Projektiryhmä |
|
2 |
15.9.2004 |
Projektisuunnitelman korjaus |
Projektiryhmä |
|
3 |
15.9.2004 |
DUO-ohjelman esittely |
Miika |
|
5 |
9.11.2004 |
Käyttöliittymän prototyyppi |
Projektiryhmä |
|
10 |
16.11.2004 |
Tilatietokoodien erityistapausten selvittäminen
tilapalvelusta |
Projektiryhmä |
|
12 |
23.11.2004 |
Käyttöliittymän kehitysehdotukset dokumentista
toinen versio |
Käytettävyyskonsultit |
|
13 |
23.11.2004 |
Tietokannan päivitetty versio www-sivuille |
Projektiryhmä |
|
14 |
23.11.2004 |
Sovellussuunnitelma |
Projektiryhmä |
|
15.
Sovitaan seuraavan palaverin aika ja paikka
Seuraava palaveri tiistaina 30.11.2004
klo 8:30. Paikkana on AgC223.1.
16.
Kokouksen päättäminen
Puheenjohtaja Mikko Vilenius päätti kokouksen klo 10:22.