Paikka: Agora, Tietotekniikan projektien kokoushuone Ag C226.1
Aika: torstai 12.2.2015 klo 10:15 – 12:02
Pöytäkirja laadittu: 12.2.2015
Pöytäkirjaa muokattu: 16.2.2015
Projektiryhmä
Hannu Viinikainen, puheenjohtaja
Matias Berg
Bek Eljurkaev
Juhani Sihvonen
Minna Lehtomäki, sihteeri
Tilaajat
Antti-Jussi Lakanen
Vesa Lappalainen
Ohjaajat
Mika Lehtinen
Jukka-Pekka Santanen
Viinikainen ehdotti itseään puheenjohtajaksi ja Lehtomäkeä sihteeriksi. Ehdotus hyväksyttiin ja puheenjohtaja Viinikainen avasi palaverin.
Esityslista oli lähetetty kaikille osallistujille vuorokautta ennen palaveria ja paikalla olivat kaikki projektiryhmän jäsenet, tilaajat sekä ohjaajat. Palaverin todettiin näin ollen olevan laillinen ja päätösvaltainen.
Esityslista hyväksyttiin ilman muutoksia.
Santanen ehdotti, että edellisen palaverin pöytäkirja käydään läpi pääsääntöisesti vain päätösten ja sovittujen toimenpiteiden osalta. Mahdollisesta tarkemmasta läpikäynnistä sovitaan erikseen.
Projektipäällikkö Sihvonen kävi läpi päätökset, ja sovitut toimenpiteet todettiin suoritetuiksi. Lappalainen halusi, että pöytäkirjasta käydään tarkemmin läpi hänen antamansa kommentit taustoihin ja kokonaistavoitteisiin liittyen.
Santanen huomautti, että pöytäkirjasta puuttuivat liitteet koskien palaverissa jaettuja ja käsiteltyjä materiaaleja. Näitä olivat mm. yhteystietolista sekä käytetty esitysgrafiikka. Sovittiin, että Berg korjaa pöytäkirjan ja Sihvonen tarkastaa sen.
Päätökset:
Projektipäällikkö Sihvonen kävi läpi edellisen palaverin jälkeen tehdyt toimenpiteet.
Käsiteltäessä Trelloon liittyviä asioita Lappalainen toivoi koko projektiryhmän jäsenten lisäksi tilaajan edustajille ja ohjaajille käyttöoikeuksia projektiryhmän Trello-listoihin. Hän myös suositteli, että Trellossa vaatimusten tärkeyttä kuvataan nimikkeiden (label) eri väreillä.
Seuraaviksi toimenpiteiksi sovittiin projektisuunnitelman kirjoittamisen aloittaminen, vaatimusmäärittelyn aloittaminen sekä koodiin tutustuminen. Lappalainen halusi, että projektisuunnitelma kirjataan TIM-järjestelmään. Hän ehdotti, että projektisuunnitelman muokkaus tapahtuisi kirjoittamalla Google Docs -dokumenttiin valmiiksi muotoiltua koodia (esim. kappalejako merkitään kahdella rivinvaihdolla ja otsikot risuaidoilla) ja kopioimalla valmis teksti TIM-järjestelmään. Vaatimusten hallintaan ja raportointiin puolestaan olisi pohdittava yleinen käytänne, jota projektiryhmä noudattaa.
Santanen neuvoi projektiryhmää sopimaan viikoittaisesta ajankäytöstä sekä projektin kokonaiskestosta. Lisäksi toiveena oli, että tulevissa tilakatsauksissa käsiteltäisiin myös mahdollisia käytännön ongelmia sekä niille kartoitettuja vaihtoehtoja ja ratkaisuehdotuksia.
Tilaajat ehdottivat, että ohjelmakoodi ja siihen liittyvät kommentit kirjoitetaan englanniksi. Projektipäällikkö Sihvonen puolestaan ehdotti, että hän tiedottaa projektin etenemisestä viikoittain sähköpostilistan kautta. Nämä sovittiin projektin käytänteisiin.
Lisäksi sovittiin, että ennen kokeiltavaksi julistamista ja yleiseen jakoon antamista ohjelmakoodia tulee testata vähintään parin eri henkilön (esimerkiksi toisen projektiryhmän jäsenen) toimesta. Tilaajien edustajilta on mahdollista myös saada valmiita testitapauksia, joita on esitelty heidän kurssiensa InSitu-luennoilla. Näistä tulisi poimia erilaisia testitapauksia ja testata ohjelmakoodia niillä. Projektiryhmän tulisi myös miettiä, millä tavalla suurten datamäärien käsittelyä ja verkon kestävyyttä voitaisiin testata. Samalla tulisi selvittää, sopiiko Python ohjelmointikielenä palvelimen koodaukseen (pystyykö palvelin käsittelemään riittävästi pyyntöjä ja tekeekö se sen tarpeeksi nopeasti) vai tulisiko tähän tarkoitukseen valita jokin toinen ohjelmointikieli. Lisäksi Pekka Koskista fysiikan laitokselta ehdotettiin mahdolliseksi ulkopuoliseksi testaajaksi.
Dokumenttien kieleksi (muutoin kuin ohjelmakoodin ja sen kommenttien osalta) sovittiin suomi. Lähdekoodi kirjoitetaan Pythonin tapauksessa pep8:n mukaisesti.
Ohjelmakoodin osalta Mika Lehtinen käy sen tarvittaessa läpi ja hyväksyy sen. Sovellusta ja projektia kuvaavat dokumentit hyväksytetään Antti-Jussi Lakasella tai Vesa Lappalaisella.
Päätökset:
Projektipäällikkö Sihvonen jakoi paperiversioina luonnokset lisenssisitoumuksesta ja vaitiolosopimuksesta. Lisenssisitoumukseen tulisi tehdä tarkennus sovellusten sisällä käytettävistä, muista kuin ohjelmakoodia sisältävien materiaalien käyttöoikeuksista. Lisäksi on sovittava, riittääkö pelkkä MIT-lisenssin maininta ja viittaus siihen ohjelmakoodin yhteydessä.
Vaitiolosopimus todettiin nykyisessä muodossaan liian epätarkaksi. Se tulisi muokata koskemaan ainoastaan TIM-järjestelmän tietokannassa olevien henkilöiden henkilötietoja sekä heidän yksityisiin asioihinsa liittyviä tietoja.
Santanen neuvoi lisäksi, että jokaiselle projektiryhmän jäsenelle on laadittava oma vaitiolosopimuksensa (5 kappaletta yhteensä). Lisenssisitoumuksen osalta projektiryhmä itse päättää, tehdäänkö jokaiselle jäsenelle oma vai kaikille yhteinen lisenssisitoumus.
Päätökset:
Lappalainen huomautti, että timppa-konetta käytettäessä on kaikkien toimittava vastuullisesti, koska kaikilla on siihen sudo-käyttöoikeudet. Lisäksi hän toivoi, että kaikki mahdolliset ohjeet ohjelmakoodin käyttöön liittyen kirjattaisiin TIM-järjestelmään, jotta ne olisivat kaikkien käytettävissä.
Seuraava palaveri sovittiin torstaille 19.2 klo 14:00 huoneessa Ag C226.1.
Projektiryhmä:
Puheenjohtaja päätti palaverin.
Sihvonen jakoi paperiset versiot lisenssi- ja vaitiolosopimuksista. Lisäksi Sihvonen esitteli tilakatsauksen ja edellisen palaverin pöytäkirjan tietokoneelta.
Lappalainen esitteli InSitu-sovelluksen nykyisen version toimintaa.